Het verband tussen IQ en EQ.

Moderator: Rhiannon

Berichten: 198

Het verband tussen IQ en EQ.

Wat is het verband tussen IQ en EQ?

Iemand verteld mij: Als je IQ hoog is, dan er betekent niet dat je hoger EQ hebt. Andersom kan er ook. Is dat waar? En waarom dan? Kan het EQ beïnvloeden met het IQ?

Berichten: 26

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Eq is je intelligentie op sociaal gebied (emotional quotiënt), en Iq op theoretisch/interlectueel gebied, althans ik denk dat dat de beste uitleg is. volgens mij is er geen direct verband tussen de 2 verschillende quotiënten, maar je hoort wel vaak dat hoogbegaafde kinden/mensen (die dus een heel hoog Iq hebben) op sociaal gebied niet zo sterk zijn. dus misschien is het zo dat ze elkaar een beetje in evenwicht houden, heeft het niet ook te maken met de 2 hersenhelften?

ps. interessant topic :roll:
Who wants to live forever?

Berichten: 198

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Saskia. schreef:Eq is je intelligentie op sociaal gebied (emotional quotiënt), en Iq op theoretisch/interlectueel gebied, althans ik denk dat dat de beste uitleg is. volgens mij is er geen direct verband tussen de 2 verschillende quotiënten, maar je hoort wel vaak dat hoogbegaafde kinden/mensen (die dus een heel hoog Iq hebben) op sociaal gebied niet zo sterk zijn. dus misschien is het zo dat ze elkaar een beetje in evenwicht houden, heeft het niet ook te maken met de 2 hersenhelften?  

ps. interessant topic :roll:
Dank je. Deze topic vind ik ook heel interessant.

N.B.: Ik ben beetje bang dat ik heb vaak iets te diep of te extreme vragengesteld op www.wetenschapsforum.nl !

Berichten: 597

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Cris schreef:Wat is het verband tussen IQ en EQ?

Iemand verteld mij: Als je IQ hoog is, dan er betekent niet dat je hoger EQ hebt. Andersom kan er ook. Is dat waar? En waarom dan? Kan het EQ beïnvloeden met het IQ?
je kan ook beginnen te stellen dat :

iemand met een hoger IQ heeft misschien meer kans om te weten hoe hij zich op sociaal gebied het beste kan gedragen in bepaalde omstandigheden

maar daarvoor dient men (volgens mij) eigenlijk te kijken naar wat die EQ test precies inhoudt en wat de gedachtengang erachter

(bv mischien onderzoekt men vooral het onbewuste sociaal gedrag)

wat zijn trouwens de resultaten tussen het vergelijken van beide testen voor dezelfde personen

Berichten: 236

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Of iemand met een hoger IQ, ziet het nutteloze in sociale prietpraat, en heeft zowiezo het gevoel in een andere wereld te leven dan de minder bedeelden.

Dit laatste vooral omdat de prioriteiten anders liggen, en men zich nou eenmaal niet druk kan maken om hetgeen waar de anderen zich druk om maken. Zo valt men al snel buiten de boot, wat dan geweten wordt aan een laag EQ. Maar van wie? Dat blijft voor mij een vraag.

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Leuke vraag, 3 mogelijke antwoorden:
  • Er is een negatieve correlatie tussen IQ & EQ: Mensen die geniaal zijn in wiskunde zullen minder sociale vaardigheden hebben. (Vb. intelligente autist)
  • Balkaniseringshypothese: Er is geen verband. Het ene domein staat los van het andere. (vb. ?)
  • Er is een positieve correlatie. Overdrachten naar verschillende domeinen, intelligentie heeft dus een positieve invloed op sociale vaardigheden. (vb. de vlotte joviale professor)
Alle drie hypothesen zullen wel bevestigd worden. Het hangt er natuurlijk vanaf welke statistische technieken je gebruikt en vooral: je steekproefpopulatie.
An diesem Beispiel sehen Sie, meine Damen und Herren, dass Politiker, die die Nase vorn haben, Intellektuelle ins Schlepptau nehmen können

Berichten: 236

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Maar wat vindt je van de hypothese dat degene met het hoogste IQ zowiezo gelijk heeft? omdat sociale prietpraat enkel leidt tot roddel, en uitsluiting van bepaalde personen. Meestal van degenen die als minder sociaal worden beschouwd, daar die vaak niet wensen mee te doen aan roddel en achterklap, wat in de regel weer als erg sociaal wordt beschouwd.

Bijvoorbeeld.

Pieter

Berichten: 26

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

en heeft het nou eigenlijk iets te maken met de verschillende hersenhelften, ene meer ontwikkeld dan de andere, dus die overheerst. en is het zo dat het elkaar opheft op de een of andere manier?
Who wants to live forever?

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Maar wat vindt je van de hypothese dat degene met het hoogste IQ zowiezo gelijk heeft?
iemand met een hoger IQ, ziet het nutteloze in sociale prietpraat
Hier ben ik het niet mee eens.

Kijk maar naar bijvoorbeeld mensen op een school, van iemand die hoge cijfers haalt kan je zeggen dat hij slim is (hoog IQ dus)

wat ik vaak merk bij die mensen is dat zij juist de meest nutteloze/suffe/domme opmerkingen maken waarbij ze ook niet nadenken hoe mensen daarop zullen reageren en dus ook niet inzien dat ze voor een enorme sufl*l worden aangezien

zie hiervoor ook mijn reactie in intelligentie versus mensenkennis
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Berichten: 236

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Intelligentie heeft natuurlijk ook alles te maken met de ervaring die je hebt, op een bepaald gebied. Ook het maken van IQ tests, kun je oefenen, net als het doorgronden van (het gedrag van) mensen.

Alertheid is een belangrijke eigenschap, bij het maken van de IQ cq EQ test.

Pieter

Berichten: 547

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Wat is slim?? :roll:

Berichten: 547

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Eq is je intelligentie op sociaal gebied wordt gezegd...in hoeverre spelen normen en waarden daarin mee?

En je bewustzijn van je eigen gevoel, je eigen ik?

Heb op een of andere manier moeite met termen als iq en eq, omdat ik me afvraag wat het nu werkelijk meet......

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

"IQ is hetgeen gemeten wordt door een IQ- test"

veel meer kan je er niet over zeggen.
Leuke vraag, 3 mogelijke antwoorden:

(...)

Alle drie hypothesen zullen wel bevestigd worden. Het hangt er natuurlijk vanaf welke statistische technieken je gebruikt en vooral: je steekproefpopulatie.
je hebt natuurlijk gelijk over de mogelijke uitkomsten, maar we komen er niet verder mee. en je laatste opmerking over de gebruikte methoden is een beetje een dooddoener: je moet de geschikte methoden gebruiken en oppassen voor achteraf de zaak interpreteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 789

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Louise schreef:Eq is je intelligentie op sociaal gebied wordt gezegd...in hoeverre spelen normen en waarden daarin mee?

En je bewustzijn van je eigen gevoel, je eigen ik?

Heb op een of andere manier moeite met termen als iq en eq, omdat ik me afvraag wat het nu werkelijk meet......
Het iq moet je gewoon zien, in welke mate je het totaal aan gevormde inzichten kan gebruiken om nieuwe inzichten te ontwikkelen. Dat totaal is de meervoudige intelligentie, waarbinnen inmiddels 9 á 10 invalshoeken zijn herkent en erkent. Twee daarvan zijn de 'inter-persoonlijke en de intra-persoonlijke intelligentie'. Het inter-p. omvat alle inzichten betreffend 'anderen', die je toe kan passen om nieuwe te vormen, en intra-p. van jezelf.

Het iq omvat dus het eq, wat dan ook het verband tussen die twee manieren van toetsing weergeeft. De persoonlijke intelligentie in z'n totaliteit (eq, of eigenlijk e.i.) heeft ook op allerlei manieren verband met de andere invalshoeken zoals ookbij de naturalistische of existentiële het geval is. Je kan daarom ook stellen dat het iq afhankelijk is van het eq.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Het verband tussen IQ en EQ.

Je kan daarom ook stellen dat het iq afhankelijk is van het eq


en je kunt een dergelijke redenering ook omdraaien, wat in ieder geval samenhang tussen de twee begrippen impliceert.

Reageer