speciale tekens bij ms word

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

speciale tekens bij ms word

Geachte forum gebruikers.
Weet iemand hoe ik die twee strepen boven de 2 e kan zetten (een) hier moeten 2 strepen boven die e ztaan.
En bij het woord client weetik niet hoe ik die 2 punten op die e krijg.
Bij voorbaat hartelijk dank
aad

Berichten: 863

Re: speciale tekens bij ms word

ë deze?

eerst de toets dubbel aanhalingstekens en dan de e
als je echt de " wilt plaatsen moet je een spatie gebruiken na het indrukken van de " is dat je nooit opgevallen?

vrijwel alle bijzonder letters kan je op deze manier maken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: speciale tekens bij ms word

Je kunt ook Alt Codes gebruiken. Hier vind je de complete lijst.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 863

Re: speciale tekens bij ms word

Dat klopt maar die zijn veel moeilijker te onthouden en veel meer werk om in te voeren

Gebruikersavatar
Berichten: 4.545

Re: speciale tekens bij ms word

In Word kun je gebruik maken van maximaal 20 door jou voorgeselecteerde symbolen.
Werkwijze:
1 Klik in tabblad links bovenaan “Invoegen”
2 Klik “symbool” (meest rechts op tabblad bovenaan)
3 Klik onderaan in het geopende menuutje op “meer symbolen”
4 Kies lettertype “normale tekst”
5 Kies je gewenste symbool
6 Klik onderaan in het menu op “invoegen”, sluit het menu
7 Klik wederom in tabblad links bovenaan “Invoegen”
8 Je ziet nu het door jou geselecteerde symbooltje in een overzicht van 20 geselecteerde symbooltjes.
Jouw gewenste symbooltje verschijnt direct in je tekst als je erop klikt.

Berichten: 863

Re: speciale tekens bij ms word

nadeel daarvan is dat ze lettertype gebonden zijn
als je meerdere lettertype gebruikt is het allemaal wat beperkt hoeveel je daar kwijt kunt

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: speciale tekens bij ms word

Ook ik heb mij nooit verdiept in speciale tekens.

Een klein zoektochtje gedaan. Er is door mij geen universele methode welke werkt: bij Windows/Apple/MS-office ook ieder forum op internet werkt anders.
  • Eerst: <'> en hierna de <e> typen werkt bij mij niet. (Windows10 en Office en op dit forum Chrome). Geen idee hoe dit werkend te krijgen zonder gebruik <Ctrl>.
  • Bij mij wel (bij MS office): Eerst: control <Ctrl> toets inhouden laten en dan <'> beide loslaten en dan de letter typen <e>
  • Het gebruik maken van ALT codes lijkt mij de meest universele methode. Zie bericht Rhiannon.
Alleen bij MS-Office:
Speciale Tekens.jpg
Bron: MS-Office

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: speciale tekens bij ms word

boertje125 schreef: vr 13 jan 2023, 13:36 Dat klopt maar die zijn veel moeilijker te onthouden en veel meer werk om in te voeren.
Als je de pagina uitprint en naast je toetsenbord legt, is het heel eenvoudig. Je hoeft niets te onthouden en je ziet precies wat je moet intikken, bijv. ALT0128 voor het euroteken.
OOOVincentOOO schreef: za 14 jan 2023, 11:23 Ook ik heb mij nooit verdiept in speciale tekens.

Een klein zoektochtje gedaan. Er is door mij geen universele methode welke werkt: bij Windows/Apple/MS-office ook ieder forum op internet werkt anders.
Eerst: <'> en hierna de <e> typen werkt bij mij niet.
...
Staat je toetsenbord wel ingesteld op Nederlands? Als het op Engels staat, werken de diakritische tekens niet.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: speciale tekens bij ms word

Inderdaad! Dankjewel. Mijn instellingen zijn meestal niet Nederlands meestal Engels.

Ik werk in Duitsland. Daar speciale toetsen met umlaut! Ook hier met Engelse installingen vootmr Windows. Soms vervelend Qweryz ipv querty. Als ik geen typefout maak ben op mobiel.

Berichten: 863

Re: speciale tekens bij ms word

é

de toetesenbord en land/taal instellingen zullen er waarschijnlijk wel mee te maken hebben.
Bij mij werkt het op alle windows systemen kan me niet heugen ooit iets ingesteld te hebben

Reageer