Alkaline battery

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 198

Alkaline battery

Hoe kan een gewoon (niet oplaadbaar) Alkaline battery met een speciale NI-MH/Alkaline battery oplader opladen? Hoe werkt dat eigenlijk (Hier bedoel ik de chemische reactie)? :P :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Alkaline battery

Rare vraag.

Het woord zegt het al: een niet oplaadbare batterij kun je niet opladen.

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

klazon schreef:Rare vraag.  

Het woord zegt het al: een niet oplaadbare batterij kun je niet opladen.


Jawel, ik heb een speciale NI-MH/Alkaline batterij oplader gekocht. Hij werkt goed, een niet oplaadbare Alkaline batterij kan hij toch opladen!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Alkaline battery

Is voor mij absoluut nieuw, en ik ben ook nog niet overtuigd.

Heb je een merk en type van dat apparaat, of een website waar dat wordt beschreven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Alkaline battery

schakeling en beschrijving, inclusief testen

http://www.afrotechmods.com/reallycheap/ba...eries/batts.htm

verschil tussen gewone en herbruikbare alkaline batterijen??:

http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index36.htm

een forumpje met ervaringsdeskundigen:

http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index36.htm

onder google

"alkaline battery" recharge

is nog wel meer te vinden......

zo te zien kan het, maarrrrr: als ..... en als ......., en zeker niet onbeperkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

klazon schreef:Is voor mij absoluut nieuw, en ik ben ook nog niet overtuigd.

Heb je een merk en type van dat apparaat, of een website waar dat wordt beschreven?


Merk: Minitech

Type: Onbekend

Hij kan Lead-Acid, NI-MH, NI-CD, Alkaline, Zink-Carbon en cells batterijen opladen. Hij is gemaakt in Hong Kong (Made in Hong Kong).

Eerder (in 1995) heb ik eerste oplader voor NI-CD & Alkaline batterijen in Hong Kong gekocht.

Daarna (in 1997) heb ik tweede oplader voor NI-MH, NI-CD, Alkaline en Zink-Carbon batterijen in Hong Kong gekocht.

Nu heb ik een derde speciale oplader in Hong Kong gekocht.

Heb je nog ooit dat soort apparaat gezien? :roll: :P :P

Berichten: 1.379

Re: Alkaline battery

De batterijen met een zinkelectrode als oplosbare anode zijn niet echt oplaadbaar. Want de zinkionen, in diverse vormen aanwezig in de electroliet, kunnen niet meer via kathodische reductie in het oorspronkelijke metaal worden teruggebracht.

Dit is wel een voorwaarde voor een cel die je door stroomomkering weer wilt opladen. Bij een heroplaadbare batterij, een accumulator dus, moet door het laden het inwendige weer in de oorsronkelijke toestand terug gebracht worden teruggebracht.

Maar als aan de anode eenmaal het witte Zn(OH)2 ontstaan is lukt dat niet meer.

Helaas zit er practisch altijd een spoortje kwik in de electroliet om de waterstofoverspanning aan het zink te verhogen en zo de zelfontlading van de batterij te verminderen als hij niet gebruikt wordt.

Als je toch probeert te laden trekt het kwik in het zink en verliest het metaal zijn sterkte. En dan krijg je lekkage. Zeker als er geen stalen mantel omheen zit. H. Zeilmaker
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

hzeil schreef:De batterijen met een zinkelectrode als oplosbare anode zijn niet echt oplaadbaar. Want de zinkionen, in diverse vormen aanwezig in de electroliet, kunnen niet meer via kathodische reductie in het oorspronkelijke metaal worden teruggebracht.  

Dit is wel een voorwaarde voor een cel die je door stroomomkering weer wilt opladen. Bij een heroplaadbare batterij, een accumulator dus, moet door het laden het inwendige weer in de oorsronkelijke toestand terug gebracht worden teruggebracht.  

Maar als aan de anode eenmaal het witte Zn(OH)2 ontstaan is lukt dat niet meer.  

Helaas zit er practisch altijd een spoortje kwik in de electroliet om de waterstofoverspanning aan het zink te verhogen en zo de zelfontlading van de batterij te verminderen als hij niet gebruikt wordt.

Als je toch probeert te laden trekt het kwik in het zink en verliest het metaal zijn sterkte. En dan krijg je lekkage. Zeker als er geen stalen mantel omheen zit.                                                                         H. Zeilmaker


:P Ja, de zink-carbon batterij kan alleen maar één keer opladen! Maar de Alkaline batterij kan tot 3 keer opladen! :P :roll:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Alkaline battery

Maar de Alkaline batterij kan tot 3 keer opladen!
maar als ik mijn sites mag geloven:

- tot een keer of tien zelfs als je op tijd steeds herlaadt

- als hij helemaal ontladen is geweest lukt het niet meer

- laadstroom streng beperken

- en de vraag is of dit voor alle alkaline batterijen geldt: tweede site spreekt over herbruikbare en niet herbruikbare alkaline-batterijen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Alkaline battery

Intussen heb ik ook wat gegoogeld. Er blijken inderdaad alkaline batterijen te bestaan die oplaadbaar zijn. Wist ik niet.

Maar de prestaties van die batterijen en het aantal keren dat je ze kunt herladen blijven ver achter bij die van NiMH en Nicad.

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

Maar de Alkaline batterij kan tot 3 keer opladen!
maar als ik mijn sites mag geloven:

- tot een keer of tien zelfs als je op tijd steeds herlaadt

- als hij helemaal ontladen is geweest lukt het niet meer

- laadstroom streng beperken

- en de vraag is of dit voor alle alkaline batterijen geldt: tweede site spreekt over herbruikbare en niet herbruikbare alkaline-batterijen.
:roll: :? tot een keer of tien zelfs als je op tijd steeds herlaadt:

:) :P In het feit, Duracell Ultra kan 3 keer opladen (door mijn eigen lab. in mijn kader getest). :P

:P :P als hij helemaal ontladen is geweest lukt het niet meer:

:P :P Ja, zeker! :)

:) :? - laadstroom streng beperken:

:) :P Ja, jammer genoeg! :P

:? :D en de vraag is of dit voor alle alkaline batterijen geldt: tweede site spreekt over herbruikbare en niet herbruikbare alkaline-batterijen.

:? :D Ja, twee soorten: rechargeable alkaline battery 1.5V (herbruikbare) en alkaline battery 1.5V (niet herbruikbare). In Hong Kong kun je bijna overal deze twee soorten alkaline batterijen kopen. Maar in Nederland kun je rechargeable alkaline battery 1.5V (herbruikbare) alleen maar bij een speicale winkel kopen. Waarom? :P Dat weet ik niet!

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

klazon schreef:Intussen heb ik ook wat gegoogeld. Er blijken inderdaad alkaline batterijen te bestaan die oplaadbaar zijn. Wist ik niet.

Maar de prestaties van die batterijen en het aantal keren dat je ze kunt herladen blijven ver achter bij die van NiMH en Nicad.
:roll: :P De prestaties van echte rechargebale alkaline battery (oplaadbaar) is dezelfde als gewoon alkaline batterij. :P

:P :P Want deze twee soorten batterijen leveren 1.5V op! Maar in het feit, ze leveren 1.63V tot 1.68V op (door mijn eigen lab heeft getest)! :)

:P :D En Ni-MH en Ni-Cd batterijen leveren 1.2V of 1.25V op! Maar het is toch in feit, Ni-MH levert 1.46V tot 1.48V op en Ni-Cd levert 1.39V tot 1.42V op (ook door mijn eigen lab heeft getest)! :P

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

Jan van de Velde schreef:schakeling en beschrijving, inclusief testen

http://www.afrotechmods.com/reallycheap/ba...eries/batts.htm

verschil tussen gewone en herbruikbare alkaline batterijen??:

http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index36.htm

een forumpje met ervaringsdeskundigen:

http://www.allegromicro.com/techpub2/cadex/index36.htm

onder google

       "alkaline battery" recharge

is nog wel meer te vinden......

zo te zien kan het, maarrrrr: als ..... en als ......., en zeker niet onbeperkt.
Maar tot nu toe snap ik nog niet: Waarom weet (bijna) niemand in Nederland de alkaline batterij kan opladen? En waarom heeft niemand in Nederland ooit een paar speciale onderzoeken over de alkaline batterij kan opladen ....... enz.? En ik kan er geen enkele Nederlands site vinden!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Alkaline battery

- en de vraag is of dit voor alle alkaline batterijen geldt: tweede site spreekt over herbruikbare en niet herbruikbare alkaline-batterijen.
Dan wordt nu dus de vraag: wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze twee, en hoe kan ik ze herkennen?

En waar het allemaal om begonnen was: hoe werkt het scheikundig in het inwendige van de batterij?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: Alkaline battery

- en de vraag is of dit voor alle alkaline batterijen geldt: tweede site spreekt over herbruikbare en niet herbruikbare alkaline-batterijen.
Dan wordt nu dus de vraag: wat is nou eigenlijk het verschil tussen deze twee, en hoe kan ik ze herkennen?

En waar het allemaal om begonnen was: hoe werkt het scheikundig in het inwendige van de batterij?
:P Jammer genoeg dat ik mijn Nederlands slecht ben.

:roll: Ik wil graag weten:

:P "Hoe werkt dat eigenlijk (Hier bedoel ik de chemische reactie)?" :P

Reageer