[Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 36

[Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

Ik heb een vraag over de volgende oefening..

hier zin de opgaven..

Een feestverlichting van 200 gloeilampen die parallel staan op 220 V. Door elke lamp vloeit een stroom van 0.1 A. Hoe groot is de R van elke lamp, de vervangsweerstand en de totale stroom..

--

Vier gelijke R ( weerstanden ) parallel geschakeld hebben een vervangsweerstand van 5 ohm. hoe groot is de totale weerstand als men deze weerstanden in serie plaatst?

( gaat zowiezo groter zin dan 5 ohm idd ;à)

--

De volgende is een tekening

http://img156.imageshack.us/my.php?image=z...zeverorovi3.jpg

opgave is .. Bereken in onderstaande schakeling de spanning over en de stroom door iedere weerstand..

---

Een potentiemeter ( wat is dat? ) heeft een totale waarden van 100 ohm. Bij een bepaalde stand van de loper wordt de totale weerstand in twee stukken R1 en R2 verdeeld. R1= 60 ohm R2 = 40 ohm. Bereken de spanning over R2 wanner aan de totale potentiemeter een bron van 100 Volt wordt aangesloten..

--

4 vragen dus.. Als iemand me kan helpen tnx a lot..

Van de derde vraag weet ik wel dat de totale stroom gelijk is aan 8 A .. ( heb dat berekend via de weerstanden in // en serie te nemen )

Groeten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

MacBain schreef:Ik heb een vraag over de volgende oefening..

hier zin de opgaven..

Een feestverlichting van 200 gloeilampen die parallel staan op 220 V.  Door elke lamp vloeit een stroom van 0.1 A.  Hoe groot is de R van elke lamp, de vervangsweerstand en de totale stroom..



Per lamp 220V en 0,1A, dus R per lamp is 220/0,1=2200 ohm

200 stuks parallel, dus vervangingsweerstand is 2200/200=11 ohm

Totale stroom kun je op twee manieren bepalen:

220V/11ohm=20A

200 lampen, ieder 0,1A, geeft 200 x 0,1 = 20A


--

Vier gelijke R ( weerstanden ) parallel geschakeld hebben een vervangsweerstand van 5 ohm.  hoe groot is de totale weerstand als men deze weerstanden in serie plaatst?

( gaat zowiezo groter zin dan 5 ohm idd ;à)  

per wwerstand 5 ohm, dus ieder 5 x 4 =20 ohm.

zet ze in serie, 4 x 20 = 80 ohm


--

De volgende is een tekening  

http://img156.imageshack.us/my.php?image=z...zeverorovi3.jpg

opgave is  .. Bereken in onderstaande schakeling de spanning over en de stroom door iedere weerstand..  

Slechte tekening, kan ik niks van maken.

---  

Een potentiemeter ( wat is dat? ) heeft een totale waarden van 100 ohm.  Bij een bepaalde stand van de loper wordt de totale weerstand in twee stukken R1 en R2 verdeeld.  R1= 60 ohm R2 = 40 ohm.  Bereken de spanning over R2 wanner aan de totale potentiemeter een bron van 100 Volt wordt aangesloten..

Potentiometer = spanningsdeler

Over 100 ohm staat 100 volt, dus over 40 ohm staat 40 volt.
Deze vraagstukjes zijn dermate basic dat ik me wel afvraag of je je er echt in hebt verdiept. Of hebben ze je zonder enige voorkennis op stap gestuurd?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

Eerst de parallelschakeling van 12 en 36 Ohm

Die heeft een vervangingsweerstand van 9 Ohm.

Dan staan er 3 weerstanden in serie , 6 , 9 en 10 Ohm.

Dus vervangingsweerstand is 25 Ohm

Hoofdstroom is dus 100 V / 25 Ohm = 4 A.

Deze 4 A gaat eerst door de weerstand van 6 Ohm. Dit geeft een spanningsverschil van 24 Volt.

Deze 4 A gaat ook door de weerstand van 10 Ohm. Dit geeft een spanningsverschil van 40 Volt.

Over de paralleltak staat dan een spanningsverschil van 100-40-24=36 V.

Dus door weerstand van 12 Ohm gaat 36/12=3 A

Door weerstand van 36 Ohm gaat 36/36=1 A.

Samen weer 4 A.

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

tnx a lot dewds of dewd dettes

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

maar hoe komen jullie zo snel op die 20 ohm per weerstand?

groeten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

MacBain schreef:maar hoe komen jullie zo snel op die 20 ohm per weerstand?  

groeten
Klazon heeft een heeeeeeleboel ervaring met dit soort sommetjes, en kent de korte paadjes.

Maar als jij de formules voor de vervangingsweerstand van 4 parallel- resp. serieweerstanden even op een kladpapiertje naast elkaar zet en wat breukenrekenen toepast zie je zo wat hij bedoelt. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

kan iemand misschien nog wat zaken verduidelijken rond de potentiedeler

misschien aan de hand van een voorbeeld?

Groeten

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

dus als de stroom door een kring met weerstanden ( serie en // ) gaat bv.. in het begin het je 6 A en opt einde heb je nog altijd 6 A..

Alleen een spanning die door een kring gaat met weerstanden ( serie en // ) begint bv met 200 Volt en eindigt met 0 volt.. ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

Moet je eerst eens even de zoekfunctie gebruiken op "kirchoff". En dan misschien maar eens aansluiten bij een topic waaruit je iets niet begrijpt of waarover je nadere uitleg wil. Dat werkt zowel voor jou als voor ons handiger denk ik.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

kheb nog een paar vraagskes..

Dit zijn de opgaven.. met natuurlijk zelf ook een inspanning tot oplossing..

----

http://img151.imageshack.us/my.php?image=k...stzegoeddp4.jpg

Dat is de oefening..

Opgave.. bereken in ondderstaande schakeling de spanning over en de stroom door iedere weerstand.

* ikzelf heb berekend dat de totale weerstand gelijk is aan 20 ohm.. Dan doe ik de totale spanning ( 120 volt gedeelt door 20 ohm = 6 A stroom )

en derna dan?

---

Bereken de draadlengte van een koperdraad die een weerstandswaarde van 1.75 ohm heeft bij een temp van 15 °C de doorsnede is 2 mm²

Volgens mijn berekeningen ( koper = 0.0175 ) is dat 200 meter..

1.75= 0.0175 maal x/2 Na een omrekening is dat 200 meter..

Klopt dit?

---

Hoe groot is de doorsnede van een koperdraad die een weerstandwaarde van 3.5 ohm en een lengte van 100 meter bezit.

dat is 5 mm² volgens mij..

Namelijk 3.5 = 0.0175 maal 100/x ... Dat is 5 na een omrekening.. Gewoon die x naar andere kant verplaatsen en die 3.5 komt in de plaats van x ..

Klopt dit?

---

Men wenst een weerstand te vervaardigen van 100 ohm bij een temp van 15°C. Men gebruikt daarvoor een chroom nikkeldraad met een rechthoekige doorsnede van 2.2 mm breedte en 0.5 mm dikte .. hoeveel meter heeft men nodig..??

VOor de doorsnede te weten doe je gewoon 2.2 maal 0.5 = 1.10

Dan vul je in 100 = 0.996 ( chroomnikkeldraad waarde bij 15 °C ) maal x/1.10

Dat is dan 110.44 ...

Klopt dat?

----

Kheb nog andere vragen mor als iemand me hier al kan helpen I thanka you alot..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

* ikzelf heb berekend dat de totale weerstand gelijk is aan 20 ohm.. Dan doe ik de totale spanning ( 120 volt gedeelt door 20 ohm = 6 A stroom )  

en derna dan?
fout. vervang parallel 6Ω + 3Ω door 2Ω

dan serie 2+8 = 10 Ω

dan weer parallel 10Ω en 10 Ω vervangen door 1 weerstqand van 5 Ω

vervangingsweerstand totale schakeling dus 5 Ω

PS: als je nog eens plaatjes maakt, maak ze dan een tikje kleiner, in GIF-formaat, en verwerk ze via de link "afbeelding invoegen" linksboven je conceptberichtvenster. We kunnen dan allemaal het plaatje direct in je bericht zien zonder op links te hoeven klikken en zonder reclames van pokersites (niet jouw schuld hoor) weg te hoeven klikken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

MacBain schreef:kheb nog een paar vraagskes..

Dit zijn de opgaven.. met natuurlijk zelf ook een inspanning tot oplossing..  

----

http://img151.imageshack.us/my.php?image=k...stzegoeddp4.jpg

Dat is de oefening..  

Opgave.. bereken in ondderstaande schakeling de spanning over en de stroom door iedere weerstand.

* ikzelf heb berekend dat de totale weerstand gelijk is aan 20 ohm.. Dan doe ik de totale spanning ( 120 volt gedeelt door 20 ohm = 6  A stroom )  

en derna dan?
R1 en R2: 6 ohm parallel aan 3 ohm geeft 2 ohm

Staat in serie met 8 ohm (R3), dus samen 10 ohm.

R4 is ook 10 ohm, twee van 10 parallel geeft 5 ohm

Je hebt een spanning van 200 volt (geen 120) dus er gaat totaal 40A lopen

R4 staat rechtstreeks op de spanning, dus 200V over R4, dus 200/10 = 20A door R4

Blijft er 20A over voor de bovenste tak. Die loopt door R3, en dat geeft over R3 een spanning van 20A*8 ohm = 160V

Over R1 en R2 blijft dan 40V over, dus door R1 40/6 = 6,66A en door R2 40/3 = 13,33A.

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

en die andere vragen?

zijn mijn antwoorden juist?

tnx :)

Berichten: 36

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

klazon schreef:
MacBain schreef:kheb nog een paar vraagskes..

Dit zijn de opgaven.. met natuurlijk zelf ook een inspanning tot oplossing..  

----

http://img151.imageshack.us/my.php?image=k...stzegoeddp4.jpg

Dat is de oefening..  

Opgave.. bereken in ondderstaande schakeling de spanning over en de stroom door iedere weerstand.

* ikzelf heb berekend dat de totale weerstand gelijk is aan 20 ohm.. Dan doe ik de totale spanning ( 120 volt gedeelt door 20 ohm = 6  A stroom )  

en derna dan?
R1 en R2: 6 ohm parallel aan 3 ohm geeft 2 ohm

Staat in serie met 8 ohm (R3), dus samen 10 ohm.

R4 is ook 10 ohm, twee van 10 parallel geeft 5 ohm

Je hebt een spanning van 200 volt (geen 120) dus er gaat totaal 40A lopen

R4 staat rechtstreeks op de spanning, dus 200V over R4, dus 200/10 = 20A door R4

Blijft er 20A over voor de bovenste tak. Die loopt door R3, en dat geeft over R3 een spanning van 20A*8 ohm = 160V

Over R1 en R2 blijft dan 40V over, dus door R1 40/6 = 6,66A en door R2 40/3 = 13,33A.
tis inderdaad 5 ohm.. ik was gewoon de haakjes vergeten te plaatsen bij de deling..

groeten

Maar één vraagje.. Hoe weten jullie met welke spanning je eerst begint? Jullie nemen R 4 om mee te beginnen derna nemen jullie R 3..

R4 kan ik begrijpen maar waarom niet erna R 1 en R 2?

groeten en tnx

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Stroomkringen in serie en parallel: oefeningen

MacBain schreef:Jullie nemen R 4 om mee te beginnen derna nemen jullie R 3..  

R4 kan ik begrijpen maar waarom niet erna R 1 en R 2?
Dat is voor een deel inzicht en ervaring, maar ook gewoon boerenverstand.

R4 staat rechtstreeks op de voedingsspanning, dus dat is de makkelijkste.

R3 is een enkelvoudige weerstand in een serieschakeling waarvan bekend is hoeveel stroom er door loopt. Dus die behandel je eerst voordat je aan R1 en R2 begint.

Merk op dat ik het circuit twee keer in omgekeerde volgorde heb doorlopen.

Voor het bepalen van de vervangingsweerstanden heb ik de volgorde R1>R2>R3>R4 aangehouden, voor het bepalen van stroom en spanning per weerstand de omgekeerde volgorde R4>R3>R2>R1.

Reageer