Versnelling in schommelschip "Halve Maen" (Efteling)

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"

Dan zou β ongeveer 15° moeten zijn. Heel plausibel, als ik de plaatjes bekijk.
Ik krijg dan deze grafiek, waarbij de laagste versnelling wel 1,87 m/s2 is.
schommelschip3.png
Alleen de maxima halen de maxima uit de meetreeks niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"

Gek eigenlijk dat ze het schip niet iets langer gemaakt hebben, want echte thrillseekers willen natuurlijk juist wel een beetje ondersteboven. Maar misschien is er dan teveel collateral damage bij naieve mensen die per ongeluk op de spannende plaatsen terechtkomen, die van schrik nooit meer terug willen naar de Efteling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Versnelling in schommelschip "Halve Maen" (Efteling)

Ik heb nieuwe metingen gedaan in het schommelschip, deze keer op de eerste rij vanaf de achtersteven, in de hoop daar totale gewichtloosheid te bereiken. Maar de grafiek laat zien dat de laagste waarde van de versnelling 0,2 m/s2 is, ongeveer hetzelfde als bij de meting op rij 3 vorig jaar, aan het begin van dit topic. Dat de totale gewichtloosheid niet bereikt wordt klopt in zoverre dat je op rij 1 met je ogen waarneemt dat het hoogste keerpunt toch lager is dan de as waaraan het schommelschip hangt: je ziet die as een stukje boven de horizon. En de afstand tussen twee rijen is ongeveer 80 cm, voor hoek β is dat een verschil van slechts 2°. Dat de sensatie op rij 1 groter is komt misschien door de visuele belevenis dat je griezelig hoger zit dan de andere rijen op een verticaal stuk van het schip.

efteling3.png
Gemeten netto versnelling op rij 1 (blauw), en op rij 2 (oranje).

De smartphone heeft niet alleen de versnelling gemeten maar ook de hoogte, door middel van de ingebouwde luchtdruksensor, gebruikt als altimeter. De grafiek laat zien dat het hoogste keerpunt ongeveer 17 m boven de instaphoogte van rij 1 is. Het diepste punt van de zwaai ligt in werkelijkheid ongeveer 2 meter lager dan het instapniveau van rij 1. Vreemd genoeg is die 2 meter niet te bepalen in de grafiek, want de onderkant van de grafiek vertoont een wonderlijke schommeling, die er enigszins regelmatig uitziet, die verschilt voor de zwaai heen en de zwaai terug, en die verschilt voor rij 1 en 2. Ik vraag me af of de luchtdruk verstoord wordt door een grote luchtwervel om het schip, die afhangt van de snelheid van en de plaats in het schip.

efteling4.png
Gemeten hoogte op rij 1 (blauw), en op rij 2 (oranje).

De metingen op rij 1 heb ik herhaald op rij 2. In de bovenstaande grafieken blijkt dat de metingen van rij 1 en die van 2 elkaar grotendeels overlappen, alleen aan de onderkant van de hoogtegrafiek zijn er verschillen.

Een detail dat opviel bij het vergelijken met de grafiek van vorig jaar is dat de rit nu 30% langer duurde. Vermoedelijk omdat er geen wachtrij was, in tegenstelling tot vorig jaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.892

Re: Versnelling in schommelschip "Halve Maen" (Efteling)

Op het laagste punt heb je de hoogste snelheid. Mogelijk dat je daardoor een lagere luchtdruk meet (Bernoulli) en dus een groter hoogte dan werkelijk het geval is.
Ik heb nog niet nagerekend of dat enigszins plausibel is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Versnelling in schommelschip "Halve Maen" (Efteling)

Een grafiek van een andere attractie die dag, de achtbaan Baron. De beweging is ingewikkelder dan bij het schommelschip. Tijdens de snelle rit is het lastig om te beseffen welke krachten je ondergaat. Achteraf lukt dat beter, aan de hand van de versnellingsgrafiek. Bij A hangt het treintje een paar seconden stil boven een verticale afgrond van 35 meter, dan volgt een vrije val en een duik door een ondergrondse tunnel. Er zijn twee inversies waarbij je bovenin ondersteboven rijdt, met een moment van bijna-gewichtloosheid. Hoogte en versnelling zijn min of meer in tegenfase, wat overeenkomt met schommelbewegingen.

Baron.png
Verloop van hoogte h en versnelling a gedurende de rit, gemeten op de voorste rij. De grafiek van de versnelling is het voortschrijdend gemiddelde over een venster van 1 seconde, om ruis te verwijderen.


Baron1.png

youtube . baanverloop

Reageer