Brandstof verbruik op het water

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.917

Re: Brandstof verbruik op het water

wil je dus de effecten snappen of wil je alleen het eindresultaat weten hoeveel je ervan merkt in je portemonee?
in het 2e geval zie ik geen andere optie dan gewoon gaan varen want het probleem is te lastig om het uit te rekenen vrees ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Brandstof verbruik op het water

Knightattack schreef: di 13 dec 2022, 07:12 Mijn collega heeft deze vraag aan zijn kennis, die natuurkunde heeft gestudeerd, gesteld. Deze beweerd dat er meer zuurstof in de koude droge lucht is, en daardoor de motor meer vermogen krijgt.
Er zit procentueel niet meer zuurstof in droge koude lucht dan in droge warmere lucht.
Wel is de dichtheid van lucht groter bij lagere temperatuur. Dat verhoogt het rendement van een verbrandingsmotor (maximaal vermogen zal meestal geen rol spelen als het een boot is om wat rond te varen en geen speedboot).
Warmere lucht kan meer waterdamp bevatten. Lucht van 25° C bevat bij 100% RH nog maar 3% aan waterdamp. Dan is uiteraard ook het gehalte zuurstof 3% lager. Dat scheelt natuurlijk iets maar niet erg veel.

Zoals HansH al aangeeft, het vermogen is ongeveer evenredig met de derde macht van de snelheid (de energie per afgelegde kilometer met het kwadraat van de snelheid) dus al deze temperatuureffecten vallen in het niet bij het effect van een iets andere snelheid.

Berichten: 3.917

Re: Brandstof verbruik op het water

Xilvo schreef: di 13 dec 2022, 10:25 Wel is de dichtheid van lucht groter bij lagere temperatuur. Dat verhoogt het rendement van een verbrandingsmotor
waarom denk je dat het rendement hoger wordt daardoor?

Berichten: 3.917

Re: Brandstof verbruik op het water

zie ook https://www.iasj.net/iasj/download/d8940dc13c881c86
Figure (5): Effect of inlet air temperature on the brake thermal efficiency, at different engine speeds

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.945

Re: Brandstof verbruik op het water

HansH schreef: di 13 dec 2022, 17:18 waarom denk je dat het rendement hoger wordt daardoor?
Ik verwacht dat een groter verschil van hoogste en laagste temperatuur het rendement vergroot.
HansH schreef: di 13 dec 2022, 17:28 zie ook https://www.iasj.net/iasj/download/d8940dc13c881c86
Figure (5): Effect of inlet air temperature on the brake thermal efficiency, at different engine speeds
In figuur 5 is een heel klein effect te zien, een iets hoger rendement bij lagere temperatuur van aangevoerde lucht.. Maar ik begrijp de waardes bij de y-as niet. Rendementen van onder de 10% zijn wel erg laag en niet realistisch voor een benzinemotor.

Berichten: 3.917

Re: Brandstof verbruik op het water

Xilvo schreef: di 13 dec 2022, 17:51 In figuur 5 is een heel klein effect te zien, een iets hoger rendement bij lagere temperatuur van aangevoerde lucht.. Maar ik begrijp de waardes bij de y-as niet. Rendementen van onder de 10% zijn wel erg laag en niet realistisch voor een benzinemotor.
klopt. dus de vraag wat daar precies gemeten is.

Reageer