Aanpak van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten

Moderators: Michel Uphoff, Jan van de Velde

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 33

Aanpak van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten

Met het toenemende gebruik van internet en online video's, is het voor veel mensen gemakkelijker geworden om complexe projecten te nadoen, waaronder bijvoorbeeld het knutselen van meubels of uitvoeren van beauty behandelingen. Hoewel deze projecten vaak op een eenvoudige en stapsgewijze manier worden uitgelegd, kan deze manier van doen gevaarlijk zijn en leiden tot verwondingen of schade.

Probleem
Ongecertificeerd nadoen van complexe projecten kan leiden tot verschillende problemen, waaronder verwondingen, beschadiging van eigendommen en zelfs de dood. Dit komt omdat de gebruikers vaak onvoldoende bekwaam zijn en niet bekend zijn met de juiste veiligheidsprocedures en -voorzieningen. Bovendien zijn deze projecten vaak gecompliceerder dan ze lijken, wat resulteert in een grotere kans op fouten en ongelukken.

Aanpak
Een mogelijke aanpak om dit probleem aan te pakken is door het beschikbaar stellen van lokale professionele vakmensen als mentors. Deze mentors kunnen de gebruikers begeleiden en ondersteunen bij het uitvoeren van de projecten in de eigen werkplaats. Bijvoorbeeld, als iemand een meubel wil maken, kan hij of zij naar de werkplaats gaan en de professionele vakman laten helpen met het snijden van het hout.

Voordelen
Door het beschikbaar stellen van professionele vakmensen als mentors, kunnen we de veiligheid en gezondheid van de gebruikers waarborgen en tegelijkertijd de lokale economie ondersteunen. Dit zou een effectieve en duurzame oplossing kunnen zijn voor het probleem van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten. Bovendien krijgen de gebruikers de kans om te leren van ervaren professionals en de fijne kneepjes van het vak te ontdekken, wat hen kan helpen bij het uitvoeren van vergelijkbare projecten in de toekomst.

Conclusie
Hoewel er geen wetenschappelijk onderzoek is gedaan naar het verband met het internet, is het logisch om te veronderstellen dat de toegenomen toegang tot informatie en hulpmiddelen op het web deze kwestie van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten heeft verergerd. Het is echter duidelijk dat dit een groot risico vormt voor de veiligheid en gezondheid van de gebruiker en zijn omgeving. Gelukkig kunnen we dit probleem aanpakken door het beschikbaar stellen van lokale professionele vakmensen als mentors. Door deze aanpak kunnen we de veiligheid en gezondheid van de gebruikers waarborgen en tegelijkertijd de lokale economie ondersteunen. Dit zou een effectieve en duurzame oplossing kunnen zijn voor het probleem van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Aanpak van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten

Daar heb je een punt, de meeste ongelukken gebeuren thuis door mensen die ongecertificeerd bezig zijn. Maar als ik een ikeameubel in elkaar wil gaan zetten, kan die professionele vakman met werkplaats dan ook gratis beschikbaar gesteld worden op een tijdstip dat mij uitkomt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.361

Re: Aanpak van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten

TS heeft zeker een punt. Het beschikbaar zijn c.q. stellen van die professionele vaklieden zou wel aan regels gebonden moeten worden en daarbij hoort natuurlijk ook het beschikbaar zijn gedurende incourante uren.

Ongetwijfeld is nadere studie nodig, maar ik denk dat TS een gat in de markt heeft ontdekt.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 405

Re: Aanpak van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten

Vakmensen zijn getraind en ervaren in het uitvoeren van bepaalde handelingen. Dat hoop je tenminste.
Het idee dat alleen gecertificeerde vakmensen bepaalde dingen naar behoren kunnen uitvoeren is echter nonsens.
Als dat zo was dan was certificering niet nodig want ongecertificeerde mensen zouden het toch niet kunnen proberen.
Mensen kunnen soms zichzelf of hun spullen schade toebrengen als ze gaan klussen. Dat is waar. Maar er is ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Vrijheid betekent ook het recht om domme dingen te doen en de consequenties daarvan te dragen. Hun eigen spullen slopen hoort daarbij. Zichzelf verwonden zoekt al een beetje de grens op want dat kost de samenleving geld als er een dokter bij moet komen, maar we moeten niet gaan proberen alles voor iedereen te gaan bepalen.
Als je denkt dat ongecertificeerde mensen dat soort dingen niet moeten doen dan moet je mensen die dat niet kunnen daarbij niet gaan steunen door ze te coachen.
Er zijn gevoelige zaken waar je beter een vakman bij kan halen en er zijn dingen waar dat geëist wordt door bijvoorbeeld een verzekeraar. Dat is terecht. Mensen dat soort dingen zelf laten doen onder begeleiding lijkt me niet de goede oplossing. Als ze het niet zelf kunnen dan kunnen ze het beter laten doen.
Ik ben iemand die zelf een kettingzaag gebruikt in de tuin en die zelf zo af en toe een stopcontact open schroeft. Ik vervang versleten onderdelen van mijn telefoon of navigatiesysteem zelf. En installeer een nieuwe kraan en gootsteen in de keuken inclusief een metertje of zo aan afvoerleiding zonder problemen. Maar er zijn dingen waar ik toch liever een vakman bij haal.
Maar als ik dat doe dan laat ik het hem of haar ook zelf doen. Het heeft geen zin om zo iemand erbij te laten staan en te laten kijken hoe jij het fout doet.

Meer goed opgeleide vaklui in de regio zou wel een oplossing zijn.

We moeten in zekere zin ook wel. Toen ik vorig jaar een wasmachinereparatie nodig had bleek de plaatselijke vakhandel dat niet meer te willen doen. Toen had ik hen dus ook niet meer nodig en heb een wasmachine online besteld en hem zelf geplaatst. Gelukkig is dat erg eenvoudig. Alle benodigde aansluitpunten waren er al in huis en ik hoefde hem in principe alleen maar op zijn plaats te zetten. Stabiel plaatsen is ook heel makkelijk. Zorg ervoor dat je de pootjes zover uit-/inschroeft dat ze alle vier met enige kracht op de vloer steunen. Dan gaat hij niet wandelen. Daarbij zijn alle types wasmachine die in Nederland verkocht worden online te krijgen dus ik had de gelegenheid om er een te kiezen die ik wou, in plaats van te moeten kopen wat de winkelier toevallig heeft staan.

Ik heb trouwens zelf de kraan en gootsteen vervangen omdat de plaatselijk loodgieter een jaren daarvoor door hemzelf geplaatste kraan niet meer los kreeg. Hebben ze misschien wel speciaal geplaatst omdat het meest gangbare systeem door iedereen thuis zelf te bewerken is. Verkeerd type met een verkeerde bevestiging. Tot zover de geschoolde vaklui.

Berichten: 3.905

Re: Aanpak van ongecertificeerd nadoen van complexe projecten

Er zijn 2 punten die het toch wat lastig zullen maken in de praktijk.
punt 1 is dat de kosten van een vakman voor een heleboel mensen niet meer te betalen zijn door het grote verschil tussen personeels kosten en netto loon. Je moet een behoorlijk hoog inkomen hebben om een vakman in te kunnen huren en om dat te bekostigen er zelf voor gaan werken in je eigen beroep.

Punt 2 is dat vakmensen vaak andere belangen hebben dan doe het zelvers. Ik heb helaas maar al te vaak meegemaakt dat klussen door vaklui niet goed zijn uitgevoerd of met slechte compromissen waardoor ik het daarna alsnog zelf kan oplossen of heel veel energie kwijt ben om het opgelost te krijgen of de vakman aan zijn verantwoordelijkheden te houden.

en het zou weer de zoveelste extra set regels zijn die ook weer gehandhaafd moeten worden en dat kost ook weer geld.
en wat dacht je van al die bouwmarkten die hun bestaan te danken hebben aan de doe het zelfvers.

Reageer