Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 416

Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Over kleuren weet ik het volgende:

Je hebt primaire kleuren: Blauw, rood en geel (bij licht is dat blauw, rood en groen)

De secondaire kleuren: Paars, oranje en groen (bij licht is dat paars, geel en oranje)

En je hebt de tertiaire kleuren: bijv. bruin, olijfgroen, roze, turquoise(blauwgroen), lichtblauw, donkergroen, enz. (bron. Wikkipedia).

Maar zwart en wit zijn geen kleuren (alleen bij licht is wit wel een kleur, daar witlicht ontstaat door de primaire kleuren rood, groen en blauw), dan is mijn vraag:

1 Waarom zijn zwart en wit (tevens grijs) geen kleuren?

2 Wat zijn zwart en wit dan wel, als het geen kleuren zijn? En dan metname zwart.

3 Zijn er naast de "hoofdgroepen" zoals ik ze maar voor het gemak noem, de primaire, secondaire en tertiaire kleuren ook nog weer een andere graad (hoofdgroep) van kleuren, bijv. de quartiaire kleuren? Zo ja, welke kleuren kun je daar toe rekenen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

AfbeeldingAfbeelding

bovenstaande plaatjes van wikipedia geleend. Alles hangt samen met de gevoeligheid van de lichtkegeltjes op het netvlies van je ogen. Die zijn er in drie soorten, gevoelig voor respectievelijk rood, groen en blauw licht.
Je hebt primaire kleuren: Blauw, rood en geel (bij licht is dat blauw, rood en groen)
even je kleuren anders benoemen dan men in de schilderkunst doet. Beter dus blauw, rood en groen als primaire kleuren voor ADDITIEVE (optellende) KLEURMENGING, dat is het mengen van licht om een gewenste lichtkleur in onze ogen te krijgen (linkse plaatje, stel het je voor als een vierkante spiegel waar drie cirkelvormige lichtbundels op vallen).

Op de plaats waar géén licht valt, wordt ook niets teruggekaatst naar je ogen, zie je dus géén licht, en dat is zwart.

Zwart is dus de afwezigheid van voor je oog zichtbare straling.

Waar maar één primaire kleur op valt, zie je als die primaire kleur, resp. blauw, rood en groen.

Waar R en G (in de correcte sterkteverhouding) elkaar overlappen zie je geel licht,

waar B en R overlappen zie je magenta

waar B en G overlappen zie je cyaan

waar alledrie de kleuren overlappen zie je alledrie de primaire kleuren samen in de juiste verhouding, en dat noem je wit. Je kunt in deze mengeling ook bepaalde kleuren laten overheersen, bijvoorbeeld meer rood dan blauw en groen, en dan zie je bijvoorbeeld roze.

Dus waarom we wit geen kleur noemen is volgens mij niet natuurkundig te verklaren.

Dan gaan we naar het rechtse plaatje, en dat is bedoeld voor SUBTRACTIEVE (aftrekkende) KLEURMENGING, misschein wel beter kleurONTmenging genoemd. We gaan nu even niet meer uit van een spiegel waar verschillende kleuren licht opvallen, maar een spiegel waar met verschillende stoffen overlappende cirkels op zijn geschilderd, en die we helemaal met wit licht (of beter, het juiste mengsel van rood, blauw en groen dat wij zien als wit licht) beschijnen.

Waar het licht buiten de geschilderde cirkels valt, zie je dus R+B+G = alles = wit licht.

Het cirkeltje linksboven is een stof die blauw licht absorbeert. Dit zal alleen rood en groen licht weerkaatsen:

AfbeeldingEr gaan nu dus alleen rode en groen lichtstralen naar ons oog.

Volgens het linkse plaatje zien we nu rood + groen licht, dat is samen geel (additieve kleurmenging, linkse plaatje) Onze hersens zeggen dat we geel zien, we zien eigenlijk (niet blauw maar wel de rest).

En zo kun je verder gaan.

Grijs is eigenlijk een heel klein beetje wit licht, dus van alledrie de primaire kleuren net genoeg om een klein deel van ons netvlies te stimuleren. De staafjes op ons netvlies zijn wat gevoeliger dan de kegeltjes, en hebben aan een beetje stimulans genoeg. Maar die geven maar één soort signaal, wat als wit wordt geinterpreteerd. Afhankelijk van de hoeveelheid wit licht interpreteren we dat als donkergrijs-->lichtergrijs-->wit.

En als je wit en zwart om wat voor reden dan ook geen kleur mag noemen, mag je dat bij grijs dus logischerwijs ook niet.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

zwart is dus "geen kleur op je monitor" (RBG=000) en wit "geen kleur op je papier" (CMY=000).

waarom grijs geen kleur is: omdat het een mengsel is van zwart en wit, die geen kleuren zijn.

Een zwartwittelevisie is geen kleurentelevisie 8)

Een kleur kun je definieren als een vector in de kleurenruimte. die kleurenruimte kun je opbouwen door de hoofdassen RGB (licht) maar ook door CMY (verf)

Afbeelding

langs de diagonaal zwart-wit zitten de grijswaarden, en de afstand tot die diagonaal is kleurverzadiging

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

bats schreef:Over kleuren weet ik het volgende:

Je hebt primaire kleuren: Blauw, rood en geel (bij licht is dat blauw, rood en groen)
Zie uitgebreid verhaal van Jan hierboven. De primaire kleuren bij "verf / papier" (subtractieve kleuren dus) zijn niet blauw, rood en geel maar cyaan, magenta en geel. Omdat cyaan eruit ziet als lichtblauw en magenta vaak een beetje rood-achtig, wordt dit vaak door elkaar gehaald.
3 Zijn er naast de "hoofdgroepen" zoals ik ze maar voor het gemak noem, de primaire, secondaire en tertiaire kleuren ook nog weer een andere graad (hoofdgroep) van kleuren, bijv. de quartiaire kleuren? Zo ja, welke kleuren kun je daar toe rekenen?
Lijkt me niet: primaire kleuren zijn de drie basiskleuren, ook wel "pure kleuren". Secundaire kleuren zijn combinaties van 2 basiskleuren (in willekeurige verhoudingen gemengd), en tertiaire kleuren zijn combinaties van 3 basiskleuren (wederom in willekeurige verhoudingen gemengd). Aangezien er niet meer dan 3 primaire kleuren zijn om te mengen, heb je met tertiaire kleuren alles wel gehad.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Of iets een kleur is of niet heeft alles met onze ogen te maken (en natuurlijk onze definitie van kleur).

Je hebt in je oog staafjes en kegeltjes.

Staafjes zien geen kleur en dit ziet het menselijk brein als zwart/wit.

Daarom noemen we zwart/wit geen kleur.

Eigenlijk zijn er twee soorten wit.

1: Wat de staafjes opvangen.

2: Wat 3 kegeltjes tegelijk opvangen en 'mengen'.

Berichten: 5

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

het beste kun je dit denk ik aan de hand van het elektromagnetische spectrum beschouwen -> IR --- zichtbaar licht ---- UV

alle kleuren komen hier op voor deze lijn, zwart is het ontbreken van alles, wit is van alles even veel bij elkaar. Mag je dat een kleur noemen? tja...

nu ik er over nadenk, is bruin wel een kleur. Eenerzijds natuurlijk is bruin een kleur het is alleen een raar allegaartje waneer je alles bij elkaar gooid. Anderzijds het komt niet in het EM-spectrum voor.

Wat is bruin :roll: ???

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Wat is bruin :P  ???
Donkergeel / -oranje :roll:
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

alle kleuren komen hier op voor deze lijn, zwart is het ontbreken van alles, wit is van alles even veel bij elkaar. Mag je dat een kleur noemen? tja...
Wat voor ons wit is, is niet voor alle dieren wit.

Wit wil niet zeggen dat er van alle kleuren evenveel is, alleen dat onze 3 verschillende kegeltjes evenveel geprikkeld worden.

Ons wit hoeft voor dieren met meer, of andere kegeltjes helemaal niet wit te zijn.

Mensen die het blauwe kegeltje helemaal missen zien geel als wit.

Omdat dan groen met rood alle kleuren zijn.

Berichten: 416

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Okee bedankt voor de antwoorden. Alleen 1 vraag is niet beantwoord en dat is vraag 2. Als zwart en wit geen kleuren zijn, wat is zwart (en bijv. wit) dan wel? Blauw bijv. is een kleur, een primaire kleur. Maar zwart niet, dus wat is zwart dan wel? Een niet-kleur??

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Wat wij kleuren noemen is wat onze ogen (kunnen) zien.

Onze ogen beschouwen een menging van rood, groen en blauw licht in bepaalde verhoudingen (de verhouding zoals door zonlicht uitgestraald) als wit licht. Dat zit dus puur in je hersens.

Zwart noemen wij een stof die alle voor ons zichtbare straling absorbeert. Dus van een zwart voorwerp komt geen straling in je oog die in de kegeltjes of staafjes een zenuwsignaal veroorzaakt. Kijk je met een infraroodkijker naar een voorwerp, dan is er goed kans dat een zwart voorwerp wel een signaal veroorzaakt op de gevoelige cellen van die kijker, wat die kijker dan voor jou vertaalt naar een oplichtend puntje op een schermpje, in een kleur die jij wél kan zien. Zouden we dus anders-gevoelige kegeltjes en staafjes hebben gehad, dan hadden we mischien letterlijk en figuurlijk heel anders tegen licht aan gekeken.

"It's all in the eye of the beholder"
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 415

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

en wit is ook niet altijd wit, dat hangt van de belichting af...

http://www.avnet.kuleuven.be/toledo/index2.php?id=14
Zo is daglicht blauw, Tl-licht groen en kunstlicht rood van tint. We zeggen dat ze elk een eigen kleurtemperatuur hebben, respectievelijk 5600 K, 4100 K en 3200 K .

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Als wit en zwart taaltechnisch gezien geen kleuren zijn, waarom kennen we dan nog het woord "kleurloos", dat voorzover ik weet meestal voor transparante stoffen zonder kleur (en ook geen wit of zwart) gebruikt wordt?? :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Als ALLE kleuren die wij zien alleen met rood groen en blauw te maken zijn waarom kan ik dan nooit die mooie metallic lakken van de autos op mijn monitor laten zien!
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

Afbeelding

met een hoogpixelige camera van goede kwaliteit, en idem beeldscherm, kom je al een heel eind. Maar elke foto blijft een slap aftreksel van de werkelijkheid.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 866

Re: Zwart en wit zijn geen kleuren, waarom niet?

JvdV In verband met je vraag (Do Apr 27, 2006 5:56 pm) ...



"Als wit en zwart taaltechnisch gezien geen kleuren zijn, waarom kennen we dan nog het woord "kleurloos", dat voorzover ik weet meestal voor transparante stoffen zonder kleur (en ook geen wit of zwart) gebruikt wordt?"

...heb ik dit : één van mijn stokpaardjes is dat ik er af en toe eens meen te moeten aan herinneren dat wetenschappelijke taal en dagdagelijkse taal dikwijls twee verschillende betekenissen geven aan het zelfde woord. De wetenschappelijke versie is gewoonlijk juist omschreven en beperkter omdat de wetenschap meer behoefte heeft aan precisie. Een duidelijk voorbeeld daarvan vind ik "eiwit" wat in de volksmond het goedje is dat in een ei rond de dooier zit en in recepten kan gebruikt worden. Aan de wetenschappelijke definitie van eiwit ga ik me niet wagen maar wel weet ik dat het keuken-eiwit slechts voor een deel wetenschappelijk-eiwit is en voor een groot deel water.

In een verfwinkel kan ik ongetwijfeld bij alle mogelijke kleuren ook de kleuren wit en zwart vinden. Alleen wetenschappelijk zijn dat geen kleuren. In Vlaanderen is het zelfs zo dat in de glasbak de afdeling voor flessen in kleurloos glas aangeduid wordt met "wit" en de andere afdeling met "gekleurd". In die laatste afdeling horen ook flessen in zwart glas. De term kleurloos is wel gekend maar wordt voor glas weinig gebruikt. Men zou nog eerder klaar of helder gebruiken.

De hoofdzaak is dat we ons goed bewust blijven wanneer we " gewoon praten" en wanneer we "wetenschapsforumtaal" schrijven.

Reageer