Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Onzinnige politieke correctheid ten top...
Een zwijn in het logo voor de feestelijkheden rond 900 jaar hertogdom Brabant? Dat kan niet. Dat vindt althans commissaris van de koningin Hanja Maij-Weggen. Eigenhandig verwees ze het aangedragen beeldmerk naar de prullenbak.

De commissaris wil Brabant niet associëren met een varken“, zegt Gerard Rooijakkers, hoogleraar volkscultuur. „Ze vindt dat ook niet netjes tegenover de moslimbevolking in Brabant.“

Bronnen

Rooijakkers maakt melding van de ingreep door Maij-Weggen in een column die vandaag in het Brabants Dagblad staat. Hij baseert zich op meerdere betrouwbare bronnen die ook bij de redactie bekend zijn.

De woordvoerder van de commissaris bevestigt het veto. „Ze vindt een beeldmerk met een varken minder passend en minder mooi voor deze gelegenheid.“  

Volgens hem heeft dat te maken met ’de appreciatie van het varken, die in de moderne tijd anders is dan in de Middeleeuwen’. Op de vraag of de gevoelens van islamitische Brabanders hierbij een rol spelen wil hij niet ingaan.  

Bosschenaar Rooijakkers vindt de actie van de commissaris lachwekkend. „Kennelijk durft ze zichzelf niet te relativeren.“  

Het ’verboden’ logo is geïnspireerd door een miniatuur uit omstreeks 1334. Hertog Jan III van Brabant wordt daarop voorgesteld als everzwijn. „Als de hertog zich durft te laten afbeelden als een zwijn, dan hoeft de onderkoningin van Brabant zich daar ook niet voor te schamen“, meent Rooijakkers.  

Het nieuwe logo op de website http://www.brabant900.nl en op folders laat het wapen van de hertog met een leeuw zien. „Daar kan niemand zich een buil aan vallen.“  

Zuiderburen

Het logo met het varken is niet in heel Brabant uit het zicht verdwenen. Het prijkt nog op de folder voor een muziek- en lichtspektakel op de Grote Markt in Leuven, komende zaterdag. Die was al gedrukt voordat Maij-Weggen drukproeven voor folders van andere evenementen onder ogen kreeg.  

Alle besturen van gemeenten die vallen onder het voormalige hertogdom zijn in Leuven uitgenodigd. Ook de commissaris zal zich daar laten zien.

Feiten

Op 13 mei 1106 ontving de graaf van Leuven de titel van hertog. In de eeuwen die volgden groeide Brabant uit tot een hertogdom dat bestond uit delen van de huidige Vlaamse provincies Antwerpen, Vlaams Brabant, Waals Brabant , Brussel en de Nederlandse provincie Noord-Brabant.  

België en Nederland vieren het jubileumjaar met een reeks activiteiten. Vanavond is er een kathedraalconcert in Antwerpen, zaterdag een groot muziek- en lichtevenement in Leuven. Op 1 september is er een festival op een drijvend podium bij het Bossche provinciehuis, met Frans Bauer en Gerard van Maasakkers.
Uit: Brabants Dagblad, 15 mei 2006

Het logo:

Afbeelding

Ik denk dat de meeste moslims het echt geen zier kan schelen. Als er zelfs moslims zijn die kok zijn in restaurants waar varkensvlees bereid wordt, dan zullen ze toch al helemaal geen probleem hebben met een varken als onderdeel van een logo? En de enkeling die er wel problemen mee heeft mag van mij vrolijk opbokken...
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 436

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Ik denk dat de meeste moslims het echt geen zier kan schelen. Als er zelfs moslims zijn die kok zijn in restaurants waar varkensvlees bereid wordt, dan zullen ze toch al helemaal geen probleem hebben met een varken als onderdeel van een logo? En de enkeling die er wel problemen mee heeft mag van mij vrolijk opbokken...


Hmm zo te zien ken jij veeel moslims, ken je die koks ?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Jep, en met 2 van die koks heb ik samengewerkt. Zolang ze het maar niet eten is er niets aan de hand zeggen ze. Wat wij ermee doen moeten wij weten. Iedereen zijn eigen geloof met de eigen regels. En die moet je niet aan andere opdringen, is ook hun mening.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.546

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

ow nee he deze samenleving schiet ECHT door! eerst de negerzoenen (wat komt hierna??? de blanke vla en de jodenkoek???) en nu DIT, waar gaat dit in vredesnaam heen! wat willen ze hiermee bereiken? (en ff tussendoor: snap wel waarom moslims geen varken eten, best ranzige dieren eigenlijk, is ook hun argument)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Oh wat dom is dit. Blijkbaar is Maij-wegen niet bekend met de symboliek van de everzwijn. Het everzwijn is het zinnebeeld voor onbuigzame moed en wildheid.

In de christelijke iconografie komt het zwijn ook wel voor als symbool voor Christus. Maar dit is een historische vertaalfout. Heber (de stamvader van de Hebreeërs) werd vertaald als Eber.

Maar het everzwijn staat voornamelijk voor moed en kracht. Het is daarom ook niet verwonderlijk dat Hertog Jan III van Brabant geen problemen had met zijn afbeelding als everzwijn. De machtspositie van Brabant is in de 14e eeuw onder zijn leiding groter geworden. Om dat te kunnen bereiken vergt moed en kracht.

Erg domme actie van Hanja.
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Een varken is inderdaad wat raar, maar een everzwijn is niet hetzelfde als een varken. Wat het ook is/was, ik ben voor historisch correctheid,

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Sorry, je hebt gelijk, een zwijn. Gemakshalve noemen velen (en ik met hen) dat een varken, excuses.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 477

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Ik vind het een lelijk logo.
'Moeder, is het al nacht?' vraag ik. Maar er is niemand. Ik ben alleen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Liever een lelijk, maar symbolisch logo dan zo een nietszeggende leeuw als wapen. Wat straalt die tegenwoordig nog uit en wat heeft die met Brabant te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 352

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

Liever een lelijk, maar symbolisch logo dan zo een nietszeggende leeuw als wapen. Wat straalt die tegenwoordig nog uit en wat heeft die met Brabant te maken?
Op het wapen van Noord-Brabant staan 3 leeuwen.

Afbeelding
In de onwetendheid kan men volmaakt gelukkig zijn.

Ward Ruyslinck

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.094

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

:roll: Dat wist ik als Brabander zijnde niet.

Feit blijft dat ik de leeuw nietszeggend vind en geen eigen identiteit vind hebben. Ik heb het eens nagezocht en in het wapen van elke Nederlandse provincie zit een aantal leeuwen.

Berichten: 131

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

physicalattraction schreef: :roll: Dat wist ik als Brabander zijnde niet.

Feit blijft dat ik de leeuw nietszeggend vind en geen eigen identiteit vind hebben. Ik heb het eens nagezocht en in het wapen van elke Nederlandse provincie zit een aantal leeuwen.
Een leeuw brengt het grootste deel van zijn leven slapend of suffend door, en steelt liever van kleinere roofdieren dan zelf te jagen.

Dat leeuwen zo vaak in wapens voorkomen is voornameijk te wijten aan onbekendheid met zijn ware aard, denk ik.

Berichten: 20

Re: Varken mag niet op logo voor 900 jaar Brabant

en nu weer even naar de essentie van dit bericht, of het nu een leeuw een worm of een varken is, het verbieden van een initiatief het te nemen als symbool is

ri di cuul,

mvg :-)

Reageer