olie raakt op?

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: olie raakt op?

Ik las pas dat aardolie misschien helemaal geen fossiele brandstof is, maar dat de olie aangemaakt wordt in diepere aardlagen. Zo zouden in het verleden uitgeputte oliebronnen later weer productief geworden zijn. Wat ik ervan moet geloven weet ik niet. Ik heb nog een paar linkjes teruggevonden. Oordeel zelf...... :roll:
Arnold, ik heb het boek van Thomas Gold in mijn kast staan. Ik ben op vakantie in Siljan in Zweden geweest waar abiotisch gas werd geboord, het was geen succes en de resultaten zijn niet eenduidig.

De enige abiotische olie is precambrisch in Rusland. De overgrote meerderheid van de fossiele brandstoffen komt voort uit twee soorten moedergesteenten; Begraven mangrove bossen (steenkool en aardgas, in nederland het carboon)) en begraven plankton in een zuurstofloze zwarte zee configuratie (olie, in nederland de posidonia schalie).

Het is tegenwoordig goed mogelijk om de olieopbrengst van een reservoir te berekenen uit tektonische en temperatuurgeschiedenis.

http://www.searchanddiscovery.com/document...her/figures.htm

Een reservoir dat bijvult uit de nabije diepte als je het leegpompt is mogelijk maar alleen als daar al olie zit. De bijdrage van abiotische olie in in de huidige olievoorraad is (jammer genoeg) verwaarloosbaar.

http://www.museletter.com/archive/150b.html

Re: olie raakt op?

Het probleem stelt hem niet in hoeveel olie er nog is.Het grote probleem is,van wie we het moeten kopen.Er is olie genoeg voor nog vele honderden jaren.Hoe lang deze "beschaving" nog kan teren op die olie weet niemand.Zeker 90% van de bestaande olievelden zijn nog niet aangeboord.Die de olie in handen heeft is de baas in deze wereld.Schep een kunstmatige schaarste en het geld komt binnen als een sneltrein.De oorlog in Irak draaid om olie en niets anders dan olie.In de tweede wereldoorlog waren de gevechten in noord Afrika en Stalingrad om de olie van het midden oosten.Om de olie knijpt men wel eens een oogje dicht en laat men een dictator zijn gang gaan.Geld doet de duivel dansen.

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: olie raakt op?

jintendo schreef:Of het op raakt hangt er vanaf hoe je het definieert.

Echt op zal wel nooit gebeuren, maar "economisch op" zal voor bepaalde toepassingen wel in zicht komen.

daarmee bedoel ik dat het al duurder zal worden om olie uit de grond te halen. De prijs wordt dan zo hoog dat het misschien niet interessant meer om er auto mee te rijden, maar voor bepaalde industrieele toepassingen (bv fabricage plastic) zal dit  later gebeuren. De prijzen van alternatieven zijn hierbij natuurlijk doorslaggevend.

Dit gaat theoretisch net zo lang door totdat olie net zo duur/schaars is als goud :roll: (we zijn goed op weg)
in een zekere zin heb je absoluut gelijk, maar het hangt er ook van af waar haal je uw olie en gas?

het simpelste is: op de begaande grond, met die ja-knikkers = dagbouw

terwijl men kan het ook uit de zee oceanen halen. of dat nu nachtbouw heet :P soit.

maar dan kost de operatie enorm veel geld: off-shore enz. maar wat zijn dan de winsten hiervan ....aha! dan wordt het economisch wel intersant. en aangezien dat er 1/3 land is dus 2/3 water, dan zeg ik dat er zekerlijk nog voor 1000 jaren voorraad is.

mijn mening: de media en al die 'grotekoppen' maken het volk iets wijs om zo op die manier hun staatskast te vullen. u weet wel, accijn btw.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: olie raakt op?

Ehm, Philip, dit is wel een hele simpele, onoverdachte conclusie. De verdeling van aarde-water staat geenzins garant voor eenzelfde verdeling van de olie. Bovendien levert olie ophalen uit de zee een hoop problemen op, waardoor op veel plaatsen simpelweg niet veilig olie opgeboord kan worden.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: olie raakt op?

Olie en gas kaartje noordzee en omgeving

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 588

Re: olie raakt op?

Ehm, Philip, dit is wel een hele simpele, onoverdachte conclusie


hmmm :roll: gelet op de kaart dat Hans hier geeft. maar goed, voor de rest heb je een punt, boren naar olie op sommige plaatsen 3km in grond. dat brengt idd problemen mee.

maar daardoor kan je niet de conclusie trekken dat er hier en binnen 100 jaar géén olie meer is.
Wie zoekt, die vindt... waar een wil is, is een weg en op een dag.... we find the final frontier!

Berichten: 26

Re: olie raakt op?

Om verder tegaan op jitindo's antwoord.. er is nog zat olie in de grond, echter is dit vaak ruwe olie waarvan het bruikbaar maken als brandstof een hoop tijd en geld kost. Er zou dus op korte termijn (50 a 60 jaar hooguit) een alternatief moeten komen. je hoort zo nu en dan wel eens over experimentele autootjes op b.v zonnecellen of waterstof die verbazingwekkend goed presteren, ik verwacht hier ook een toekomst in.

Toch zit je dan nog met problemen van fosiele energiecentrales, ik denk dat kernenergie wat overigens wel VEILIG, SCHOON, goedkoop en DUURZAAM is steeds een grotere rol gaat spelen (ik hoop het althans).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: olie raakt op?

Het was vandaag op het nieuws: TotalFina en Shell (tankstations met filialen in belgie) hebben 30% meer winst door hoge olieprijzen. Nu vraag ik mij dan wel af wie de olieprijzen zo hoog maakt? Zijn het de instabiele olielanden of zijn het de verdelers die kunstmatig hun prijzen gaan verhogen? Want hoe kan zo een firma extra winst maken omdat de inkoop van olie duurder is omdat er schaarste ontstaat? :roll:

Berichten: 13

Re: olie raakt op?

Goedenavond mensen,

Civilization as we know it is coming to an end soon. This is not the wacky proclamation of a doomsday cult, apocalypse bible prophecy sect, or conspiracy theory society. Rather, it is the scientific conclusion of the best paid, most widely-respected geologists, physicists, and investment bankers in the world. These are rational, professional, conservative individuals who are absolutely terrified by a phenomenon known as global "Peak Oil."

Voordat er allerlei misvattingen over olie gaan ontstaan, raad ik jullie ten zeerste aan om het onderstaande rapport door te nemen:

World Oil Production & Peaking Outlook

Dit rapport is opgesteld door Rembrandt Koppelaar, Secretaris van Stichting Peak Oil Nederland.

Er zijn ook andere rapporten/analyses te vinden. Sommige van die analyses maken gebruik van Hubbert Peak Theory van wijlen Marion King Hubbert, de Godfather van Peak Oil.

Ik ben zelf student Informatica en ik probeer mijn vaardigheden toe te passen binnen het kader Peak Oil. Zo ben ik momenteel bezig met het schrijven van een programma waarin alle wiskundige principes omtrend Peak Oil zal worden verwerkt.

Sommigen van jullie zullen zich waarschijnlijk afvragen: Waarom gaan we last krijgen van het fenomeen "Peak Oil"?

Het antwoord wordt gegeven in dit filmpje. (Realplayer is nodig voor het bekijken van het filmpje)[/i]
"You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. " -- Agent Smith, The Matrix

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: olie raakt op?

leuk, dat filmpje duurt bijna een heel uur... :roll:

kun je misschien een samenvatting geven?

Zit er in "peak oil" ook onconventionele olie?

Volgens mij is peak oil nl hetzelfde als peak easy oil.

Berichten: 13

Re: olie raakt op?

Hier staat in het kort waar het filmpje over gaat.

Peak Oil is inclusief onconventionele olie.

Conventionele (easy) olieproductie heeft hoogstwaarschijnlijk al in 2004 gepiekt.
"You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. " -- Agent Smith, The Matrix

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: olie raakt op?

Bartlett heeft het over de gevaren van exponential growth, echter de growth is al niet meer exponential (zie lutz)

Lijkt verdacht veel op "grenzen aan de groei" van de club van rome.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: olie raakt op?

Daar lijkt het me inderdaad een geüpdatete versie van. Moraal van het verhaal: Zoek naar andere manieren. Met alle respect, maar wat wisten we hier nog niet van?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 13

Re: olie raakt op?

Jullie weten waarschijnlijk wat voor consequenties groei gaat geven, maar een aantal mensen n (n > 5 miljard) weten dat niet of komen er nu pas achter door de hoge energieprijzen.
"You move to an area, and you multiply, and multiply, until every natural resource is consumed. There is another organism on this planet that follows the same pattern. A virus. " -- Agent Smith, The Matrix

Gebruikersavatar
Berichten: 17.653

Re: olie raakt op?

Tja, maar wat voegt dit er dan aan toe zodat die mensen dat wel weten? Kijk, die conclusies heb ik alle respect voor, maar wat is nu de toegevoegde waarde ervan?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer