Rodac plaatjes

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

Rodac plaatjes

Beste,

Rodac plaatjes worden gebruikt om de hygiëne te testen.

Weet iemand de normeringen van de nVWA met de documentatie er bij?

Heel erg bedankt :)

Ik weet dat er 5 schalen zijn. Maar op elke website verschillen ze.

Groeten
Martin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Rodac plaatjes

Over welk doelorganisme / aggar en bij welke applicatie heb je het?
Er zijn bijvoorbeeld RODAC platen voor Enterobacteriacea, total aerobic plate count, Staph. aureus, etc.

Welke normen die worden gehanteerd hangt veel af van de geteste organismen, de set van het monster en het risico van het geproduceerde product.

Een VRBG RODAC bij een vuile kant van een slachthuis zal bijvoorbeeld een andere referentie waarde hebben dan dezelfde test bij een de verpakkingsafdeling van een producent voor babyvoeding

Berichten: 4

Re: Rodac plaatjes

Dank u wel
Het gaat om nutrient agar.

Mag ik hier uit vernemen dat er geen strikte normen zijn?

Ik vond bijvoorbeeld wel deze :

Score 1. Zeer goed. 0-3 KVE
Score 2. Goed. 4-9. KVE
score 3. Voldoende. 10-29. KVE
Score 4. Matig. 30-60. KVE
Score 5. Slecht >60 KVE

Klopt dit of is het per sector ook nog eens afhankelijk?
En zo ja , zijn er nVWA normeringen ?

Groeten
Martin

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Rodac plaatjes

Inderdaad er zijn geen "one size fits all" normen. De normen die worden gehanteerd verschillen niet alleen per sector maar ook per bedrijf en binnen een bedrijf per zone.
Het is belangrijk om te meten dat wat je wilt weten, en de normen realistisch op te stellen.

Binnen de HACCP is het nemen van de RODAC platen ook geen verplichting. Je moet een hygiene omgeving monitoring opzetten en naar gelang die resultaten acties uitzetten. maar hoe je dat doet en met welke normen is aan je eigen beoordeling. Tijdens een audit kan de auditor zeggen dat hij/zij de normen wat scherper wenst wegens... reden. De RODAC platen is een optie voor de omgevingsmonitoring, maar er zijn ook andere opties die soms beter werken voor een bedrijf.

Voorbeelden zijn:
* swabs
* analyse van naspoelwater van een reiniging
* analyse afvalwater
Etc

Reageer