spectrometrie vs spectroscopy?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

spectrometrie vs spectroscopy?

Voor mijn eindwerk ben ik een bepaald humaan proteïne aan het opzuiveren en de laatste stap is massaspectrometrie. Uiteraard moet ik daarvoor ook wel wat literatuur zoeken en consulteren, maar nu vroeg ik mij af: wat is eigenlijk het verschil tussen spectrometrie en spectroscopie? Of zijn het gewoon synoniemen van elkaar? Ik vind het wel verwarrend? Ik heb al wat op Google gezocht maar een echt antwoord op mijn vraag heb ik nog niet gevonden.

Hopelijk kan hier iemand mij helpen. Alvast bedankt...

groetjes

Berichten: 259

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Een spectroscoop werkt kwalitatief en spectrometer werkt kwalitatief/kwantitatief.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Ik heb ook een vraagje over spectroscopie en ik zal het hier maar bij plaatsen.

Met een spectroscoop kan je het licht dat door stoffen wordt uitgezonden ontleden in voor iedere stof unieke spectra. Maar hoe komen ze aan dit licht? Ik heb gelezen door verhitting van de stof, maar werkt dit bij iedere stof? En over wat voor temperaturen hebben we het hier dan?

Zou het ook gaan als je wit licht doorheen een stof stuurt, en dan ziet wat voor licht eruit komt?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Meestal gebeurd dat door monochromatisch licht (licht van een specifieke kleur) op het materiaal te sturen en dan te kijken naar hoeveel licht er van elke kleur van het materiaal af komt.

Het zou in principe ook wel met wit licht kunnen, alleen maakt dat het heel veel lastiger: dan heb je namelijk al dat witte excitatielicht als achtergrond bovenop het (waarschijnlijk veel minder intense) signaal dat je wil bestuderen. Da's dus niet zo handig...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Ok, da's duidelijk. En weet je ook hoe het zit het met die verhitting? Is dat verouderd dan, of gewoon fout?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Dat kan ook, dat noemt men dan 'thermoluminescentie': Je koelt het voorwerp af en bestraalt het dan met licht van een goed gekozen golflengte (kleur). Dan geeft het voorwerp nog geen licht af. Vervolgens verwarm je het voorwerp met een constante temperatuurstoename (bijvoorbeeld 1 graad per seconde) en dan kijk je naar de hoeveelheid licht die er van het materiaal af komt als functie van de temperatuur. Hierdoor leer je veel over bepaalde soorten defecten die er in het materiaal aanwezig zijn. Het is een leuke techniek, die (mijns insziens) te weinig gebruikt wordt in de spectroscopie.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

er wordt verhitting gebruikt bij Atomaire Absorbtie Spectrometrie...

Het monster wordt dan verhit in een vlam of in een oven waardoor de metaal atomen vrij komen. De vrije atomen zijn dan in staat om het monochromatische licht te absorberen..

ook is er de mogelijkheid om de losse atomen licht te laten uitstralen dit wordt emissie genoemd.. dit gebeurt vaak met een vlam (flame emission spectrometrie) of met een plasma (induced coupled plasma)

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Spectroscopie behandelt energie-overgangen onder absorptie of emissie van electromagnetische stralen (fotonen). Dit kunnen radiogolven, microgolven , IR, UV-VIS en röntgenstraling zijn.

Bij massaspectrometrie wordt niet met electromagnetische straling gewerkt, maar er worden ionen gescheiden op basis van hun verhouding van massa en lading. Er is hier formeel dus geen sprake van sprectroscopie.

Re: spectrometrie vs spectroscopy?

Bij spectroscopie draait het meestal om een rotationeel, vibrationeel of electronisch spectrum. Daarnaast zijn er nog verschillende methoden om de spectra te verkrijgen: absorptie, emissie en 'scattering' (Raman).

De naam spectroscopie wordt hierboven niet helemaal juist gebruikt. Er zijn namelijk wel kwantitatieve waarden te verkrijgen uit de spectra; denk aan de wet van Lambert-Beer.

Vormen van spectrometrie: massaspectrometrie, NMR-spectrometrie.

NMR-spectrometrie is in een kwantitatief opzicht alleen handig in het bepalen van relatieve hoeveelheden, dmv oppervlaktes vergelijken.

Reageer