mixen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

mixen

ik werk in de schoonmaak

kan iemand mij precies vertellen als je ammoniak en chloor bijelkaar gooit er precies gebeurt en wat er vrij komt??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: mixen

Met "chloor" bedoel je een chloorbleekmiddel op basis van hypochlorieten (bleekwater bijvoorbeeld) ?

Als je ammoniak en chloor bij elkaar gooit gebeurt er mogelijk niet zoveel. Er zou salmiak kunnen ontstaan, de ammoniak zou kunnen oxideren.

Meer problemen krijg je als je een zuur (WC eend, azijn etc) bij "chloor" gooit, dan ontstaat chloorgas. In een kleine ruimte als een WC kan daarbij heel makkelijk een dodelijke hoeveelheid vrijkomen.

Gelukkig is "chloor" alleen in extreme gevallen nuttig. Zolang je geen hardnekkige bacterie infectie hebt of een openhartoperatie wilt uitvoeren in je WC kan je prima zonder. In die gevallen kan je ook een bleekmiddel op basis van zuurstof nemen.

Berichten: 22

Re: mixen

Dan heb ik nu een vraag op een vraag, waarvoor gebruiken ze chloor bij een openhart operatie ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: mixen

Chloor gebruik je om een ruimte vrij van micro organismen te maken, dus om bacteriën en schimmels te doden. Dat is normaal gesproken niet nodig.

Iedere mens zit onder de bacteriën, we eten producten die vol zitten met schimmels en we zouden niet lang kunnen leven zonder micro organismen.

Maar er zijn ook ziekte verwekkende microorganismen. De huid en de slijmvliezen in neus en mond houden deze meestal wel tegen en anders kan een gezond mens deze wel zelf onder de duim krijgen.

Iemand die geopereerd wordt is extra kwetsbaar voor een aanval van bacteriën, vaak wat zwakker en de huid wordt tijdelijk (deels) verwijderd om bij bijvoorbeeld het hart te kunnen.

Dus als je iemand wilt opereren is het zinvol om alle bacteriën en schimmels die je in de buurt tegenkomt dood te maken. Omdat ik denk dat je niet gaat opereren op een toilet vind ik het gebruik van "chloor" bij het schoonmaken van een WC onzin.

Re: mixen

Maar voor de vloeren van het (o.a. sportclub) toilet is het wel handig. Vooral als er iemand met blote schimmelvoeten heeft gelopen.

Dus dan vind ik het geen onzin.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: mixen

Als je die vloeren schoonhoudt met zeep blijven ze ook schimmelarm. Met chloor verniel je ook de microorganismen die dergelijke ongewenste schimmels bestrijden.

Het probleem is natuurlijk dat je niet elke minuut de vloeren opnieuw kan reinigen. Gewoon niet teveel op blote voeten lopen in dat soort ruimtes. En je voeten goed schoonhouden, natuurlijk!

Reageer