De Telegraaf, een NSB-krant?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 289

De Telegraaf, een NSB-krant?

Ik ben even benieuwd: vaak krijgt de telegraaf het verwijt voor de voeten geworpen dat het een NSB-krant was. Wie denkt dit te kunnen verklaren?

Eelco

Berichten: 1.780

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Het was een NSBkrant, niet in de zin van partijkrant Volk en Vaderland, maar wel in de zin van Deutschfreunlich/collaborerend.

Je kennende weet je dat, neem ik aan, dus moet je wat anders bedoelen.

Maar wat?
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 6

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Alle kranten die legaal uitkwamen in bezet Nederland, stonden onder censuur van de Duitsers. Na de oorlog kreeg het een verschijningsverbod voor 20 jaar opgelegd. Wat in 1949 weer werd opgeheven.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Klopt, maar tot 1944 werd de Telegraaf door de bezetter beschouwd als meest 'Deutschfeindliche' krant in Nederland. Pas toen de zoon van de eigenaar van de Telegraaf (en fanatiek SS'er) het roer overnam, werd een zeer Duitse koers gevaren.

Hoe de krant dan toch aan de naam NSB-krant komt? Voor WO II heeft De Telegraaf enkele vijandige overnames gedaan in de dagblad wereld, die heel wat kwaad bloed hebben gezet bij de andere kranten.

Die maakten in de situatie direct na WO II gebruik van de slechte naam de De Telgraaf na '44 had gemaakt, om de krant in de verdomhoek te drukken. En zo alsnog hun gram te halen voor die vijandige overnames.

De Telegraaf is dus geen NSB-georienteerde krant geweest. Tenminste niet in die zin zoals er tegenwoordig over wordt gedacht.

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Ach kijk..

Eelco komt met een vraag, en formuleert vervolgens een eind verderop een antwoord. Dat lijkt sterk op een ultra rechtse stemmingmakerij, zoals we die van de vroegere NSB kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Brennus schreef:Ach kijk..

Eelco komt met een vraag, en formuleert vervolgens een eind verderop een antwoord. Dat lijkt sterk op een ultra rechtse stemmingmakerij, zoals we die van de vroegere NSB kennen.
Voegt dit iets toe aan de oorspronkelijke vraag? Neen! Sterker, Brennus' bericht vind ik meer op stemmingmakerij duiden dan Eelco's antwoord. Dat is op de man spelen en niet gewenst op een medium als deze.

Misschien heeft Eelco zelf een antwoord gevonden, en wilde hij dat ons niet onthouden?

In dat geval hadden wij nog graag zijn bron gezien :roll:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Lala schreef:
Brennus schreef:Ach kijk..

Eelco komt met een vraag, en formuleert vervolgens een eind verderop een antwoord. Dat lijkt sterk op een ultra rechtse stemmingmakerij, zoals we die van de vroegere NSB kennen.
Voegt dit iets toe aan de oorspronkelijke vraag? Neen! Sterker, Brennus' bericht vind ik meer op stemmingmakerij duiden dan Eelco's antwoord. Dat is op de man spelen en niet gewenst op een medium als deze.

Misschien heeft Eelco zelf een antwoord gevonden, en wilde hij dat ons niet onthouden?

In dat geval hadden wij nog graag zijn bron gezien :roll:
Ik wilde er enkel op wijzen, dat de gewraakte methode mij sterk aan crypto fascistische rhetoriek doet denken.

Eelco vraagt blijkbaar naar een voor hem al bekende weg.

(Overigens wekt zijn naam ook bepaalde associaties, excuses als hij echt Storm heet)

Ik woon in de omgeving waar de familie vandaan komt die indertijd De Telegraaf heeft opgericht. In Brabant kregen ze met een krant geen poot aan de grond, en daarom probeerden ze het maar in Amsterdam.

Dat lukte. De Telegraaf was vanaf het begin al een krant met een uitgesproken minachting voor het parlementarisme. In de regio Holland ging dat er in als koek.

Juist in die regio haalde de NSB ook bij verkiezingen een score over de 10%, terwijl dat in de rest van Nederland lager was.

Als met al kan je theoretisch niet zeggen dat het een NSB krant was, maar de redactie (of wat daar voor door moest gaan) zat wel in hetzelfde troebele water te vissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Chapeau, nu kom je met steekhoudende argumenten!

Waarom is de volgens jou gebruikte methode crypto-fascistische retoriek? kan je wat meer voorbeelden geven? Als dat zo was, wat voor zin heeft dit topic dan?
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 177

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Het is de gebruikelijke methodiek die vanuit die hoek gebruikt wordt.

1 Stel een vraag

2 Wacht totdat iemand reageert.

3 Antwoord in twee fasen:

A Een antwoord dat als algemeen bekend een open deur intrapt, waardoor de suggestie gewekt wordt dat de rest van het verhaal wat volgt ook betrouwbaar is.

B Geef vervolgens het hele verhaal de wending die je wilt, waardoor de aandacht van de lezer in de door jou gewenste richting gaat.

----------------

Een voorbeeld geef ik niet, want ik verspreid geen ultra rechtse propaganda.

In ieder geval wordt hier vanuit het niets een oude koe uit de sloot getrokken.

Vervolgens wordt dan heel handig gesuggereerd alsof De Telegraaf in de oorlog niet fout zou zijn geweest. Andere jongeren (die de oorlog niet eens meer van de geschiedenisboekjes kennen) trappen daar dan ook heel gemakkelijk in.

Opmerkingen over.. Andere kranten werden ook onder Duitse censuur geplaatst.

Dat De Telegraaf regelmatig erg enthousiaste artikelen plaatste over de nazi ideologie, daar wordt even gemakkelijk overheen gestapt.

Voor de oorlog werd door de Duitse propagandadienst inderdaad een stortvloed aan bij voorbeeld foto's aan Nederlandse kranten aangeboden, waarop de indruk gewekt werd, dat het in Duitsland koek en ei was.

Veel kranten hebben die ook geplaatst.

Dat werd echter meestal zonder veel begeleidende poeha gedaan.

In tegenstelling tot De Telegraaf.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Brennus schreef:Ach kijk..

Eelco komt met een vraag, en formuleert vervolgens een eind verderop een antwoord. Dat lijkt sterk op een ultra rechtse stemmingmakerij, zoals we die van de vroegere NSB kennen.
Jammer, jammer, jammer. Ik stelde een (suggestieve) vraag om een bekend vooroordeel uit te lokken. Namelijk: De Telegraaf wordt een NSB-krant genoemd, wie weet waarom?

Daarmee wilde ik de te verwachten reactie uitlokken dat het een NSB-krant was omdat de krant aan NSB-zijde stond en dus fout was in de oorlog. Alwaarna ik dat vooroordeel kon weerleggen. Want het is onjuist.

Ik ben in hoge mate geïntrigeerd door het feit dat dit blijkbaar als een NSB-taktiek gezien wordt. Misschien een kwestie van 'de wens is de vader van de gedachte'?

Bronvermelding, geef ik eerlijk toe, wordt lastig. Tijdens mijn opleiding journalistiek in Utrecht hebben we de Telegraaf en de vooroordelen rond deze krant uitgebreid behandeld. Ik zal de komende week eens kijken of ik een boek kan vinden, zodat iedereen de juiste pagina er op na kan slaan.

En hoewel de School voor Journalistiek in Utrecht een uitermate links bolwerk is (tot in de jaren 90 was het practisch verboden om stage te lopen bij de Telegraaf), is dit de enige plek waar ik een genuanceerd beeld van de Telegraaf heb gekregen. Sterker nog, uit de racties op dit forum lijkt het wel of mensen die rkant nog steeds koste wat kost ind ie hoek willen drukken.

De Telegraaf is echter absoluut een krant die op goedkope manier stemming maakt. Een bezoekje aan de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag (de kranten-archieven) is zeer aan te raden!

Eelco (advocaat van de Duivel... :wink: )

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

En even een weerwoord op een paar interesante opmerkingen en beschuldigingen:
Brennus schreef:Het is de gebruikelijke methodiek die vanuit die hoek gebruikt wordt.

1 Stel een vraag

2 Wacht totdat iemand reageert.

3 Antwoord in twee fasen:

A Een antwoord dat als algemeen bekend een open deur intrapt, waardoor de suggestie gewekt wordt dat de rest van het verhaal wat volgt ook betrouwbaar is.

B Geef vervolgens het hele verhaal de wending die je wilt, waardoor de aandacht van de lezer in de door jou gewenste richting gaat.
Dus het onderwijs zoals ik dat gehad heb is ook crypto-fascistisch? De beste docent die ik gehad heb stelde de klas een vraag, wachtte alle foute antwoorden af, en reageerde dan door het goede antwoord te geven en vervolgens uit te leggen.

Vind je jezelf niet een beetje aan het doorschieten, als je zo gaat redeneren?
In ieder geval wordt hier vanuit het niets een oude koe uit de sloot getrokken.
Correctie: ik probeer een vooroordeel te nuanceren. Dat is heel wat anders.
Vervolgens wordt dan heel handig gesuggereerd alsof De Telegraaf in de oorlog niet fout zou zijn geweest. Andere jongeren (die de oorlog niet eens meer van de geschiedenisboekjes kennen) trappen daar dan ook heel gemakkelijk in.
Ik suggereer nergens dat de Telegraaf niet fout zou zijn geweest in de oorlog. Na 1944 was het een regelrechte SS-krant. Dat heb ik duidelijk gezegd. Ik heb alleen aangegeven dat tot 1944 de krant als de meest Deutsfeindliche werd beschouwd door de bezetter.

En dat andere kranten na de oorlog op achterbakse wijze een oude rekening in medialand hebben proberen te vereffenen.
Ik wilde er enkel op wijzen, dat de gewraakte methode mij sterk aan crypto fascistische rhetoriek doet denken. Eelco vraagt blijkbaar naar een voor hem al bekende weg.
Vragen naar de bekende weg is dus per definitie crypto-fascistisch? Zie mijn voorbeeld bovenaan, ik doe net als mijn docent: ik stel een vraag, wacht de (zeer waarschijnlijk foute, want op vooroordelen berustende antwoorden af) en leg vervolgens het juiste antwoord uit.
(Overigens wekt zijn naam ook bepaalde associaties, excuses als hij echt Storm heet)
Ik heet echt Storm. De suggestie dat ik mij die naam aan zou meten omdat ik graag paradeer en bruine hemden zou dragen werp ik verre van mij.
Brennus schreef:Ik woon in de omgeving waar de familie vandaan komt die indertijd De Telegraaf heeft opgericht. In Brabant kregen ze met een krant geen poot aan de grond, en daarom probeerden ze het maar in Amsterdam.

Dat lukte. De Telegraaf was vanaf het begin al een krant met een uitgesproken minachting voor het parlementarisme. In de regio Holland ging dat er in als koek.

Juist in die regio haalde de NSB ook bij verkiezingen een score over de 10%, terwijl dat in de rest van Nederland lager was.
Met uitzondering van Drenthe dan waar de meeste NSB-stemmers vandaan kwamen.
Als met al kan je theoretisch niet zeggen dat het een NSB krant was, maar de redactie (of wat daar voor door moest gaan) zat wel in hetzelfde troebele water te vissen.
et was een populistische krant, zeker, maar niet zo fout als menigmaal gedacht wordt.

Eelco

Berichten: 1.780

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Een voorbeeld geef ik niet, want ik verspreid geen ultra rechtse propaganda.
Misschien wel ultra linkse? Komt doorgaans op hetzelfde neer.

Overigens, Eelco, snap ik nog steeds niet goed waar je heen wil. Je schrijft immers zelf:

"maar tot 1944 werd de Telegraaf door de bezetter beschouwd als meest 'Deutschfeindliche' krant in Nederland.",

wat voor mij de benaming NSB-krant in bredere (niet letterlijke) zin voldoende rechtvaardigt.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Ho, stop! Meer reacties in de trant als de laatste van Eelco en Brennus worden zonder verder opgaaf van reden verwijderden de thread op slot gezet. De betreffende berichten zijn idd niet meer te zien, ik heb ze verplaatst.

Het is volledig offtopic gegaan, op een onacceptabele manier. Mensen beledigen elkaar om een politieke voorkeur ipv te discussieren waar het over ging. Zint het ondererp je niet, dan reageer je niet. Denk je iets zinnigs te kunnen bijdragen, dan doe je dat. Maar tot hier en niet verder.

Vriendelijke groet,

Lala
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Johan2 schreef:Overigens, Eelco, snap ik nog steeds niet goed waar je heen wil. Je schrijft immers zelf:  

"maar tot 1944 werd de Telegraaf door de bezetter beschouwd als meest 'Deutschfeindliche' krant in Nederland.",

wat voor mij de benaming NSB-krant in bredere (niet letterlijke) zin voldoende rechtvaardigt.
Ik wilde een nuancering aanbrengen in het beeld dat bestaat van de Telegraaf. That's all...

Eelco

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: De Telegraaf, een NSB-krant?

Brennus schreef:Een voorbeeld geef ik niet, want ik verspreid geen ultra rechtse propaganda.
Misschien wel ultra linkse? Komt doorgaans op hetzelfde neer.

Overigens, Eelco, snap ik nog steeds niet goed waar je heen wil. Je schrijft immers zelf:

"maar tot 1944 werd de Telegraaf door de bezetter beschouwd als meest 'Deutschfeindliche' krant in Nederland.",

wat voor mij de benaming NSB-krant in bredere (niet letterlijke) zin voldoende rechtvaardigt.
Feindlich betekent vijandig boos of dreigend. Dus ik zie niet in hoe dat het zou kunnen rechtvaardigen.

Verder kan misschien de Utrechtse journalistische school ook een hekel aan de Telegraaf hebben, niet alleen vanuit links standpunt maar ook vanwege het populistische karakter. Ik beschouw (en ik ben zelf rechts. :D ) de Telegraaf nou niet echt als een goede krant (lees zelf NRC en Volkskrant), dus ik zou eerder hebben gedacht dat de zichzelf nemende journalistische opleiding om die reden de Telegraaf niet echt geweldig zou vinden.

Nuanceringen zijn trouwens in mijn optiek altijd goed. (of misschien moet ik die opmerking ook even nuanceren. :roll: )
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer