staande golf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 211

staande golf

hallo ik heb een apparaat gekocht die hoogfrequente golven produceert om ongedierte te verdrijven in dit geval duiven. De frequentie die ik gebruik is ca 8kHz. Om het bereik te vergroten word geadviseerd de 4 speakertjes in een buis te monteren. Mijn vraag is nu wat is de beste afmeting voor deze buis: lengte en diameter. Moet het een staande golf zijn? .....als ik het bereken kom ik op een golflengte van 340/8000= 0,04 mtr

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: staande golf

Vreemde fabrikant dat hij het apparaat verkoopt met vier speakertjes en het advies om ze in een buis te monteren. Waarom levert de fabrikant hem niet met een enkele grote speaker? Dat zou beter en goedkoper zijn.

Ik zou verwachten dat de buis niet helpt. Elk speakertje heeft al een uitstekende koppeling met de lucht, daar valt niets aan te verbeteren door hem te monteren in een buis, de buis versterkt niet. Het is anders bij een stemvork op een klankkast: de stemvork heeft een slechte koppeling met de lucht, en de klankkast verbetert dat.

Het is verrassend dat je het apparaat op 8 kHz instelt. Mensen kunnen die toonhoogte uitstekend horen, dus het zou kunnen dat je de omwonenden en de voorbijgangers geluidsoverlast gaat bezorgen.

Berichten: 211

Re: staande golf

voor mensen is het geluid nauwelijks hoorbaar op 2mtr afstand en vogels niet...verder is de reden dat mensen een megafoon gebruiken volgens mij dat dit versterkt , hier zit ook een 'buis' op gemonteerd dus volgens mij ben je niet goed geïnformeerd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: staande golf

Sjaak de Lange schreef: za 04 feb 2023, 12:44 dus volgens mij ben je niet goed geïnformeerd
Dat kan, het is maar een mening en er zijn ook andere meningen. Gelukkig kun je de maximale versterking makkelijk en heel snel experimenteel vaststellen door de vier speakertjes op verschillende afstanden van elkaar te zetten, buiten en binnen de buis. Ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.891

Re: staande golf

Duiven kunnen geluid horen tot ca 10 kHz. Dat zal de reden zijn dat hier voor 8 kHz gekozen is.
Maar als het dan voor duiven hinderlijk is zal dat ook voor mensen gelden.

Luidsprekers kunnen hogere tonen (met golflengte klein t.o.v. de luidspreker) ook goed weergeven zonder kast. Bij lagere frequenties gaat dat niet meer omdat onderdruk aan de ene kant wordt gecompenseerd door overdruk aan de andere. Daarom zal een grote luidspreker zonder kast nauwelijks lage tonen weergeven maar met een kast wel.

Als dit kleine luidsprekertjes zijn vermoed ik dat de buis als kast moet fungeren. Versterken zal het dat geluid niet, wel voorkomen dat het geluid van voorkant en achterkant elkaar uitdooft.

Berichten: 3.860

Re: staande golf

voor zover ik weet kun je wel versterking krijgen via een buis met de juiste lengte. bv 1/4 labda systemen en hoorn systemen maken daar gebruik van. Daardoor wordt de akoestische koppeling met de luidspreker beter en heb je meer audiovermogen door een effeciency verhoging.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: staande golf

HansH schreef: za 04 feb 2023, 23:48 bv 1/4 labda systemen en hoorn systemen
De golflengte is hier 4 cm, dus een 1/4 labda systeem heeft een lengte van 1 cm. Als iemand daar 4 speakertjes in zou gaan monteren dan moeten het miniatuurspeakertjes zijn. Het blijft wonderlijk dat de fabrikant zou adviseren om de luide pieptoon te maken met 4 miniatuur speakertjes in plaats van een enkele speaker van normale grootte.

Berichten: 3.860

Re: staande golf

jkien schreef: zo 05 feb 2023, 01:05 Het blijft wonderlijk dat de fabrikant zou adviseren
misschien handig dat de TS wat meer info geeft over de fabrikant en de apparatuur?

Reageer