Betekenis van de volgende uitspraken

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 824

Betekenis van de volgende uitspraken

Hoi,

wat betekenen de volgende uitspraken?

- "a priori"

- "a posteriori"

- "mutatis mutandis"

Ik heb al gezocht op bv wikipedia, maar daar word ik niet wijzer uit..

Kan er iemand voorbeelden geven of iets dergelijks?

Bedankt!
Be careful whose advice you buy, but be patient with those who supply it.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

Ik heb al gezocht op bv wikipedia,
Voor zo'n vraag kun je volgens mij beter in een woordenboek kijken.

Berichten: 206

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

Klinkt als een huiswerkvraag....

A priorikans: kans op een bepaalde aandoening vóórdat een bepaald onderzoek is uitgevoerd

A posteriorikans: kans op die aandoening nádat het onderzoek is uitgevoerd

Mutatis mutandis ben ik zelf ook vergeten.

Berichten: 1.780

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

- "a priori" - vooraf, bij voorbaat

- "a posteriori" - achteraf

- "mutatis mutandis" - op vergelijkbare/aangepaste wijze
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

Johan2 schreef:- "a priori" - vooraf, bij voorbaat

- "a posteriori" - achteraf

- "mutatis mutandis" - op vergelijkbare/aangepaste wijze
Betekent het laatste niet eerder "als je verandert hebt wat moet veranderd worden"?

Hoe zit die trouwens in mekaar? "mutatis", ablatief meervoud van "mutatum" en "mutandis" een gerundivum in de ablatief meervoud?

Dus eigenlijk heel letterlijk "met wat veranderd moet worden, veranderd"?

Berichten: 1.780

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

Betekent het laatste niet eerder "als je verandert hebt wat moet veranderd worden"?
ja, aangepast aan de veranderde omstandigheid/-heden, maar niet totaal anders, dus vergelijkbaar. In de DikkeVD staat vast wel een accurate definitie, maar valt die ook niet te googelen?
Hoe zit die trouwens in mekaar?  "mutatis", ablatief meervoud van "mutatum" en "mutandis" een gerundivum in de ablatief meervoud?
Ablabs, gerundium, gerundivum, heb ik allemaal verdrongen en ik ben weer zalig onwetend in deze.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Gebruikersavatar
Berichten: 314

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

mutatis mutandum betekent "met de nodige veranderingen" volgens de van dale.

De andere 2 staan er niet in.

Berichten: 1

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

A priori

A posteriori

De andere twee begrippen, zoals beschreven op wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

raintjah schreef:Hoi,

wat betekenen de volgende uitspraken?

- "a priori"

- "a posteriori"

- "mutatis mutandis"
Aangezien jij deze vraag stelt, vermoed ik dat je ze in een (wiskundige?) cursus bent tegengekomen...

In bewijzen tref je deze uitdrukkingen wel eens aan. Ik probeer ze alledrie in een voorbeeld te verwerken.

Je bent een stelling aan het bewijzen maar je weet "à priori" niet of de functie differentieerbaar is (dat is niet gegeven). Je rekent en bewijst verder, zonder dat je daarvan gebruik mag maken. Je komt tot de conclusie dat de functie differentieerbaar is en dus "à posteriori" ook nog eens continu (immers: differentieerbaarheid => continuïteit). Veronderstel nu ook dat je in het begin van het bewijs een gevalonderscheid had voor een positief en negatief geval en dat je het hebt uitgewerkt voor het positieve geval. Het bewijs is bijvoorbeeld volledig analoog in het andere geval, je moet enkel alle tekens veranderen. Dan kan je besluiten: dit geldt "mutatis mutandis" (i.e. verander alle plusjes in minnetjes) ook voor het negatieve geval.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

TD! schreef:
raintjah schreef:Hoi,

wat betekenen de volgende uitspraken?

- "a priori"

- "a posteriori"

- "mutatis mutandis"
Aangezien jij deze vraag stelt, vermoed ik dat je ze in een (wiskundige?) cursus bent tegengekomen...

In bewijzen tref je deze uitdrukkingen wel eens aan. Ik probeer ze alledrie in een voorbeeld te verwerken.

Je bent een stelling aan het bewijzen maar je weet "à priori" niet of de functie differentieerbaar is (dat is niet gegeven). Je rekent en bewijst verder, zonder dat je daarvan gebruik mag maken. Je komt tot de conclusie dat de functie differentieerbaar is en dus "à posteriori" ook nog eens continu (immers: differentieerbaarheid => continuïteit). Veronderstel nu ook dat je in het begin van het bewijs een gevalonderscheid had voor een positief en negatief geval en dat je het hebt uitgewerkt voor het positieve geval. Het bewijs is bijvoorbeeld volledig analoog in het andere geval, je moet enkel alle tekens veranderen. Dan kan je besluiten: dit geldt "mutatis mutandis" (i.e. verander alle plusjes in minnetjes) ook voor het negatieve geval.
Maar ik blijf in het duister tasten over hoe "mutatis mutandis" precies in mekaar zit. Welke naamvallen van welke adjectieven en welke vervoegingen zijn hier in het spel?

Met dank,evilbu

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Betekenis van de volgende uitspraken

Het is een "losse ablatief" (vandaar de vertaling als volledige zin), met mutatis: part. perf. als substantief (abl. mv. onz.) en mutandis: gerundivum (abl. mv. onz.).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer