[microcursus] het begrip "mol"

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2.504

[microcursus] het begrip "mol"

Plaats in deze topic je vragen en opmerkingen over de [microcursus] het begrip "MOL" en de bijbehorende oefenopgaven (te vinden onder de cursus).

Er is ook een volledig overzicht van alle cursussen, FAQ's en handleidingen


-----------------------------------------------------------------------------------------

Toen ik dit moest studeren voor mijn examen snapte ik het niet goed. In mijn cursus stond iets heel uitleggend met een ander voorbeeld dan het koolstof atoom. Namelijk:

"Stel dat we zouden beschikken over een balans en een voorraad vrije ongebonden zzurstofatomen(is in de realiteit niet mogelij)k. De relatieve atoommassa van zuurstof bedraagt 15,9996 g. We gieten O-atomen op de balans tot wanneer de uitlezing een massa van precies 15,9996 g weergeeft. Op dat moment hebben we exact 1 mol O-atomen afgemeten"

het is exact hetzelfde als wat voorheen met het koolstof atoom werdt beschreven, maar met deze uitleg snapte ik het meteen en met die van koolstof niet...

Ook handig om te weten: Zoek je een aantal gram van een gegevn stof, dan vermenigvuldig je het aantal mol met de relatieve atoommassa.

vb: 0,22mol C-atomen => 0,22 x 12,0 = 2,64g atomen
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Die 15,9996 die jij als massa aangeeft bij zuurstof klopt wel, alleen de eenheid niet. Die moet namelijk u zijn. Er zit namelijk een verschil tussen het gewicht in gram en het gewicht in u :wink: 1u is namelijk 1,66054·10-27g :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Berichten: 2.504

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Die 15,9996 die jij als massa aangeeft bij zuurstof klopt wel, alleen de eenheid niet. Die moet namelijk u zijn. Er zit namelijk een verschil tussen het gewicht in gram en het gewicht in u :wink: 1u is namelijk 1,66054·10-27g :)


inderdaad, in de cursus is er gewoon geen eenheid vermeld bij de vermelding dat de relatieve atoommassa van zuurstof 15,9996 is. Te snel gelezen...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.005

Re: [microcursus] het begrip "mol"

PdeJongh schreef:Die 15,9996 die jij als massa aangeeft bij zuurstof klopt wel, alleen de eenheid niet. Die moet namelijk u zijn. Er zit namelijk een verschil tussen het gewicht in gram en het gewicht in u :wink: 1u is namelijk 1,66054·10-27kg :)
inderdaad, in de cursus is er gewoon geen eenheid vermeld bij de vermelding dat de relatieve atoommassa van zuurstof 15,9996 is. Te snel gelezen...
Bij opgaven zul je eigenlijk altijd wel de massa in u mogen geven. De uitkomst in gram is namelijk ontzettend klein. Dat is ook precies de reden voor de invoering van u

Zie trouwens ook het dikgedrukte. Klein foutje daar :)
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...

Re: [microcursus] het begrip "mol"

nou ik ben dus zo'n iemand uit het grote deel schoolbevolking die het begrip mol niet helemaal door had.

maar door deze minicursus vind ik het een stuk duidelijker geworden. Vooral toen het ook nog even over de 'u' ging en dat je kon zien waarom 1 u --> 1 mol is. Dat stond niet zo duidelijk in mijn boek uitgelegt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Gast schreef:nou ik ben dus zo'n iemand uit het grote deel schoolbevolking die het begrip mol niet helemaal door had.

maar door deze minicursus vind ik het een stuk duidelijker geworden. Vooral toen het ook nog even over de 'u' ging en dat je kon zien waarom 1 u --> 1 mol is. Dat stond niet zo duidelijk in mijn boek uitgelegt.
Blij iemand een plezier gedaan te hebben... :grin:

echter, of je legt het niet goed uit of wij hebben het niet duidelijk genoeg uitgelegd:
Vooral toen het ook nog even over de 'u' ging en dat je kon zien waarom 1 u --> 1 mol is.
1 u is niet 1 mol hè

1 u is een eenheid van massa, net als kilogram, maar dan véééél kleiner, zo klein dat je met handzame getalletjes aan de massa's van moleculen kunt rekenen.

De tel-eenheid mol is dan weer zó bepaald dat als een molecuul bijvoorbeeld een massa van 246 u zou hebben, dat dan 1 mol van die moleculen ook netjes een massa van 246 gram heeft.
\( u \times mol = g/mol \ \ \ want \ \ \ : \frac{gram}{molecuul} \times \frac{moleculen}{mol} = \frac{gram}{mol}\)
Dus, hebben wij jou verkeerd begrepen of jij ons? dat eerste geval is geen ramp, dat tweede geval betekent dat we nog een en ander moeten veranderen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Ik begrijp het nog steeds niet maar dat komt denk ik door mijn leraar die zegt 1 mol = het aantal moleculen in 12 gram koolstof en dat is dan voor mij echt onbegrijpelijk :mrgreen:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [microcursus] het begrip "mol"

ik heb 180 g eieren.

ik heb 12 g koolstof

elk los ei weegt 15 g

elk los koolstofatoom weegt 0,000 000 000 000 000 000 000 019 926 48 g

ik heb dus
\(\frac{180 \ \ g}{ 15\ \ g} \)
= 12 eieren

ik heb dus
\(\frac{12 \ \ g}{ 0,000 000 000 000 000 000 000 019 926 48 \ \ g} \)
= 602 214 000 000 000 000 000 000 atomen

ik vind dat een groot getal, verzin er een nieuwe naam voor, en zeg: ik heb een dozijn eieren

ik vind dat een groot getal, verzin er een nieuwe naam voor, en zeg: ik heb een mol koolstofatomen

een dozijn is het aantal eieren in een mandje met 180 g eieren

een mol is het aantal koolstofatomen in een blokje van 12 g koolstof

maar zoals je dozijn kunt gebruiken voor alles wat je kunt tellen,

kun je ook mol gebruiken voor alles wat je zou willen tellen, niet alleen voor koolstofatomen

in 18 g water zitten een mol watermoleculen, in 238 g uranium zitten een mol Uranium-atomen. En in een 15 km dikke laag maiskorrels die heel de Verenigde Staten bedekt vind je een mol maiskorrels (dat zijn er 602 214 000 000 000 000 000 000)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Simpel bedacht. Misschien is het zelfs makkelijker om gewoon deze vuistregel aan te houden:

1 u = 1a.m.e. = 1 g/mol

Zoals het bij Natuurkunde zo gemakkelijk kan zijn om uit de eenheid de formule af te leiden die je voor de berekening nodig zult hebben kan dit natuurlijk ook gewoon bij scheikunde.

simpel, als geldt: 1H = 1,008 u dan geldt ook dat: 1 mol H = 1,008 g

gr -

SiteFactoryRoy

Berichten: 308

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Ik heb nog een fijne hint bij nagenoeg alle chemische vraagstukken :

MOL IS DE SLEUTEL NAAR DE OPLOSSING

echt waar, zet eerst alles om naar mol en kijk welke extra gegevens er beschikbaar zijn
The exclamation that follows a worldchanging invention isn't"Eureka". It is "That's funny"

Re: [microcursus] het begrip "mol"

je wordt bestwel opgelicht als je een ei koopt van 15 of 8,33 gram :(

maar bedankt, ik heb morgen mijn scheikunde examen, en ik snap dit in ieder geval beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [microcursus] het begrip "mol"

De cursus is geüpdatet.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: [microcursus] het begrip "mol"

ik wil graag even weten of ik het goed begrijp:

de u van O is 16 (ongeveer) dus als ik mol O atomen heb, heb ik 16 gram O atomen?

Berichten: 8.614

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Ik ben blij dat je interesse toont in onze micro- en minicursussen, maar het is niet de bedoeling om vragen daarover hier te stellen. Dat kan je in een aparte topic doen. Om terug te komen op je vraag: de atoommassa van zuurstof (O) is inderdaad (ongeveer) 16 u en een mol zuurstof weegt inderdaad (ongeveer) 16 g.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: [microcursus] het begrip "mol"

Kristian schreef:ik wil graag even weten of ik het goed begrijp:

de u van O is 16 (ongeveer) dus als ik mol O atomen heb, heb ik 16 gram O atomen?
De cursus zegt:
Zuurstof heeft een atoommassa van 15,99 u. 1 mol zuurstofatomen heeft een massa van 15,99 g.
Dat lijkt me een letterlijk antwoord op je vraag. Wat mij interesseert is hoe het komt dat je dan die vraag nog moet stellen om te zien of je het begrepen hebt. Wat mis je in die cursus dat je blijkbaar toch blijft twijfelen? Vertel het aub, we kunnen dan zien of een aanpassing zinvol zou kunnen zijn....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer