Ozonlucht uit computer

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Ozonlucht uit computer

Vanmorgen bij het aanzetten van mijn computer hoorde ik de ventilator erg veel lawaai maken, alsof er vuil tussenzat. Omdat ik weet dat hij afgelopen week nogal hard heeft moeten werken in een stoffige omgeving, leek het me zinvol om de kast eens open te maken en met een stofzuiger overal langs te gaan.

Het lawaai is nu weg, of beter gezegd, zoals het altijd was. Maar ik ruik nu een soort van "ozon"-lucht. Graven in mijn geheugen leverde op dat ik dat ook rook toen ik de computer net gekocht had (3 jaar terug). Het is in de loop der tijd langzaam steeds minder geworden totdat ik het niet meer merkte. Nu, na het schoonmaken, is het dus weer terug. Er komen nu 2 vragen in mij op:

1. Hoe ontstaat die ozonlucht? (bij andere PC's ruik ik het niet, hier wel, waarom?)

2. Is het erg dat die ozonlucht ontstaat, en wat moet ik er dan aan doen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Ozonlucht uit computer

Ik zou zeggen dat die ozonlucht volgt uit de ionisatie van lucht door open ('overslaande') electrische vonken ergens in de ventilator of de voeding. Dat is in ieder geval typisch een proces waarbij ozon vrijkomt. Misschien zit er ergens een stekkertje niet goed vast?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

Nope. Alles lijkt goed te zitten. Of zou het van binnenin de voeding kunnen komen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Ozonlucht uit computer

Mss een beetje stof dat erges op is gekomen en door verhitting verbrand ? Al weet ik eigelijk niet hoe ozon ruikt :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

Ozon is wat je ruikt na onweer (daarom ook het vergelijk met de elektrische vonken van Brinx) of boven een kopieerapparaat die druk bezig is.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ozonlucht uit computer

2. Is het erg dat die ozonlucht ontstaat,
ozon is niet gezond.

http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/gev...rthemakaart.htm

(andere copierziekten even eruitgegooid om het volume info te beperken)
Toch een poging om de meest genoemde gevaren in kaart te brengen:  

ozon: tranende ogen, irritatie aan de luchtwegen; dit kán ook het gevolg zijn van een ozonreactie met stikstofdioxide, en dan kan de irritatie te wijten zijn aan formaldehyde  

Moderne printers en copiers verspreiden veel minder ozon dan oude apparaten. Slecht onderhoud en veroudering kunnen dat soms weer doen toenemen.

Irritatie van ogen en luchtwegen kan echter ook ontstaan doordat het Ozon reageert met stikstofdioxide onder invloed van (dag)licht . Dan kunnen zogenaamde aldehyden, bijvoorbeeld formaldehyde, ontstaan Een dergelijke reactie van ozon kan al plaatsvinden bij lage concentraties.

Toch worden copiers en printers nog te vaak geplaatst op minder geschikte lokaties: in een slecht geventileerd hok, of midden in een (vaak ook niet erg riante) kantoorruimte. Normen als de Maximaal Aanvaarde Concentratie (MAC-waarde) voor ozon (= 0.12 mg/m3) en die voor stof mogen niet overschreden worden.  

De MAC- waarde voor ozon (0,12 mg/m3) kan mogelijk overschreden worden door:

intensief gebruik van slecht onderhouden apparaten  

te laat vervangen van de ozonfilters  

bij gebruik van apparatuur in een te kleine, slecht geventileerde

ruimte.  

De zogenaamde geurdrempel voor ozon (het moment dat je de stof gaat ruiken) wordt meestal op 0,04 mg/m3 gesteld. Dat is dus een stuk lager dan de vanuit gezondheidsoverwegingen gehanteerde MAC-waarde.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

Dat wist ik. Gelukkig zit ik niet de hele tijd met mijn neus boven de computer en is de ruimte goed geventileerd. Het viel me vooral op omdat ik de computer aanzette terwijl ik er nog letterlijk overheen hing. En vrijwel meteen rook ik die ozonlucht dus.

Ik zal voor de zekerheid toch nog een keer alle stekkers controleren. Maar wat nu als ik niets kan vinden, zijn er dan nog andere mogelijkheden?

Voor de kenners: het is een simpele ATX kast met een simpel moederbord. De processor wordt gewoon gekoeld met een klein ventilatortje die op koelribben gemonteerd zit. De voeding heb ik 1½ jaar geleden vervangen. Dus als het aan de voeding ligt, zou het dus de tweede voeding met dat probleem zijn.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ozonlucht uit computer

Ozon ontstaat als zuurstof met elektrische ontladingen in contact komt. Bouw je niet ergens statische lading op die voorheen door opgehoopt stof werd afgevoerd, en sinds de schoonmaak weer vrolijk vonkt?? Van de trafo van mijn elektrische trein vroeger herinner ik me ook zoiets.

NB, voor het evenwicht wat enigszins tegenstrijdige info: ozonproductie door elektrische ontlading, indirect en traag via stikstofoxide (een bron) of zo te lezen direct (of althans geen nadere reactievergelijking te vinden)

van de hewlett-packard-site
Omdat de state-of-the-art HP LaserJet printertechnologie geen coronadraden gebruikt en

daardoor een te verwaarlozen ozonproductie heeft, is de printer veiliger voor het milieu.
http://www.misvattingen.nl/wetenschap.html
Bij onweer ruik je de ozon

Door de ontlading van de bliksem wordt, vooral bovenaan en onderin de kolom, stikstofoxide gevormd en dit zet zich om in ozon. Maar dat proces duurt vrij lang -- enkele dagen -- dus het is niet die ozon die je ruikt bij onweer. Bovendien ruik je die frisse lucht ook bij een stevige regenbui zonder onweer.

Wat je ruikt is petrichor. In tijden van droogte scheiden planten deze olieachtige stof uit om de groei van hun zaden en jonge plantjes te vertragen. Als het regent, komt de stof vrij in de atmosfeer.

Het verschijnsel werd in 1964 ontdekt door twee Australische onderzoekers, Joy Bear en Richard Thomas. De stof is nog niet in het laboratorium nagemaakt; volgens veel mensen is het de lekkerste lucht die ze kennen.
http://www.nvs-straling.nl/wetens/nis/fact.../factsheet7.asp
Geluid, ozon en corona

Bij elektrische transformatoren en hoogspanningslijnen met een corona (zie hieronder) kan soms een gonzend of zoemend geluid gehoord worden. Dat kan hinderlijk zijn, maar het heeft geen nadelige gevolgen voor de gezondheid.  

Elektrische apparaten die werken met hoge spanningen, zoals fotokopieerapparaten, kunnen ozon produceren, een kleurloos gas met een sterke geur. Elektrische ontladingen in de lucht zetten zuurstofmoleculen om in ozon. Men kan dit ozon al heel snel ruiken, maar de concentraties bij fotokopieerapparaten en dergelijke liggen ruim beneden de gezondheidsnormen.  

Bij hoogspanningslijnen worden soms elektrische ontladingen in de lucht opgewekt. Dit verschijnsel, corona genoemd, is soms tijdens vochtige nachten of tijdens regen zichtbaar en kan geluid en ozonvorming veroorzaken. De geluidsniveaus en ozonconcentraties bij hoogspanningslijnen hebben geen nadelige gevolgen voor de gezondheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

Als ik het zo lees moet er dus toch ergens een foutief contact zitten. Was ik nu maar niet zo ijverig in het schoonmaken geweest :roll:

Ik zal de computer maar weer eens openschroeven dan. Ik zit inmiddels weer 80 km verderop, dus jullie horen maandag het resultaat pas. IIG bedankt voor de info!
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ozonlucht uit computer

Of gewoon een slechte aarde. Welk onderdeel in een computer genereert hoge spanningen die snel tot statische elektriciteit kunnen leiden, die via stofdeeltjes afgevoerd zou kunnen worden? Of zou het hoofdzakelijk de droge lucht zijn die door je ventilator door de kast wordt gejaagd? Koude droge noordoostenwind, en op dit moment staan alle CV-radiatoren wagenwijd open, wat de luchtvochtigheid nog verder omlaag trekt? Combinatie van factoren?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

Zou kunnen, hij staat niet ver van het raam en de radiator vandaan.

Het enige onderdeel dat hoge spanningen genereert is de voeding volgens mij. Dus daar moet dan toch ergens het probleem zitten...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Ozonlucht uit computer

Of vonkjes in je ventilatormotor? Zijn dat borstelmotortjes? Geen idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

De ozonlucht is compleet verdwenen, terwijl ik er niets aan gedaan heb. Ik hoor echter nog wel af en toe een flink gerammel, wat vanzelf weer over gaat en vanzelf weer begint, terwijl de computer gewoon aan staat. Ik heb zowel de voeding (uit elkaar gehaald), de CPU koeler en de kast zelf afgezogen. Ook heb ik alle verbindingen nog eens gecontroleerd.

Iemand ideeën wat de oorzaak kan zijn?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: Ozonlucht uit computer

Update: De voeding bleek op de laatste tenen te draaien. Ik het het vervangen en het probleem is opgelost.

Toch handig als je af en toe wat bewaard! [wortel]
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer