CT scan en mobiel

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

CT scan en mobiel

Mijn dochtertje heeft een CT van haar hoofd en nek gehad. Aangezien ze enorm overstuur was hebben we haar afgeleid met een filmpje op de telefoon. Deze hield ik van bovenaf. Daarnaast had ze een telefoon die aanstond in haar handjes en die lag op haar borst/buik. Kan ze extra straling door de telefoon hebben ontvangen? Of zien ze dan een telefoon op de ct scan indien deze straling heeft opgevangen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

Ze kan er zeker geen extra straling door hebben opgelopen.

Als de telefoon in de bundel kwam zou die eventueel de scan nadelig kunnen beïnvloeden maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.

Berichten: 10

Re: CT scan en mobiel

Xilvo schreef: ma 08 mei 2023, 19:50 Ze kan er zeker geen extra straling door hebben opgelopen.

Als de telefoon in de bundel kwam zou die eventueel de scan nadelig kunnen beïnvloeden maar dat lijkt me niet waarschijnlijk.
Oh super bedankt voor de mega snelle reactie! In de zin van kwaliteit? Ik was inderdaad bang dat ze extra straling zou meekrijgen. Maar dat is dus echt onmogelijk?😅

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

Ik neem aan dat de kwaliteit in de gaten werd gehouden, dus ik vermoed dat dat wel goed zit.
Extra straling is 100% zeker uitgesloten.

Berichten: 10

Re: CT scan en mobiel

Xilvo schreef: ma 08 mei 2023, 19:58 Ik neem aan dat de kwaliteit in de gaten werd gehouden, dus ik vermoed dat dat wel goed zit.
Extra straling is 100% zeker uitgesloten.

Hij was goed beoordeelbaar, dat bedoel je he? Wel bewegend beeld maar ze was ook zeer beweeglijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

RF1989 schreef: ma 08 mei 2023, 20:00 Hij was goed beoordeelbaar, dat bedoel je he?
Werd dat gezegd? Dan is ook dat geen probleem, blijkbaar.

Berichten: 10

Re: CT scan en mobiel

Xilvo schreef: ma 08 mei 2023, 20:02
RF1989 schreef: ma 08 mei 2023, 20:00 Hij was goed beoordeelbaar, dat bedoel je he?
Werd dat gezegd? Dan is ook dat geen probleem, blijkbaar.
Ik zie in de brief de conclusie staan ;) En ze meldde dat hij tijdens de ct dat het voldoende was. Bedoel je dat anders de telefoon in beeld had gestaan of zo? Stel hij was slecht te beoordelen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

Mogelijk dat de telefoon "in beeld" staat, maar een CT maakt een driedimensionaal plaatje. Dus zelfs als de telefoon op de scan te zien zou zijn, zou het niet overlappen met wat ze willen zien.

CT werkt met röntgenstraling. De telefoon zou wat van die straling kunnen absorberen (waardoor het lichaam juist wat minder straling zou ontvangen) en zo het plaatje wat slechter kunnen maken, zoals een foto slechter wordt bij te weinig licht. Maar blijkbaar was dit geen probleem.

Berichten: 10

Re: CT scan en mobiel

Ah kijk! Thanks voor je uitleg. Ik las dit namelijk en als ik het goed vertaal kan de ct scanner zich aanpassen bij slecht beeld. Maar mogelijk dat jij dit veel beter dan interpreteren dan ik met 0 verstand ervan.

Is there an increase in radiation if a patient is wearing their clothes, cell phone, or other objects, even if they are not in the scan area? Can they increase the radiation exposure? There is no significant change in the radiation you receive because of carrying or wearing objects which are not on the area of the body which is scanned. The technologist will make you remove clothing which has metal objects (zippers, jewelry, metal decorations, underwire bras, etc.) that are in the region of the body which is scanned. This is because those items can create distortions (called artifacts) to the image which make it difficult for your doctor to correctly interpret the picture. Large metal objects which are within the region imaged (say a large metal belt buckle when the abdomen is being scanned) could increase the radiation. Metal of the buckle would absorb x rays and decrease the amount of radiation which can reach your organs for imaging. Just as a cell phone camera may turn on its flash if there is not enough light to take a picture, the CT scanner may increase the x-ray intensity to get a good image in this circumstance. This could increase the radiation dose to the patient, but the metal object has to be in the direct CT beam (be in the area imaged) to cause this.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

Daar had ik niet aan gedacht, inderdaad. Ze gebruiken echt zo weinig mogelijk straling als mogelijk, dus zal de intensiteit dynamisch aangepast worden naar gelang de omstandigheden.
Dat betekent dat de telefoon mogelijk (niet zeker!) toch voor een (heel klein beetje ) extra straling verantwoordelijk zou kunnen zijn.

De telefoon die je vasthield bekeek ze, dus die hield je op enige afstand van haar hoofd. Dan zat die sowieso maar een beperkt deel van de tijd in de bundel.
Er werd geen scan van de buik gemaakt, dus die telefoon daar had totaal geen effect.

Berichten: 10

Re: CT scan en mobiel

Ik hield hem geloof ik voor de opening van de scanner, dus ip zou die dan ook niet gestraald zijn toch?

Zien ze dan een evt telefoon niet ook duidelijk op de ct indien dat zo was? Dan hadden ze lijkt me sowieso gevraagd deze weg te doen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

Als je 'm buiten de cilinder hield, voor de opening maar niet in de "buis", dan bereikte de straling de telefoon niet dus dan was er zeker geen effect. Dan staat de telefoon ook niet op de scan.

Hield je 'm wel in de buis, dan staat hij ook op de scan. Maar met zo'n scan kan de arts dunne plakjes zien van wat gescand is (dat "tomo.." is afkomstig van het Griekse τόμος en dat betekent snede, plakje).

Als je één plakje bekijkt zie je de andere plakjes niet. De arts zou dus een plakje van het binnenste van de telefoon kunnen zien maar daar zal hij weinig belangstelling voor hebben. Kijkt hij naar een doorsnede van jouw dochtertje, dan heeft hij geen last van de telefoon.

Berichten: 10

Re: CT scan en mobiel

Misschien nog een hele domme vraag, maar kan een telefoon eigenlijk radioactief worden door de straling van een ct?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: CT scan en mobiel

RF1989 schreef: do 22 jun 2023, 20:32 Misschien nog een hele domme vraag, maar kan een telefoon eigenlijk radioactief worden door de straling van een ct?
Nee, niets kan radioactief worden door een CT-scan.

Reageer