Nationale Wetenschapsquiz 2005

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Nationale Wetenschapsquiz 2005

Het is weer de tijd van het jaar dat de Nationale Wetenschapsquiz 2005 plaatsvindt. Het wetenschapsforum kan natuurlijk niet op deze quiz heen en houdt daarom zijn eigen competitie tussen zijn geregistreerde gebruikers.

De online vragen zijn te vinden op: http://nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_6J6BLY

Als je denkt alle antwoorden gevonden te hebben, dan kun je meedoen aan de competitie. Ga hiervoor naar http://quiz.wetenschapsforum.nl

De winnaar zal het boek Archimedes, Newton, Murphy - Wetten uit de wetenschap van Hans van Maanen ontvangen.

Het beheer, moderators en technici mogen wel meedoen, maar dingen niet mee naar de prijs.

Wanneer er meerdere inzendingen op de 1e plaats komen zal de prijs onder hen worden verloot.

Het is niet toegestaan antwoorden onderling uit te wisselen of op het forum te publiceren. Een duwtje in de goede richting geven mag wel.

Dit topic is verder bedoelt voor allerlei vragen en discussies omtrent de Nationale Wetenschapsquiz 2005. Het is dus niet de bedoeling dat je jouw 20 antwoorden op de quiz hier post.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Vraag 7: kan water branden?

Als je water verhit tot, zeg, 2100 graden Celsius, wat gebeurt er dan? Is het wel mogelijk om water zo te verhitten zonder dat het water meteen verdampt of zonder explosie (in een min of meer gesloten omgeving)? Krijg je dan een splitsing in waterstof en zuurstof, waarbij de waterstof gaat branden? En als dat zo is, mag je dan nog wel van water spreken?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Je moet je dus eerst afvragen wat we onder water verstaan.

define: water leverde tegenstrijdige informatie op.

Ik ben van mening dat er over water gesproken kan worden zolang er een verbinding is van 2 waterstof moleculen en 1 zuurstof molecuul (H2O).

Wanneer je water verhit totdat deze 2 moleculen zich gaan scheiden heb je technisch niet meer met water te maken. Hieruit kan je dus concluderen dat water niet kan branden. (als het wel brand is het geen water meer)
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Ik denk dat we eerder moeten zien te definieren wat verbranden is. En volgens een definitie zou het niet kunnen, maar volgens een andere kan ik water laten verbranden........ :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Ik denk dat we eerder moeten zien te definieren wat verbranden is. En volgens een definitie zou het niet kunnen, maar volgens een andere kan ik water laten verbranden........ :roll:
Ja? Hoe bedoel je?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Veertje schrijft:
Ja? Hoe bedoel je?


Bart schreef in de TS:
Het is dus niet de bedoeling dat je jouw 20 antwoorden op de quiz hier post.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

In mijn geheugen bedacht ik mij dat de wijnvlek hier ook al eens gevraagd was, maar dan als koffievlek.

Zie hier:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=15992 Vraag 14 dus.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 393

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

vraag 19 doet me denken aan de opstelling die ik op de markt heb neergezet in het kader van het World Year of Pysics...

spoiler met foto wat er gebeurt

de vraag "wat gebeurt er met een bad maizena dat je volgooit met vloeibare stikstof en daarna er tegenaan tikt" is veel leuker :P

Afbeelding

Afbeelding

:roll:
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero

Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger

Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

Gebruikersavatar
Berichten: 222

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Tja, dat krijg je ervan als je een stel natuurkundigen alleen laat met een vat vloeibare stikstof :roll:
"If you're scared to die, you'd better not be scared to live"

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Veertje schrijft:
Ja? Hoe bedoel je?


Bart schreef in de TS:
Het is dus niet de bedoeling dat je jouw 20 antwoorden op de quiz hier post.
Ik wil hier ook geen antwoord voorgeschoteld krijgen. Maar de vraag is niet: kan water verbranden? De vraag is: kan water branden?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Veertje schreef:
Maar de vraag is niet: kan water verbranden? De vraag is: kan water branden?
Sorry, slordig gelezen. Het kan nog steeds, zij het op andere wijze dan bij verbranden. Sterker nog, water brandt dagelijks op vele plaatsen...... Ik ben dan ook bang dat deze vraag achteraf veel discussie kan gaan opleveren. Zoals trouwens wel meer vragen in deze quiz de afgelopen jaren.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Tja, dat krijg je ervan als je een stel natuurkundigen alleen laat met een vat vloeibare stikstof   :roll:


Je hebt er maar 1 nodig, wat jij Friendly ghost. Maar dit is wel wat off topic. Ideeen over het water maizena papje waar je overheen moet lopen?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Je hebt er maar 1 nodig, wat jij Friendly ghost. Maar dit is wel wat off topic. Ideeen over het water maizena papje waar je overheen moet lopen?


Een maizena papje is een niet-newtoniaanse vloeistof. Kijken of je daar verder mee komt.
De vraag is: kan water branden?
Die vraag is erg vervelend gesteld. Water zelf kan nooit branden. Ik zie dan ook niet in dat een hogere temperatuur en hogere druk het water gaan branden. Het enige wat water zou kunnen laten branden is een reactie met water dat een brandbaar gas oplevert. Ik heb dan ook geen idee wat er gebeurd als je koolzuur door water heen laat gaat bij lage druk. Komt er dan waterstof vrij uit het water? Misschien een scheikundige die hier meer van weet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

Ik denk dat we eerder moeten zien te definieren wat verbranden is. En volgens een definitie zou het niet kunnen, maar volgens een andere kan ik water laten verbranden........ :roll:
Klein aanvullend hintje: Verbranden is in principe reageren met zuurstof.

Dus, kan het volgende:

H2O + O2 --> iets (onder bepaalde omstandigheden)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Nationale Wetenschapsquiz 2005

roesten (oxideren zo je wil) is ook in principe reageren met zuurstof.

Is roesten dan ook verbranden?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer