Pomp

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Pomp

Ik kreeg van een ingenieursstudente volgende opgave.

For a given piping system, the system curve is defined as H = 2 + 0,1*Q². The pump rotates at 2500 rpm. After cleaning, decalcifying and replacing a few valves, the system curve goes to H = 2 + 0,001*Q². The flow rate however has to remain the same, so we have to decrease the rpm. The pump characteristic equals H=30-0,07Q². Determine the new set point for the rpm. (≈1689 rpm)

Dit is de oplossing (van de docent, denk ik).
oefthermo.png
Ik snap niet dat stuk in deel 3) waar H gelijk gesteld wordt aan \(aQ^2\). Wat is de logica achter die gelijkstelling?

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Pomp

Ik snap het niet. Volgens mij is het debiet door een pomp bijna alleen afhankelijk van je toerental. Als de opvoerhoogte omlaag gaat maar het debiet blijft hetzelfde, zal het toerental volgens mij nagenoeg gelijk blijven. Alleen het koppel waarmee je hem op dat toerental houdt zal verminderen.

Verder, als je zegt dat het debiet gelijk moet blijven dan snap ik punt 5 niet, je berekent daar het toerental verschil a.d.h. van een verschil in debiet. Die relatie (Q1/Q2 = n1/n2) zegt trouwens precies wat ik bedoel, nl. dat flow rate en toerental direct aan elkaar gekoppeld zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Pomp

Wat is er mis aan mijn redenatie?
werkpunt en gereduceerde snelheid.png
werkpunt en gereduceerde snelheid.png (27.81 KiB) 3811 keer bekeken

Berichten: 3.860

Re: Pomp

irArjan schreef: ma 27 mar 2023, 15:43 Ik snap het niet. Volgens mij is het debiet door een pomp bijna alleen afhankelijk van je toerental.
voor een pomp met een vast volume per slag wel ja, bv een tandwielpomp, maar voor een centrifugaalpomp is het een functie van toerental en opvoerhoogte. verder kan ik nauwelijks lezen wat er staat.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Pomp

ukster schreef: ma 27 mar 2023, 15:57 Wat is er mis aan mijn redenatie?
Hoe kom je aan dat verband tussen toerental en opvoerhoogte met die wortel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Pomp

HansH schreef: ma 27 mar 2023, 16:38 voor een pomp met een vast volume per slag wel ja, bv een tandwielpomp, maar voor een centrifugaalpomp is het een functie van toerental en opvoerhoogte. verder kan ik nauwelijks lezen wat er staat.
Voor deze cursus mag je het debiet wel lineair evenredig aannemen met het toerental.
Ze hebben geleerd over radiaalpompen en verdringingspompen, maar debiet is altijd evenredig met toerental.

Het is geen foto die ik zelf heb genomen van een blad. Zo staat het op de website van de studentenvereniging. Op een computer is het wel redelijk te lezen als je op de foto klikt. Op een telefoon waarschijnlijk niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Pomp

irArjan schreef: ma 27 mar 2023, 15:43 Verder, als je zegt dat het debiet gelijk moet blijven dan snap ik punt 5 niet, je berekent daar het toerental verschil a.d.h. van een verschil in debiet. Die relatie (Q1/Q2 = n1/n2) zegt trouwens precies wat ik bedoel, nl. dat flow rate en toerental direct aan elkaar gekoppeld zijn.
Nu ik er verder naar kijk snap ik dat punt 5 eigenlijk ook niet. De andere oefeningen uit de reeks zijn mij nochtans allemaal duidelijk. Een boek is er niet, alleen wat slides die niet echt helpen om het te begrijpen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Pomp

wnvl1 schreef: ma 27 mar 2023, 18:16
ukster schreef: ma 27 mar 2023, 15:57 Wat is er mis aan mijn redenatie?
Hoe kom je aan dat verband tussen toerental en opvoerhoogte met die wortel?
Uit een boek over deze materie
worked example.pdf
(146.54 KiB) 83 keer gedownload

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: Pomp

Ja, dat document geeft wel extra inzicht. Ze spreken daar over de 'head coefficient' van een pomp. Als je vertrekkend vanuit een bepaald werkingspunt gaat spelen met de omwentelingssnelheid, dan wordt de opvoerhoogte gegeven door een uitdrukking van de vorm \(C_H Q^2\) en dat is dan die \(aQ^2\) in de foto van de oplossing van de docent.

De oplossing van de docent is mij nu duidelijk.

Reageer