miljard/billion?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 3.165

miljard/billion?

In het Nederlands zeggen wij miljoen, miljard, biljoen.

In het Engels zeggen we million, billion, trillion.

Doet één van de 2 talen het nu verkeerd of zijn beiden te rechtvaardigen?

Ik veronderstel dat het mil- komt van het Latijnse duizend. Wat betekenen de andere woorddelen?

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: miljard/billion?

Het Nederlands heeft een eenvoudig systeem:

miljoen (10E6), miljard (1000E6=10E9)

biljoen (10E2*6=10E12), biljard (1000E12=10E15)

triljoen (10E3*6=10E18), triljard (1000E18=10E21)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grote_getallen

edit: :) typo (er stond triljard waar nu triljoen staat) thx Jan van de Velde!
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: miljard/billion?

gmlk schreef:Het Nederlands heeft een eenvoudig systeem:

miljoen (10E6), miljard (1000E6=10E9)

biljoen (10E2*6=10E12), biljard (1000E12=10E15)

triljoen (10E3*6=10E18), triljard (1000E18=10E21)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_grote_getallen

edit: [rr] typo (er stond triljard waar nu triljoen staat) thx Jan van de Velde!
USA en modern Brits :

10^6 : million

10^9 : billion

10^12: trillion

standaard Brits :

10^6:million

10^9:milliard

10^12:billion

10^18:trillion

Je zou schrikken hoe vaak dit incorrect vertaald wordt. Zo vertelde iemand me eens dat Elvis Presley een half biljoen platen verkocht heeft. Uitkijken dus.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: miljard/billion?

Dat zijn een hele berg platen!... wow! [rr]

Even logisch redeneren: Een half biljoen (500 miljard) platen betekend dat de meeste mensen rond de 100 platen van hem gekocht moet hebben. Een half miljard betekend dat 1/12 van de wereld bevolking er ongeveer 1 gekocht heeft....

Ik denk dat mensen moeten leren schatten?
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 3.165

Re: miljard/billion?

Ik denk dat mensen moeten leren schatten?
:)

Niet iedereen heeft een goed boerenverstand :wink:

Ik vraag me nu nog altijd af waarom de Americanen een ander systeem hebben dan dat wij gebruiken.

Waarom gebruiken de Americanen voor een ander getal dezelfde naam; billion terwijl dat bij ons 1000 miljard is, idem voor trillion en triljoen.

Het wordt toch tijd dat we dat eens internationaal op elkaar afstemmen. Hetzelfde mbt het metrische systeem en het links rijden. Al vind ik dat dat metrische systeem (yard, mijl, thumb, ounce, pound enz.) ook wel een charme heeft. Enige diversiteit maakt het allemaal interessanter. [rr]

Berichten: 175

Re: miljard/billion?

Andere systemen zijn uiteraard lastig. Maar dit is niet zo lastig als twee verschillende systemen ook nog de zelfde woorden gebruiken. Zeker met de twee engelse versie schiet het niet op. Maarja of daar iets aan gedaan zal worden vraag ik mij af.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: miljard/billion?

Praat maar eens met NASA over miles en kilometers... [rr]
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 193

Re: miljard/billion?

Praat maar eens met NASA over miles en kilometers... [rr]
Dacht dat ze zo al wel eens een "billion dollar" kostend verkennertje zijn kwijtgeraakt door foute omzettingen.

Planeet Mars stond te dichtbij volgens hun berekeningen.

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: miljard/billion?

Ik denk dat mensen moeten leren schatten?
:)

Niet iedereen heeft een goed boerenverstand :wink:

Ik vraag me nu nog altijd af waarom de Americanen een ander systeem hebben dan dat wij gebruiken.

Waarom gebruiken de Americanen voor een ander getal dezelfde naam; billion terwijl dat bij ons 1000 miljard is, idem voor trillion en triljoen.

Het wordt toch tijd dat we dat eens internationaal op elkaar afstemmen. Hetzelfde mbt het metrische systeem en het links rijden. Al vind ik dat dat metrische systeem (yard, mijl, thumb, ounce, pound enz.) ook wel een charme heeft. Enige diversiteit maakt het allemaal interessanter. [rr]
Mijn nonkel is ingenieur en werkt in de Verenigde Staten, en die durft het heel grof stellen : metrisch systeem IS BETER dan dat bij hen, en elke mens daarin opgeleid in de VSA beseft dat ook. Bereken maar eens het gewicht van twee galloon benzine als je de massadichtheid in ounces per cube inch gekregen hebt...

Maar de VSA zijn koppig en daarom zal het nooit gebeuren.

Berichten: 824

Re: miljard/billion?

Jah man, gekke amerikanen! Ik kwam er laatst achter dat er 12 inch in een feet zit! Wat een sukkels! Ze zijn gewoon allemaal dik en lui en gebruiken daarom maar gewoon steeds dezelfde uitgang. Gelukkig zijn er dan nog dingen als AE en lightyear, die gelukkig overal het zelfde zijn.

Maar de grootste nonsens in nogwel de amerikaanse druk: psi. Pounds per square inch, moet je dus eerst weten wat een pound is en dan nog gaan uitrekenen wat dat per cm is. Wat is er in godsnaam mis met pascal en bar!?
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: miljard/billion?

Ruben Kwast schreef:Jah man, gekke amerikanen! Ik kwam er laatst achter dat er 12 inch in een feet zit! Wat een sukkels! Ze zijn gewoon allemaal dik en lui en gebruiken daarom maar gewoon steeds dezelfde uitgang. Gelukkig zijn er dan nog dingen als AE en lightyear, die gelukkig overal het zelfde zijn.  

Maar de grootste nonsens in nogwel de amerikaanse druk: psi. Pounds per square inch, moet je dus eerst weten wat een pound is en dan nog gaan uitrekenen wat dat per cm is. Wat is er in godsnaam mis met pascal en bar!?
Het grote probleem is dat die eenheden ook botsen met mekaar. Zo zal een Amerikaan de lengte van een vinger in inches uitdrukken, de breedte van zijn tuin in feet en de afstand tot zijn werk in miles. Begin maar om te rekenen!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: miljard/billion?

evilbu schreef:
Ruben Kwast schreef:Jah man, gekke amerikanen! Ik kwam er laatst achter dat er 12 inch in een feet zit! Wat een sukkels! Ze zijn gewoon allemaal dik en lui en gebruiken daarom maar gewoon steeds dezelfde uitgang. Gelukkig zijn er dan nog dingen als AE en lightyear, die gelukkig overal het zelfde zijn.  

Maar de grootste nonsens in nogwel de amerikaanse druk: psi. Pounds per square inch, moet je dus eerst weten wat een pound is en dan nog gaan uitrekenen wat dat per cm is. Wat is er in godsnaam mis met pascal en bar!?
Het grote probleem is dat die eenheden ook botsen met mekaar. Zo zal een Amerikaan de lengte van een vinger in inches uitdrukken, de breedte van zijn tuin in feet en de afstand tot zijn werk in miles. Begin maar om te rekenen!
Ik druk de lengte van mijn vinger uit in cm, de breedte van mijn tuin in meter, en afstand tot mijn werk in km. Ik zie daar niet zoveel botsing in. Het is wel makkelijker om te rekenen. Misschien waren wij wel lui (en dik, om maar eens met Ruben Kwast's woorden te spreken) en hebben we daarom een eenvoudiger systeem verzonnen? Of misschien kunnen we gewoon niet zo goed rekenen. De uitvinder van de rekenmachine was immers ook een Fransman. :wink:
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Berichten: 824

Re: miljard/billion?

Volgens mij hebben de meeste niet eens in de gaten waar ze mee bezig zijn. En ik denk dat die zelfde groep ook niet goed kan rekenen. Er gaan namelijk 12 inch in een feet en er gaan 5280 feet in een mile. En dan heb je nog de yard die 0,91 m is. Waardoor een football-field dus 90 meter is. Doe dan gewoon lekker met ons mee en stel de yard gelijk aan de meter. Maar nee, dat kan niet want dan gaan er niet meer 3 feet in een yard.

Maja, aanpassen willen ze niet want dat is allemaal zo lastig. Terwijl ze al duizende producten ook met het metrischstelsel voorzien, omdat ze het anders alleen in eigen land kwijt kunnen. Ik stel voor dat we het gewoon allebei delen; Europa gaat engels praten en hun nemen ons metrischstelsel over. Prima deal!
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: miljard/billion?

Er zijn genoeg amerikanen die moeite hebben om Canadees engels of een van de Britse accenten te verstaan. Het is niet voor niets dat ze in India niet alleen engels leren, maar ook het US accent.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 824

Re: miljard/billion?

Er zijn genoeg amerikanen die moeite hebben om Canadees engels of een van de Britse accenten te verstaan. Het is niet voor niets dat ze in India niet alleen engels leren, maar ook het US accent.


Of ze geven iedereen in India kabel televisie, helpt ook wel goed...
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Reageer