Temperatuur open haard

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 80

Temperatuur open haard

Heeft iemand een idee hoe heet een open haard gemiddeld is? Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!

maar we hebben alleen geen idee hoe heet een open haard is... onze laserthermometer kan de warmte niet aan.. dus het is iig 300 gradencelcius +

Berichten: 4.502

Re: Temperatuur open haard

Bij mijn weten is de ontstekingstemperatuur van hout 450 gr.Celcius,de vlammenwarmte zou hoger moeten zijn.

Vraag eens bij jullie brandweer!

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Temperatuur open haard

Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!


Hoe heet het wordt weet ik niet, maar koper smelten zal heel moeilijk gaan. Wij hebben jaren lang een houtkachel gehad en daar was het al heel moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Bij mijn weten is het rendement en temperatuur van een houtkachel vele malen lager bij een open haard, mede door de manier waarop zuurstof wordt toegevoerd.
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 80

Re: Temperatuur open haard

wkuipers schreef:Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!
Hoe heet het wordt weet ik niet, maar koper smelten zal heel moeilijk gaan. Wij hebben jaren lang een houtkachel gehad en daar was het al heel moeilijk om dit voor elkaar te krijgen. Bij mijn weten is het rendement en temperatuur van een houtkachel vele malen lager bij een open haard, mede door de manier waarop zuurstof wordt toegevoerd.
terraskachel is zeker te vergelijken met open haard...

waterleiding smelten lukt ook niet denk je?

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Temperatuur open haard

waterleiding smelten lukt ook niet denk je?
Misschien in een smeltkroes en heel veel zuurstof toevoeren. Misschien zou je kolen of cokes moeten gaan stoken. Mensen uit de het verleden is het ook gelukt!

smelttemperatuur van koper is 1083 graden celcius.

en nog wat leuke links:

http://www.angelfire.com/me/ik/koper.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bronswerk
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Berichten: 80

Re: Temperatuur open haard

das juist mooi, want het is de bedoeling dat de leiding niet smelt in mijn hootgestookte terraskachel.. thanks for the ervaringsdeskundigheid :roll:

en thnx voor de links

Berichten: 78

Re: Temperatuur open haard

Bij normaal gebruik zal het voor niet zo het worden, als je echter van flink doorstoken houdt (veel met een blower lucht erbij bv.) dan kan het flink heet worden. Ik had ooit een stalen tuinhaard, daar kon je de wanden zonder al te veel moeite roodgloeiend krijgen (veel klein snoeihout). Koper smelten heb ik niet geprobeerd, maar aluminium ging erg makkelijk.

Koperen waterleiding waar ook daadwerkelijk water door heen loopt (zwembadje verwarmen?) zal niet snel smelten, de warmte gaat in het water zitten. (vergelijk papieren bakje met water boven vlam).

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Temperatuur open haard

wkuipers schreef:das juist mooi, want het is de bedoeling dat de leiding niet smelt in mijn hootgestookte terraskachel.. thanks for the ervaringsdeskundigheid :P

en thnx voor de links
Nog 2 kleine opmerkingen:

- Water zal nooit 'heter' worden dan 100 graden C.

- Ik zou eerts het water circuleren voordat je gaat stoken. Er zit altijd een kans in dat je de leiding kapotstookt als ie droog staat. Dit gebeurt bij ketels namelijk ook.

Veel plezier :roll:
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Temperatuur open haard

Nog 2 kleine opmerkingen:  

- Water zal nooit 'heter' worden dan 100 graden C.  

- Ik zou eerts het water circuleren voordat je gaat stoken. Er zit altijd een kans in dat je de leiding kapotstookt als ie droog staat. Dit gebeurt bij ketels namelijk ook
Dan heb ik hierbij nog één kleine opmerking: In een gesloten systeem krijg je water makkelijk boven de 100°C. Als je tot 22.106Pa (220 bar) gaat haal je zelfs de 374°C. (kritieke temperatuur)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 337

Re: Temperatuur open haard

Jan van de Velde schreef:
Nog 2 kleine opmerkingen:  

- Water zal nooit 'heter' worden dan 100 graden C.  

- Ik zou eerts het water circuleren voordat je gaat stoken. Er zit altijd een kans in dat je de leiding kapotstookt als ie droog staat. Dit gebeurt bij ketels namelijk ook
Dan heb ik hierbij nog één kleine opmerking: In een gesloten systeem krijg je water makkelijk boven de 100°C. Als je tot 22.106Pa (220 bar) gaat haal je zelfs de 374°C. (kritieke temperatuur)
Yep, ik was van plan om dit tussen haakjes achter mijn eerste opmerking te plaatsen, maar wat ik begrijp van het geheel, gaat het om niet gesloten systeem.

Volgens mij hoort deze vraag bij deze topic:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=34165
"I can't stand burnt toast. I loathe bus terminals. Full of lost luggage and lost souls. Then there's unrequited love, and tyranny, and cruelty." (the 7th Doctor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Temperatuur open haard

Ik had ook niet de indruk dat Franske dit niet wist, maar ik heb al vaker discussies zien verwarren op basis van voorwaardelijke beweringen zonder vermelding van de voorwaarden. Vandaar mijn toevoeging. :P

dus:
Yep, ik was van plan om dit tussen haakjes achter mijn eerste opmerking te plaatsen
ik kan aanbevelen om dat in het vervolg toch maar te doen :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 416

Re: Temperatuur open haard

wkuipers schreef:Heeft iemand een idee hoe heet een open haard gemiddeld is? Ik denk namelijk dat koper niet zal smelten en een vriend van mij denkt van wel!

maar we hebben alleen geen idee hoe heet een open haard is... onze laserthermometer kan de warmte niet aan.. dus het is iig 300 gradencelcius +
Ik heb thuis een houtkachel en bij gewoon houtstoken, dus als ik de luchttoevoer smoor, dan wordt het in het gloed zo'n 1100 tot 1200*C, dit heb ik gemeten met een thermometer met een RVS-voeler. Met deze thermometer kan ik overgens temperaturen meten tot 1370*C. Bij nog hogere temperaturen geeft ie ERROR o.i.d. aan.

Maar goed om even terug te komen op je vraag over hoe heet het bij jou in de openhaard wordt, denk ik zelf dat de temperatuur in de openhaard iets lager is dan bij mij in de houtkachel, omdat bij een openhaard zo'n 70 tot 80% van de warmte door de schoorsteen verdwijnt, en bij een beetje houtkachel is dat zo'n 30 tot 40%. Een houtkachel houdt de warmte dus veel beter vast.

Maar ik denk dat het in de openhaard als je goed stookt het wel tegen de 1.000*C wordt. En inderdaad dan zal koper nog net niet smelten, aangezien het smeltpunt van koper 1.083*C is.

Off topic:

Overgens wil ik nog wel even vermelden, dat als ik mijn houtkachel flink opstook en al het hout gloed is geworden (de kachel brandt dan blauw) en ik zou alle luchttoevoeren helemaal open zetten, ik wel eens heb meegemaakt dat zelfs een ijzeren spijker is gesmolten!

Dus een houtkachel kan bij enige oververhitting dus >1.535*C worden, in mijn geval. Dit ga ik vanzelf niet meten met mijn thermometer, aangezien de voeler dan kapot gaat en ook smelten kan.

Reageer