platina

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

platina

geachte...

ik heb ergens gelezen dat :

????

Platinaverbindingen worden vaak als medicijn gebruikt om kanker te behandelen. De gezondheidseffecten van platina zijn sterk afhankelijk van de soort verbindingen die gevormd zijn en het bloot stellings niveau en de immuniteit van de persoon die blootgesteld is.

Metallisch platina is onschadelijk. Platina verbindingen zijn veelal zeer giftig, maar worden zelden aangetroffen.

???

Platina is als een metaal niet zo gevaarlijk, maar platinazouten kunnen de volgende gezondheidsproblemen veroorzaken:

- DNA veranderingen

- Kanker

- Allergische reacties van de huid en het slijmvlies

- Schade aan organen zoals de ingewanden, nieren, en het beenmerg

- Gehoorschade

dat heb ik van het internet en ik snap er eigelijk niks van dat het platina niet gevaalijk is en platina zouten wel en platina verbindingen weer niet en ik moet hier een presentatie over geven dus kunnen jullie mij helpen

met vriendelijken groet lorraine melissen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.072

Re: platina

De meeste metalen worden pas schadelijk als ze zijn opgelost en dat kan eigenlijk alleen als het zouten zijn. Als ze zijn opgelost kunnen ze in je bloedbaan komen en in je hersenen, dan kunnen ze eigenlijk pas echt schade aanrichten.

Als metalen niet zijn opgelost dan poep je ze er gewoon weer uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: platina

Als aanvulling:

Veel metalen lossen op in je maag. Ook als je ze als metaal binnenkrijgt kunnen ze oplossen en zo in het bloed terecht komen.

Platina lost vrijwel niet op in je maagzuur, dus is niet gevaarlijk in onopgeloste vorm.

Gebruikersavatar
Berichten: 89

Re: platina

Metallisch platina is onschadelijk. Platina verbindingen zijn veelal zeer giftig, maar worden zelden aangetroffen.
Zoals al eerder geschreven is kan platina alleen in verbindingsvorm (zout) gevaarlijk zijn. Metallisch platina reageert amper omdat het een edelmetaal is. Dit wil ook zeggen dat platina -ionen reactief zijn. Ze willen graag metallisch zijn en ontzien daarbij weinig molecuulen. Daarbij vergiftigen metaalionen vaak enzymen in je lichaam zodat deze hun werk niet meer kunnen doen.

Dat kankerverwekkende materialen gebruikt worden bij de behandeling van kanker. (platina is geen medicijn tegen kanker maar een cytostatica; cyto=gezwel statica= statisch, tot stoppen brengen.)

Zoals je zelf al schreef geeft het een depressie van het beenmerg. Moet je voorstellen beenmergkanker=wilde groei v/d bloedcellen. Het platina zorgt er dus voor dat de kanker niet verder groeit en dus er meer tijd en kans is voor medicijnen om aan te slaan.

fight fire with fire
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

Reageer