Geometrische structuur elementaire deeltjes

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Berichten: 2

Geometrische structuur elementaire deeltjes

Kan een geometrische structuur van deeltjes de oneindigheden in de kwantumgravitatie (of de andere wisselwerkingen) teniet doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Geometrische structuur elementaire deeltjes

Ja, sort of... Zie string-theorie, daar zijn de deeltjes 'strings' geworden. Moet je alleen wel 6 of 7 extra dimensies toevoegen om het te laten werken (naast de drie ruimte dimensies en de tijd dimensie). Het is wiskundig ongelofelijk complex om het zodanig te doen dat de huidige Natuurkundige observaties behouden blijven (van zowel de generieke relativiteitstheorie (GTR) als Quantum mechanica (QM)). Dan heb je dus een 'theorie van alles', zonder de singulariteiten ('oneindigheden' zoals jij ze noemt) die ontstaan door het samenvoegen van GTR en QM.

Het enige op dit moment is dat deze theorie nog niet te valideren is omdat deze strings ongelofelijk klein moeten zijn om het te laten werken (vele male kleiner dan een proton of zelfs quarks) en ook de effecten van die theorie op iets dat wel te observeren is, is verdomd lastig. De theorie is nog controversieel (sommige noemen het nog geen theorie maar een filosofie, Hossenfelder) bijvoorbeeld). En het is, naar ik begrijp, niet meer zo populair als het ooit was, omdat het zijn beloftes niet waar kan maken.

Ik ben zelf slechts geïnteresseerd in dit soort dingen, maar ben zelf geen natuurkundige zoals andere op dit Forum. Dus ik hoop dat ik het een beetje goed omschrijf :).

Reageer