Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Hallo,

Ik heb momenteel enkel 380 V aansluiting met rode stekkers met 4 pinnen. Ik heb nu een compressor gekocht ( 3KW) welke een stekker heeft met 5 pinnen.

Hoe moet ik van mijn zekeringkast aftakken om de compressor aan te sluiten op een stopcontakt met vijf pinnen ?

Tevens zou ik een nieuwe kabel willen leggen naar mijn garage.

Momenteel loopt er een kabel van 4 X 2,5 mm.2 , maar ik zou deze willen vervangen door een kabel van 4 of 6 mm2. aangezien ik ook een elektrisch lastoestel zou willen aankopen.

Kan iemand mij zeggen hoe ik bereken welke dikte van kabel ik zou nemen, en of ik de voorkeur zou geven voor een kabel met 4 of 5 draden ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Volgens mij gaat het om z.g. Cekon stekkers. Daarbij staat in de stekker en in de contactdoos aangegeven welke aansluiting voor welk doel dient.

Bij de 5-polige variant heb je 3 fasedraden, 1 nuldraad en 1 aarddraad.

Bij de 4-polige uitvoering ontbreekt waarschijnlijk de nuldraad, die heb je voor sommige toestellen niet nodig.

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Effe checken of de Exstra Nul in je vijf polige stekker wel is aangesloten / gebruikt in je compressor. Naar alle waarschijnlijkheid niet. Gewoon een vierpoot kopen en deze weer aansluiten zoals dat op de achterkant van de stekker kop is genoteerd.

In hoge uitzondering zijn er toestellen die de nul zamen met een fase gebruiken om 220 te hebben voor b.v. een PLC in een krachtstroom apparaat.

Berichten: 5

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Ook ik kom hier niet uit. :P

Ik heb "krachtstroom" in mijn werkplaats; aangelegd door een erkend installateur.

De wandcontactdozen zijn als volgd aangesloten:

N=blauw(nul) , L3=zwart(fase), L2=zwart/wit(fase), L1=bruin(fase) en mantel grondkabel=aarde. Dit geldt voor alle drie wandcontactdozen.

Aan de compressor, zaagmachine en (lichte) freesmachine zitten 5-potige stekkers (16-6 h, zekering van het net is 16A).

Al deze stekkers zijn als volgd aangesloten middels 4-aderige neopreenkabels:

N=leeg, L3=blauw, L2=bruin, L1=zwart en aarde=geel/groen.

Is dit logisch?? Naar mijn idee zit blauw=N=nul van de stekker op een fase (de L3) van de wandcontactdoos. :roll: :P

dank voor eventuele uitleg.

m.vr.gr.

G.Bijvank

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

BQPLS schreef:Ook ik kom hier niet uit. :P  

Ik heb "krachtstroom" in mijn werkplaats; aangelegd door een erkend installateur.

De wandcontactdozen zijn als volgd aangesloten:

N=blauw(nul) , L3=zwart(fase), L2=zwart/wit(fase), L1=bruin(fase) en mantel grondkabel=aarde. Dit geldt voor alle drie wandcontactdozen.

Aan de compressor, zaagmachine en (lichte) freesmachine zitten 5-potige stekkers (16-6 h, zekering van het net is 16A).

Al deze stekkers zijn als volgd aangesloten middels 4-aderige neopreenkabels:

N=leeg, L3=blauw, L2=bruin, L1=zwart en aarde=geel/groen.

Is dit logisch?? Naar mijn idee zit blauw=N=nul van de stekker op een fase (de L3) van de wandcontactdoos. :roll:   :P

dank voor eventuele uitleg.

m.vr.gr.

G.Bijvank


Die blauwe op L3 is gewoon een fase. Die 4-aderige kabel heeft nu eenmaal een blauwe ader. Wel verwarrend voor niet-elektriciens. Maar de machines die jij daar noemt hebben zeker drie fasen en een aarde nodig.

Berichten: 5

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Accoord, blauw is als fase-draad gebruikt, want je hebt gelijk; deze machines hebben 3 fasen nodig (380-400 V). Maar hoe zit het dan met de ontbrekende N aansluiting (nul/retour) in de stekkers. In de wandcontactdozen zijn die correct aangesloten (blauw) maar aan de machinekant (stekker) ontbreken ze; kan ook niet anders, want de neopreenkabels hebben maar 4 aders. (zwart(fase), bruin(fase), geel/groen(aarde) en blauw(hier dus fase))

Moet er niet ook altijd een N (nul/officieel blauw) aansluiting zijn ???

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Nee.

Een motor heeft drie fasen nodig. Tussen die fasen onderling staat een spanning van 400Vac.

Pas als je 230Vac nodig hebt moet je een nul gebruiken.

Berichten: 5

Re: Hoe sluit ik een 380V stekker met vijf pinnen aan ?

Bedankt :roll: , duidelijk antwoord. Nu is het me duidelijk en durf/kan ik een verlengsnoer maken en een extra wandcontactdoos aanleggen

Reageer