Hoe gaat planetaire differentiatie in zijn werk?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 38

Hoe gaat planetaire differentiatie in zijn werk?

Ik vind het zeer verbazend dat de Aarde en andere planeten en manen aan de binnenkant zo prachtig gedifferentieerd zijn. Als ik het op zoek staat er dat zware dingen zakken en lichtere zaken naar boven drijven. In magmakamers of dichter bij e oppervlakte van de aarde kan ik me er iets bij voorstellen, als dingen bijvoorbeeld een fase-overgang ondergaan en er dingen uitkristalliseren, maar dieper in de aarde is het heel erg heet, zeker op de grens tussen de kern en de mantel.Ik had begrepen dat alles op die diepte allemaal plastisch is, Ik vraag me af hoe in de geschiedenis van de aarde het ijzer en nikkel van de silicaten gescheiden is, zodat er ofwel klompen IJzer en Nikkel groot genoeg om te zinken ontstaan of klonten met silicaten groot genoeg om naar boven te drijven, en dit allemaal in een jonge aarde die nog veel meer radioactieve warmte opwekte die door convectie naar buiten moest.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Hoe gaat planetaire differentiatie in zijn werk?

Scaffone schreef: do 09 feb 2023, 20:10 Ik vind het zeer verbazend dat de Aarde en andere planeten en manen aan de binnenkant zo prachtig gedifferentieerd zijn. Als ik het op zoek staat er dat zware dingen zakken en lichtere zaken naar boven drijven. In magmakamers of dichter bij e oppervlakte van de aarde kan ik me er iets bij voorstellen, als dingen bijvoorbeeld een fase-overgang ondergaan en er dingen uitkristalliseren, maar dieper in de aarde is het heel erg heet, zeker op de grens tussen de kern en de mantel.Ik had begrepen dat alles op die diepte allemaal plastisch is, Ik vraag me af hoe in de geschiedenis van de aarde het ijzer en nikkel van de silicaten gescheiden is, zodat er ofwel klompen IJzer en Nikkel groot genoeg om te zinken ontstaan of klonten met silicaten groot genoeg om naar boven te drijven, en dit allemaal in een jonge aarde die nog veel meer radioactieve warmte opwekte die door convectie naar buiten moest.
Het hoeven geen klompen te zijn. Ook vloeistoffen die normaal gesproken mengen kunnen ontmengen als de zwaartekracht groot genoeg is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer