Onbekende component op printplaat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Onbekende component op printplaat

Op de printplaat van een oude batterijen oplader ben ik een component tegen gekomen waarvan ik geen idee heb wat het is. Op de printplaat staat het aangegeven met een x, er staan verder geen symbolen bij, en de component heeft alleen een nummer, 400G-802 (waarschijnlijk, moeilijk leesbaar.) Hij heeft drie pinnetjes door de printplaat. Ik kom op internet informatie tegen over keramische resonatoren, is dat wat het kan zijn? En wat heeft dat dan voor functie in een lader?
Bijlagen
P5190239.JPG
P5190240.JPG

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: Onbekende component op printplaat

Het is een keramische resonator
Deze resonatoren bieden in veel toepassingen een aantrekkelijk alternatief voor kwartskristallen voor stabilisatie van de oscillatiefrequentie.
Het belangrijkste verschil met een kwartskristalresonator zit'm in het materiaal dat wordt gebruikt.
Voordeel Kenmerken:
verlaagde onderdelenkosten en montagekosten.
Snellere opstarttijd in vergelijking met kwartskristallen.
Uitstekende temperatuurstabiliteit (±0,3%).
Montage met hoge dichtheid.
Vereenvoudigde schakeling.
Goedkoop.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.542

Re: Onbekende component op printplaat

Een resonator kan worden gebruikt in combinatie met een timer- of frequentieregelingscircuit om de oplaadtijd van de batterij nauwkeurig te regelen.
De resonantiefrequentie van het kristal bepaalt dan de frequentie waarmee het oplaadproces wordt aangestuurd. Door de oplaadtijd te reguleren, kan de batterij veilig en efficiënt worden opgeladen.
De specifieke functie van een kristalresonator in een batterijoplader kan afhankelijk kan zijn van het ontwerp en de technologie die destijds werd gebruikt.
Misschien zijn er nog andere redenen waarom een kristalresonator werd gebruikt in een specifieke oplader, afhankelijk van de behoeften en vereisten van de batterijtechnologie van die tijd.

Reageer