Chromatografie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 20

Chromatografie

Ik snap niet goed hoe het met de elutiesterkte zit. Ik weet dat elutiesterkte een maat is voor hoe snel iets uit uw kolom elueert. Deze is sterker als uw polariteit gelijk is aan de stationaire fase. Bij adsorptiechromatografie is de stationaire fase polair en blijven polaire deeltjes meer hangen dan de minder polaire.. De minder polaire gaan er dan sneller uit, en laatst komen de polaire deeltjes eruit. Ik zou dan denken, oké die komen er eerst uit dus die zouden een groter elutiesterkte moeten hebben (wat theoretisch dus niet klopt), uiteindelijk heeft hetgene wat het langst achterblijft dan een groter elutiesterkte???

Kan iemand mij helpen bij het redeneren aub?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Chromatografie

Elutiesterkte gaat over het eluens. Bij een polaire stationaire fase zullen de polaire deeltjes graag blijven plakken en de apolaire minder graag. Die komen er dus als eerste af, en de polaire deeltjes later.

Ga je nu een eluens gebruiken dat meer op de stationaire fase lijkt (dus in dit geval: meer polair is) dan zullen de polaire deeltjes nog steeds graag aan de stationaire fase plakken, maar ook prima met het eluens meegaan. Ze zullen dan dus sneller van de kolom komen. Met andere woorden, de elutiesterkte van dat eluens is groter.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer