overhevelen

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: overhevelen

Wat is de fysicische betekenis van \(H_{in}\) en \(H_{uit}\)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: overhevelen

Headloss geeft drukverlies aan ten gevolge van ........
Hin=Hentrance
Huit=Hexit
Headloss entrance and exit.png

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: overhevelen

Je schrijft

$$H+2=\frac{v^2}{2g}+H_{L2}$$

En later komt die \(\frac{v^2}{2g}\) ook nog eens terug in de uitdrukking voor \(H_{L2}\). Ben je de dingen dan niet twee keer aan het verrekenen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: overhevelen

tekeningg.png
Mijn interpretatie van de oefening was ook anders. Ik ging ervan uit dat in de optimalistatie de x in bovenstaande figuur niet nul moest zijn. Dat verklaart ook waarom mijn berekening er wel wat anders uitziet. Ik ben een gedeelte van die 40m gaan toekennen aan dat horizontaal stuk in de optimalisatie. Ik had in mijn berekening om compleet te zijn ook randvoorwaarden moeten stoppen die je dan kan oplossen met Lagrange vermenigvuldigers om het fysisch mogelijk te houden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: overhevelen

wnvl1 schreef: za 01 apr 2023, 16:43
En later komt die \(\frac{v^2}{2g}\) ook nog eens terug in de uitdrukking voor \(H_{L2}\). Ben je de dingen dan niet twee keer aan het verrekenen?
Ja en Nee, dat exitverlies v2/2g in HL2 komt daar nog eens bovenop waardoor de minimaal toegestane H toeneemt.
horizontale afstand x=40-2H-2-20 [m]

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: overhevelen

Die headloss aan de uitgang correspondeert dat niet met het feit dat de vloeistof aan de uitgang in een vat komt waar alles stil staat. In dat geval is die \(\frac{v^2}{2g}\) voor de \(H_{L2}\) overbodig.

$$H+2=\frac{v^2}{2g}+H_{L2}$$

Bovendien valt het water op jouw tekening nog een eind voor het tot stilstand komt in de bak. Ik heb het gevoel dat er echt iets dubbel gerekend wordt.

Als je die headloss moet meenemen, is de wet van Torricelli zoals die op alle scholen geleerd wordt dan nog wel juist?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: overhevelen

Maar het gaat bij bermoulli toch slechts om de fysica in de buis? (stroomsnelheid,debiet etc.)
Misschien zal men op die scholen de headloss niet (be)noemen en dus ook niet meenemen in een berekening.

dit plaatje geeft misschien meer duidelijkheid (v1=0, v2=v)
overhevelen.png
overhevelen.png (34.8 KiB) 413 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: overhevelen

overigens kom ik met mijn vergelijkingen uit op:
v=1,9 m/s
H=4,37m
Q=0,934 liter/s
Best aannemelijk voor een buisje van 25mm
x=9,26m

Gebruikersavatar
Berichten: 2.332

Re: overhevelen

Stel het water aan de uitgang van jouw buis valt in een oneindig diepe put aan de uitgang. Heb je dan ook die headloss aan de uitgang? Zo ja, wat is er dan dat fysisch zorgt voor die headloss?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: overhevelen

gezien allerlei discussies betreffende exit losses op andere forums geloof ik dat je wel een punt hebt.
https://www.cheresources.com/invision/t ... efficient/
Gelukkig hebben de entrance- en exit losses niet veel invloed in dit sommetje
Als ik deze verliezen negeer kom ik op:
v=1,963m/s
H=4,48m
Q=0,964 liter/s

Reageer