Symbool voor impulsmoment

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: eenheid impuls

Ik vind de h voor de constante van Planck steeds weer verrassend. Het is de h van hulpvariabele, omdat Planck nog niet begreep dat hij een belangrijke fundamentele natuurconstante had ontdekt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: eenheid impuls

jkien schreef: ma 02 jan 2023, 15:30 Ik vind de h voor de constante van Planck steeds weer verrassend. Het is de h van hulpvariabele, omdat Planck nog niet begreep dat hij een belangrijke fundamentele natuurconstante had ontdekt.
... en sowieso te bescheiden was om die "p" te noemen, of de constante van Planck.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: eenheid impuls

Los van bescheidenheid is het niet aan te bevelen om een constante of een eenheid naar jezelf te laten vernoemen: dan is het einde nabij. Joule overleed een paar weken nadat de energieeenheid naar hem vernoemd werd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: eenheid impuls

Gelukkig heeft Peter Higgs daar blijkbaar geen last van. Die was al bepaald niet de jongste toen het boson naar hem genoemd werd en hij leeft nu, ruim tien jaar later, nog steeds. Al 93 jaar oud!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: eenheid impuls

Xilvo schreef: zo 01 jan 2023, 21:48 Dank. Ik dacht dat we richting Newton of tijdgenoten moesten gaan om de oorsprong te vinden maar blijkbaar is de keuze voor L veel recenter.
Misschien dat er voor de kwantum mechanica geen aparte benaming was voor het impulsmoment. Je kan ook perfect analytiche mechanica doen door te werken met \(I \omega\). Zo heel veel draagt het invoeren van die L nu ook niet bij aan het beknopter beschrijven van de mechanica. Voor QM lijkt het mij wel handig om een letter te gebruiken voor het impulsmoment omdat het daar wel een heel fundamentele rol speelt in de ontwikkeling van de theorie. Het is maar een bedenking die ik mezelf maak.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: eenheid impuls

wnvl1 schreef: ma 02 jan 2023, 17:35 Misschien dat er voor de kwantum mechanica geen aparte benaming was voor het impulsmoment. Je kan ook perfect analytiche mechanica doen door te werken met \(I \omega\).
Natuurlijk kan je zonder. Maar door het te benoemen (en er een symbool voor te reserveren) maak je de analogie aan \(p=m\cdot v\) wel inzichtelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: eenheid impuls

Klopt, die parallel is een heel grote meerwaarde. Nog mooier zou geweest zijn om voor L een Griekse letter te kiezen.
$$s <=> \theta$$
$$a <=> \alpha$$
$$v<=> \omega$$
$$p <=> \Lambda$$

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: eenheid impuls

Ja, helaas zou \(p <=> \pi\) minder handig zijn ;)

Maar \(m <=> \mu\) had weer wel gekund.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: eenheid impuls

Maar die is al in gebruik voor de gereduceerde massa.

https://en.wikipedia.org/wiki/Reduced_mass

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: eenheid impuls

...en wrijvingscoëfficiënt, muon, 10-6, permeabiliteit...
We komen letters tekort.
Maar als alles van scratch ontworpen zou kunnen worden, dan was het wel een aardig idee geweest om Griekse analogen van Latijns letters te kiezen voor rotatiegrootheden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.340

Re: eenheid impuls

De keuzes voor de symbolen zijn in het algemeen wel goed gemaakt. Ik zou wel wat kunnen verzinnen, maar in het algemeen zijn er bij de courante symbolen in de praktijk niet te veel clashes in formulers.

Een leuk idee voor docenten om studenten in de war te brengen, zou kunnen zijn om een oefening te bedenken waarin bvb \(\mu\) in al haar betekenissen voorkomt in één en dezelfde formule. Permeabiliteit, wrijvingscoëfficënt, gereduceerde massa, viscositeit en electron mobiliteit moet wel kunnen.

Berichten: 1.247

Re: eenheid impuls

egos schreef: zo 01 jan 2023, 20:30 Impulsmoment = traagheidsmoment maal hoeksnelheid
L = Iω
De I (Hoofdletter i) is afkomstig van inertie
ω staat voor hoeksnelheid
Waar staat L voor ?
"Lotation". Bedacht door een Chinese natuurkundige.

Reageer