Dat kan als je het contactoppervlak van de boot vergroot, daardoor zal het meer water kunnen verplaatsen en blijf je drijven."
Ik denk dat je het wel goed bedoelt, maar dan moet je dat liever toch beter formuleren:
De rode boot en de lila boot hebben elk een even groot contactoppervlak met het water. (meet maar na, en vergeef me een millimetertje verschil hier of daar, het is maar een paint-kladje)Toch heeft de lila boot een véél groter laadvermogen.
Maar wat nou als je ervoor zorgt dat je geen magma kan verplaatsten, dan blijft het ongeacht het gewicht altijd drijven.
En hoe wou je dat doen? Ophangen aan een luchtballon?
Ik neem aan dat we een waarde voor de berg moeten zoeken die kleiner is dan de maximaal mogelijk verplaatsbare massa van magma.
Geen idee wat je bedoelt. Welke "
waarde", en wat moet ik verstaan onder een "
maximaal mogelijk verplaatsbare massa van magma"
De dichtheid moet behoorlijk wat hoger zijn als bergen meer dan 5 km boven zeeniveau (magma niveau is nog veel dieper) kunnen uitsteken.
Dat valt wel mee. De dichtheid van water bijvoorbeeld is maar 10% groter dan die van ijs (ruwweg). Toch kan een ijsberg een fors eind boven het water uitsteken. Zolang maar 90 % van het VOLUME in het water steekt......
Overigens heeft magma inderdaad een geringere dichtheid dan vaste rots. Daarom komt het ook "bovendrijven" bij fouten in de aardkorst en bovenmantel.
De aardkorst drijft dan ook niet op magma, ze drijft op mantelmateriaal (dat wél een hogere dichtheid heeft als het korstmateriaal) . En dat is in zekere zin vloeibaar.