Eindigen twee deeltjes die na elkaar in een zwart gat vallen op dezelfde plek in de ruimte?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Eindigen twee deeltjes die na elkaar in een zwart gat vallen op dezelfde plek in de ruimte?

Beschouw twee deeltjes die na elkaar, vanaf dezelfde positie buiten de horizon, een zwart gat invallen.

Hoe eindigen de deeltjes? Bezien vanuit een stelsel dat met het tweede deeltje mee valt, zal het eerste deeltje steeds verder van tweede deeltje af bewegen.De getijdekracht drijft hen de gehele reis naar de singulariteit uit elkaar. Beide deeltjes die er dezelfde hoeveelheid tijd over om de singulariteit te bereiken. Voor een supermassief zwart gat duurt het vallen voorbij de horizon nog geen minuut.

Het lijkt mij duidelijk dat de deeltjes eindigen met een verschil op hun klok. Als het tweede deeltje er tien jaar na het eerste invalt zal het tijdsverschil tussen hun beide klokken ook zo'n tien jaar zijn.

Maar hoe zit het met de radiale ruimtecoördinaat? Eindigen ze op dezelfde radiale ruimte coördinaat of eindigen ze, door de onophoudelijke getijdekracht, gescheiden zowel in tijd als in ruimte?

Berichten: 3.866

Re: Eindigen twee deeltjes die na elkaar in een zwart gat vallen op dezelfde plek in de ruimte?

Tweederden schreef: wo 01 mar 2023, 07:06
Maar hoe zit het met de radiale ruimtecoördinaat? Eindigen ze op dezelfde radiale ruimte coördinaat
Een singulariteit heeft afmeting=0 dus kun je niet spreken over een radiale ruimtecoördinaat. De relativiteitstheorie houdt daar ook op. Er zou een uitbreiding van de theorie moeten komen om het goed te kunnen beschrijven, bv combinatie van kwantum mechanica en relativiteitstheorie gevonden moeten worden, maar niemand weet nog hoe dat moet. Dus ik denk niet dat je vraag te beantwoorden is, anders dan dit antwoord wat op beperkingen van de huidige theorie vastloopt.

Berichten: 3.866

Re: Eindigen twee deeltjes die na elkaar in een zwart gat vallen op dezelfde plek in de ruimte?

ik weet niet of je kunt denken in limieten. voor een limiet kun je oneindig ver inzoomen tot het eindpunt, maar het nooit bereiken. tijdens dat zoomen zouden de 2 deeltjes dan steeds verder uit elkaar gaan omdat zoals je al zegt het voorste deeltje steeds versnelt gezien vanuit het achterste deeltje. dat effect gaat tot in het oneindige door volgens mij. maar er zal ook lengtekrimp optreden en die zal ook naar oneindig gaan dus dan krijg je een lengtekrimp in combinatie met het steeds verder van elkaar verwijderen, dus feitelijk 0 x oneindig= ongedefinieerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Re: Eindigen twee deeltjes die na elkaar in een zwart gat vallen op dezelfde plek in de ruimte?

HansH schreef: wo 01 mar 2023, 09:17 ik weet niet of je kunt denken in limieten. voor een limiet kun je oneindig ver inzoomen tot het eindpunt, maar het nooit bereiken.
Het bereiken van het eindpunt (de singulariteit) duurt niet oneindig lang. Na \(\pi GM/c^3\) (eigentijd van de observator) bereik je de singulariteit als je vertrekt aan de horizon.

Berichten: 3.866

Re: Eindigen twee deeltjes die na elkaar in een zwart gat vallen op dezelfde plek in de ruimte?

wnvl1 schreef: wo 01 mar 2023, 21:20 Het bereiken van het eindpunt (de singulariteit) duurt niet oneindig lang. Na \(\pi GM/c^3\) (eigentijd van de observator) bereik je de singulariteit als je vertrekt aan de horizon.
Dat geeft al aan dat de theorie daar ophoudt lijkt mij. aan de ene kant kun je al vallend in et gat op elk moment 2 deeltjes plaatsen op een kleine onderlinge afstand en die deeltjes worden dan 'gespagettificeerd' dus gaan uit elkaar qua afstand omdat het voorste deeltje altijd versneld tov het achterste, maar aan de andere kant komen ze wel in het zelfde punt terecht op een bepaald moment. Dat lijken mij toch 2 tegenstrijdige dingen.


Reageer