krachten bij last opzij houden

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 405

Re: krachten bij last opzij houden

boertje125 schreef: zo 14 mei 2023, 16:34 Als dit een echte situatie is.

11 graden is al best een flink stuk opzij.
Bij een dergelijke hoek gaat de lengte en het bevestigingspunt van de takelketting ook reeds een rol spelen
de kracht gaat dan reeds naar oneindig als de last op de rechte tussen het bevestigingspunt van de takel en het ophangpunt is gekomen
In de vraag hangt de last aan meerdere hijsdraden. Als een containerkraan gebruikt wordt om een schip te lossen dan hangt de container doorgaans aan een frame en vier hijsdraden op de hoeken van de container. Als je de container dan opzij zou trekken dan kantelt hij niet. In zoverre: er is denk ik een vrij ruime tolerantie om een aangrijpingspunt voor de takelketting op de container te kiezen zonder dat hij noemenswaardig kantelt. Even snel geschat wordt de container zo'n 1,80 m m opzij getrokken bij hijsdraden van 10 m. Dat is inderdaad aanzienlijk. De kracht die daarvoor nodig is is ook aanzienlijk. Maar niet oneindig groot.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: krachten bij last opzij houden

OOOVincentOOO schreef: zo 14 mei 2023, 10:21 Observatie:
Indien ik de ketting horizontaal houdt kan ik in principe de ketting vervangen door een zijden draadje. Dit zijden draadje zal dan niet breken. Dit betekend dat er geen spanning in de ketting is wanneer volkomen horizontaal.
Mijn bijdrage is incorrect. Zie bericht met uitleg Nesciyolo. Ik ben vergeten dat de kraan natuurlijk een kracht uitoefend:
Nesciyolo schreef: zo 14 mei 2023, 10:49 Ik heb een tekeningetje voor je gemaakt.

vector k is de totale kracht die de kraan uitoefent

Berichten: 863

Re: krachten bij last opzij houden

Er staat niet dat de kracht bij 11 graden naar oneindig gaat.

Er staat dat de kracht naar oneindig gaat als de last op de rechte tussen het bevestigingspunt van de takel en de kabel van de kraan is gekomen.

Reageer