Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto´s

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Hier een composietfoto van de maan, gisternacht gemaakt met een ToUcam pro II webcam en een bresser skulyx 70/700 refractortje (de Lidlscoop). Nogal overbelicht, en een wat brakke seeing doordat de maan nog zo laag aan de hemel stond. Klik op de thumbnail voor de volledige grootte.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Brinx schreef:Hier een composietfoto van de maan, gisternacht gemaakt met een ToUcam pro II webcam en een bresser skulyx 70/700 refractortje (de Lidlscoop). Nogal overbelicht, en een wat brakke seeing doordat de maan nog zo laag aan de hemel stond. Klik op de thumbnail voor de volledige grootte.

Afbeelding
Wow! Dat zijn behoorlijk goede foto's! Is het zo'n automatische programmeerbare telescoop?

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Ik heb dus net een telescoop kunnen lenen van een vriend , en jah het is een slechte met zo'n een vork montering.

het is een 60mm met een 700mm brandpunt is er momenteel iets te zien aan de avond hemeln wat ik kan zien, er rekening mee gehouden dat ik in een dorp naast schiphol woon :roll:
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Wow! Dat zijn behoorlijk goede foto's! Is het zo'n automatische programmeerbare telescoop?
Nee hoor - die foto is gemaakt met een scoopje van 60 euro en een webcam van ook 60 euro (nou ja, plus laptop dan). Astrofotografie hoeft niet duur te zijn!

Maar zulke foto's kunnen nog veel scherper gemaakt worden wanneer de omstandigheden iets beter zijn: minder onrustige lucht en de maan hoger aan de hemel. De focus van de telescoop kon waarschijnlijk ook nog wel wat beter...

Joeroe: op dit moment (10 voor 12) staat Jupiter nog iets van 20 graden boven de zuidelijke horizon. Het beeld zal niet fantastisch zijn, maar aan die planeet valt genoeg te zien!

Gebruikersavatar
Berichten: 186

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

mmmh kan wel dat ik die gister heb gezien ik zag namelijk een heel duidelijke punt in het zuiden, ik ga vanavond wel even kijken.
It's amazing how often courage and stupidity go hand in hand, but its always stupidity thats needs courage

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Brinx schreef:Nee hoor - die foto is gemaakt met een scoopje van 60 euro en een webcam van ook 60 euro (nou ja, plus laptop dan). Astrofotografie hoeft niet duur te zijn!

Maar zulke foto's kunnen nog veel scherper gemaakt worden wanneer de omstandigheden iets beter zijn: minder onrustige lucht en de maan hoger aan de hemel. De focus van de telescoop kon waarschijnlijk ook nog wel wat beter...

Joeroe: op dit moment (10 voor 12) staat Jupiter nog iets van 20 graden boven de zuidelijke horizon. Het beeld zal niet fantastisch zijn, maar aan die planeet valt genoeg te zien!
Interesting! In Leeuwarden staat een telescoop in de winkel die steeds verder wordt afgeprijsd; nu zo'n 200 euro. De verleiding is toch best groot. Maar ik zou een programmeerbare op zich ook wel erg leuk vinden, zodat je satellieten zou kunnen fotograferen.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Maar ik zou een programmeerbare op zich ook wel erg leuk vinden, zodat je satellieten zou kunnen fotograferen.


Satellieten fotograferen? Ik vrees dat dit bijna onmogelijk is via een telescoop.

Berichten: 4.546

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

zou je het ISS kunnen schieten??
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Satellieten fotograferen? Ik vrees dat dit bijna onmogelijk is via een telescoop.
Nu ja, ik ben niet de eerste die dat wil of doet; zie http://www.hobbyspace.com/SatWatching/index.html

ISS

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Yup, satellieten fotograferen is zo'n beetje een complete tak van amateurastronomie geworden. :roll: Ik denk niet dat een gemotoriseerde montering zal helpen daarbij trouwens, satellieten bewegen zo snel dat de snelste tracking rates nog niet voldoende zijn volgens mij. Dr. Who, welke telescoop heb je precies gezien in die winkel? Post 'm anders even in het 'telescoop kopen?' topic, want helaas kun je qua telescopen ook miskopen doen: er zijn veel goedkope rommelscopen verkrijgbaar...

Gebruikersavatar
Berichten: 305

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Ik zou het niet weten, in feite... De volgende keer dat ik in Nederland ben, dan zal ik eens kijken. Op zich zag het eruit als een hele aardige spiegeltelescoop. :roll:

Haha - misschien is het mogelijk om dan toch maar zelf een aandrijvingssysteem met overdrive te klussen.

Gebruikersavatar
Berichten: 207

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

robindr schreef:Satellieten fotograferen? Ik vrees dat dit bijna onmogelijk is via een telescoop.
Nu ja, ik ben niet de eerste die dat wil of doet; zie http://www.hobbyspace.com/SatWatching/index.html

<knip foto's>
Nice,

zal zoals Brinx zegt niet met montering zijn zoals wij die kennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

skywatcher schreef:voor de maanfotoos heb ik een orion 80ED gebruikt

http://www.billgrass.com/80ED.jpg

voor de planeten een 127/1500 maksutovhttp://www.grootven.be/images/sky/127MAK.jpg


aan skywatcher: hoe doe je dat stacken, is daar een handig programma voor? (PSP, picture it, et) Dit had ik zonder stacken met zo'n zelfde mak 127:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 331

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Stacken kan je registax voor gebruiken : http://registax.astronomy.net/

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: Post hier je zelfgemaakte sterrenkijkerfoto

Vandaag heb ik m'n eerste stapje gezet is zonnefotographie in Ha .

Wat je ziet is een deel van de zon , waarbij de schijf zelf weggewerkt is in Photoshop .

Dit om de aandacht naar de rand af te leiden .

Afbeelding

Reageer