Macro-economische indicatoren voor beursclub

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Macro-economische indicatoren voor beursclub

Ik maak deel uit van een beleggingsclub. We beleggen in Europese, Amerikaanse en een heel klein beetje Aziatische aandelen. Tot voor kort was onze strategie om de krant en beleggingsblaadjes te lezen en wat na te doen wat daar verteld wordt. Sinds een jaar probeer ik een iets gerichtere strategie uit te werken.

Op het vlak van fundamentele analyse kijken we nu naar:

- PE
- Forward PE
- Trailing Annual Div
- ROE
- Current ratio
- EV/EBITDA
- Debt/Equity

Op het vlak van technische analyse kijken we naar:

- RSI
- Bollinger banden

Graag wil ik ook nog wat macro-economische factoren toevoegen aan onze strategie. Er zijn heel wat macro-economische indicatoren zoals werkloosheid, Consumer Price Index, Producer Price Index, Gross Domestic Produdct, Consumer Confidence Inex, rente, inflatie...

Het is niet altijd zo duidelijk wat de implicatie is voor onze club van elk van deze indicatoren. Wegens de beperkte tijd is het binnen de club maar mogelijk om maximum een tiental indicatoren. Bedoeling is dat de indicatoren een indicatie geven met betrekking tot de regio en de sector waarin we zouden beleggen en het percentage cash. De indicator moet ook gemakkelijk op te zoeken zijn. Het zou ook niet te moeilijk mogen zijn om de indicatoren te interpreteren.

Welke indicatoren kunnen we dan het beste opvolgen?

Berichten: 4

Re: Macro-economische indicatoren voor beursclub

Lees het boek "A Random Walk down Walstreet", de laatste versie.
Nadat ik dat deed ben ik in globale markt-brede indexen gaan beleggen.
Voor u reageert: Eerst even het boek lezen aub. Anders reageer ik niet, de reactie staat dan in dat werk.

Berichten: 12

Re: Macro-economische indicatoren voor beursclub

Weinigen schijnen te beseffen dat het met indexbeleggen altijd hetzelfde liedje is: je spreidt je portefeuille niet naar behoren, omdat de index spreidt naar marktkapitalisatie ! Inclusief de gebakken lucht. Nemen we als voorbeeld 2 autofabrikanten: een goed jaar geleden was Tesla 900 miljard $ waard. BMW was er toen 55 waard. Mocht je in een hypothetische index van die 2 aandelen belegd hebben, dan zou je 16x meer in Tesla belegd zijn, dan in BMW. Wie er een portefeuille met 25 of 32 posities op nahoudt (= de basis van elke portefeuillespreiding), zal de verhouding tussen Tesla en BMW rond de 1/1 houden en vindt de indexbelegger dan ook compleet … krankjorum. Op een wetenschapsforum lijkt me dat geen verdere toelichting te vereisen.

Stond dat ook te lezen in uw boek, geschreven door degene die 28 jaar directeur was bij Vanguard (= uitgever van indextrackers) ?

Reageer