Etikettering NLES

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Etikettering NLES

Ik heb 100% NLES 28%-ig oplossing met etikettering Xi, R36/38. Hoe wordt de etikettering als deze verdund wordt tot 26% NLES 28%-g in water? Bestaat er ook een etikettering van de ca100% vaste stof?

Alvast bedankt

GWP

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Etikettering NLES

Natriumlaurylethersulfaat is niet door het Europese chemicaliën bureau aangewezen met een verplichte etikettering. De verantwoordelijkheid ligt hier bij de leverancier, op basis van hun (literatuur-) onderzoek en die denken er niet allemaal gelijk over.

Mischien is R36 niet voldoende en is R41 meer op zijn plaats.

Je wijziging is me niet helemaal duidelijk, heb je als eindresultaat 26% NLES of 7% NLES? In het laatste geval zou je Xi en R36 kunnen laten staan, maar is R38 wat overdreven, in het andere geval zou ik R38 ook laten staan en R41 in overweging nemen.

Berichten: 6

Re: Etikettering NLES

Voor 26% LES 28% zal dat waarsschijnlijk hetzelfde zijn als zuivere.

De indeling heeft vaak plaats volgens volgens;µ

geconcentreerd: > 25%

iets tussen de twee: 2,5< x < 25%

sterk verdund: <2,5%

26% van 28% is +/- 7%. Naar mijn kennis heeft dit product geen R-zinnen en symbool nodig.

Hiervoor bestaan zeer volledige programma's op de markt voor de chemische industrie. Je kan het natuurlijk allemaal zelf uitzoeken via de Europese Richtlijnen terzake maar dit is veel werk.

Berichten: 6

Re: Etikettering NLES

kleine vergissing; 26% van 28% heeft dus niet dezelfde etiket als het zuivere LES.

Reageer