duurzaam voertuig techniek

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 144

duurzaam voertuig techniek

Hallo,

Ik doe mee aan een wedstrijd op mijn school. Het doel is om een duurzaam (goed voor het milieu) voertuig te bedenken en dan een schets met uitleg te maken. Nu wouw ik aan jullie vragen of jullie nog ideeen hebben voor duurzame voertuigen. Bijvoorbeeld materialen, brandstof etc.

We zijn er al uit dat we een voertuig voor op de weg gaan creeren.

Het is bedoeld voor de toekomst dus idealistische concepten worden ook geaccepteerd. ELK IDEE IS WELKOM !! :roll:

alvast bedankt
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: duurzaam voertuig techniek

Ah! Toekomstmuziek mag ook..

Een mini-fusiereactor met een stoomturbine/elektrische aandrijving. Bijvoorbeeld met een elektromotor in elk wiel..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: duurzaam voertuig techniek

stoom turbine? is dat niet een beetje moeilijk energie verkrijgen?

en in welk jaar verwacht je dat een mini-fusie reactor betaalbaar wordt?

en zou je iets meer uitleg willen geven? :roll:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: duurzaam voertuig techniek

please mensen reageer!! :P elk idee is welkom

Ik heb zitten denken en ben met het volgende basic idea gekomen:

Voordat je het voertuig start moet de accu zijn opgeladen om in het 1e deel van de reis de elektromotor aan te drijven. Tijdens de rit verwekt een dynamo of iets anders stroom bij de banden of as(gewoon iets dat draaid). Deze verwekte stroom verwekt waterstof uit water. Als de stroom in de accu bijna op is rijdt de auto verder op de waterstof voorraad. Is deze op dan gaat de auto weer op de accu rijden.

is dit misschien iets? :roll:

Reacties welkom :wink:

mvg
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: duurzaam voertuig techniek

Mastercell vroeg:
is dit misschien iets?  
was het maar zo simpel, dan kreeg je geld toe bij een vat olie......

een vergelijkbaar ideetje:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=22772
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: duurzaam voertuig techniek

Je hebt zojuist een oneindige bron van energie uitgevonden. Euhm: wantrouwen en nog een keer over nadenken dus :wink:

De truc zit hem in de energie die je nodig hebt om elektriciteit op te wekken. Draai maar eens aan de dynamo van je fiets: dat is geen 'gratis' energie.

Met de verliezen aan frictie en <100% rendement, moet je al vrij snel meer energie in het proces steken dan je eruit terugkrijgt.

Mijn ideeetje toelichten?

Kernfusie zoals we het nu aan het uitwerken zijn:

deuterium + tritium (twee waterstofisotopen) --> helium + neutron + energie (warmte)

In het kort: met kernfusie wek je warmte op. Je brengt water aan de kook en drijft met de stoom een turbine -> dynamo aan. Voila: elektrische energie =)

Wanneer dit haalbaar is? Voor we het proces op grote/commerciele schaal kunnen benutten, zijn we 50 jaar verder.. op de schaal, eenvoud, etc die nodig is voor deze toepassing kunnen we lang wachten ben ik bang. Áls we ooit zo ver komen :roll:
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: duurzaam voertuig techniek

Áls we ooit zo ver komen


Ik denk dat een kernreactor in een auto dan veel makkelijker zal gaan dan een kernfusie installatie (tenzij men ooit aan koude fusie zou beginnen natuurlijk :roll: )

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: duurzaam voertuig techniek

de kernfusie zal ik de komende tijd dan maar eens bestuderen :wink:

Let op! het is niet mijn bedoeling om de oneindige energie uit te vinden of om gratis energie te verkrijgen want daar ben ik zelf al achter gekomen: Onzin en onmogelijk (tot zo ver dan :roll: )

bedankt voor de reacties en dan nu maar eens kernreactors gaan bestuderen :P

reacties over deze en natuurlijk andere manier voor een duurzaam voertuig ( ja je raadt het al) .... nog steeds van harte welkom.
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: duurzaam voertuig techniek

Tja, dat zijn dan een paar leuke ideeën het raam uit. Maar even een vraagje: moet het absoluut bij de huidige stand der techniek kunnen werken, of gaat het daar niet om? Want als dat niet nodig is, dan behoort een mini-fusiereactor natuurlijk wél tot de mogelijkheden. Of auto's met geringe rol- en luchtweerstand met een batterij zonnecellen met 100 % rendement, eventueel aangevuld met pompstations die elektrische energie uit zonnecellen leveren....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: duurzaam voertuig techniek

Of al gedacht aan auto's die zweven op een magnetisch veld ? :roll: (En dit is eigelijk zelf geen toekomst :P )

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: duurzaam voertuig techniek

Ik denk dat een kernreactor in een auto dan veel makkelijker zal gaan dan een kernfusie installatie (tenzij men ooit aan koude fusie zou beginnen natuurlijk :roll: )
Waar haal je de energie vandaan om het bakkie gaande te krijgen? ..er moet nogal wat in, voor je er wat uit krijgt.

Waar laat je de meet- en regeltechniek? Relatief zal dat groot zijn (in verhouding tot een reactor op grote schaal).. en altijd te groot en te zwaar voor een mobiele toepassing. In een gebouw maakt het allemaal geen klap uit, maar mobiel..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: duurzaam voertuig techniek

Voor een fusie reactor heb je heel wat meer energie nodig om het op gang te brengen :roll: En op kleine schaal heb je niet zo een heel grote regelstaven etc nodig ... Mss kan de nano-technologie ons wel een handje helpen 8)

Stel je voor aan het tankstation: 3 gram uranium aub :P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: duurzaam voertuig techniek

Cycloon schreef:En op kleine schaal heb je niet zo een heel grote regelstaven etc nodig ...  

Stel je voor aan het tankstation: 3 gram uranium aub   :roll:
Regelstaven? In een fusiereactor? Het regeleffect bereik je volgens mij met de brandstoftoevoer, niet met regelstaven.

Ik had het al die tijd al over een fusiereactor :P
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 144

Re: duurzaam voertuig techniek

Tja, dat zijn dan een paar leuke ideeën het raam uit. Maar even een vraagje: moet het absoluut bij de huidige stand der techniek kunnen werken, of gaat het daar niet om? Want als dat niet nodig is, dan behoort een mini-fusiereactor natuurlijk wél tot de mogelijkheden. Of auto's met geringe rol- en luchtweerstand met een batterij zonnecellen met 100 % rendement, eventueel aangevuld met pompstations die elektrische energie uit zonnecellen leveren....
Het mag ook berusten op de techniek van de toekomst maar wel realistisch blijven.

Hoeveel zonnecellen heb je op het moment nodig om een auto, laten we zeggen 50 km/h te laten rijden? en over wat voor prijs praten we dan?

Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat we in nederland wonen en niet over de grootste bron van zonnestralen beschikken :roll:
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: duurzaam voertuig techniek

Dus toch realistisch......
Het doel is om een duurzaam (goed voor het milieu) voertuig te bedenken en dan een schets met uitleg te maken.
Tja, als het dan duurzaam moet zou ik het zoeken in de recyclebaarheid, optimale luchtweerstand en een motor op plantaardige olie of zo. 8)

En een veldje zonnebloemen met een oliepersmolentje doet het wel leuk op een schets..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer