Aardbeving Turkije voorspeld?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Aardbeving Turkije voorspeld?

https://www.ummid.com/news/2023/februar ... syria.html

Kort samengevat: Frank Hoogerbeets heeft een paar dagen terug voorspeld dat de aardbeving van vandaag in Turkije en Syrië zou plaatsvinden, aan de hand van planetaire geometrie. Hierbij had hij zelfs het epicentrum juist aangewezen.
In de jaren 115 en 526 was blijkbaar hetzelfde aan de hand, en dat is waarop hij zijn voorspelling had gebaseerd.

Nu snap ik best dat de stand van de planeten in ons zonnestelsel invloed hebben op onze aarde en vooral getijden, maar zo'n heftige aardbeving? Dat vind ik nogal wat. Aardbevingen zijn bij mijn weten eerder gerelateerd aan tektonische of vulkanische activiteit.

Zijn er betere verklaringen hiervoor?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Ook een stilstaande klok geeft twee keer per dag de juiste tijd aan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Volkomen uitgesloten.
Een homogeen (zwaarte-)krachtveld doet niets. Dan ondervindt ieder deel dezelfde versnelling en gebeurt er niets.

Alleen getijdenkrachten kunnen een invloed hebben, krachten die merkbaar verschillen tussen de ene en de andere kant van de aarde.
Getijdenkrachten zijn evenredig met de massa die die krachten veroorzaakt en nemen af met de derde macht van de afstand.
De maan oefent een merkbare kracht uit. Hoewel relatief "licht" staat hij heel dichtbij.
De zon oefent een merkbare kracht uit. Hoewel relatief ver weg heeft die een behoorlijke massa.
De planeten zijn te licht en staan te ver weg om invloed te hebben. De zeer, zeer geringe invloed die ze hebben moet bij die van zon en maan worden opgeteld.
Alsof de aardbeving zou blijven slapen bij een regelmatige dreun op de deur maar wakker wordt door het geluid van een vallend watje.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Ik vond het al zo'n raar verhaal, maar ook serieuze media als het AD pikken het op (maar is niet te lezen zonder abonnement en dus niet gelinkt), vandaar dat ik toch even twijfelde.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Hij heeft in 2015 een aardbeving met een kracht van 8.8 in Californië voorspeld, die op 28 mei zou plaatsvinden. Er was die dag wel een aardbeving in Californië, maar slechts met een kracht van 3.8 met een epicentrum 2.8 km ten zuidwesten van Ejido Cucapah Mestizo, Mexico. Zie hier.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Volgens de Southern California Earthquake Data Center (SDEDC) waren er in mei 2015 in totaal 16 aardbevingen met een kracht van 3 of groter (zie hier) , dus zo bijzonder is dat niet. De aardbeving die je noemt staat er overigens niet tussen, maar dat kan zijn omdat Mexico niet in Californië ligt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.351

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Marko schreef: di 07 feb 2023, 15:19 Volgens de Southern California Earthquake Data Center (SDEDC) waren er in mei 2015 in totaal 16 aardbevingen met een kracht van 3 of groter (zie hier) , dus zo bijzonder is dat niet. De aardbeving die je noemt staat er overigens niet tussen, maar dat kan zijn omdat Mexico niet in Californië ligt.
Het gaat mij erom dat hij zei dat er op 28 mei zo'n grote aardbeving zou zijn. En die was er dus niet, wel een kleinere in de omgeving. Overigens is het voorkomen van aardbevingen in Californië aan de orde van de dag, dus is het niet heel bijzonder om daar een aardbeving te 'voorspellen'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

Hier kondigde hij een enorme beving aan rond kerst 2018 (of half januari 2019, dat is niet helemaal duidelijk).

Die kwam niet.

Als je maar vaak genoeg een zware beving "voorspelt" krijg je op den duur wel een keer gelijk.
Deze meneer lijkt me een eerste klas mafketel. Maar hij krijgt wel veel publiciteit...

Wie weet nog wie Jeane Dixon was?

Berichten: 3.860

Re: Aardbeving Turkije voorspeld?

'sooner or later' is toch nog een relatief vaag begrip. en ja dat die aardbezing op dat punt zou komen was wel goed te voorspellen want dat is het punt waar de tectonic plates aan het wringen zijn. alleen het exacte moment. dat blijft koffiedik kijken. net zoals je weet dat de distributieriem van je auto de zaak in net honderd zal sturen als je die niet vervangt, maar met een voorspelbaarheid van +/- 100.000 km kun je niet aangeven wanneer

Reageer