Alkanen,alkenen,alkynen,alkadiënen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Alkanen,alkenen,alkynen,alkadi

Hallo ik ben Hans

ik heb namelijk een vraagje. Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen Alkanen,alkenen,alkynenen en alkadiënen??

En als jullie zo vriendelijk willen zijn om er ook een aar voorbeelden bij te geven.

want ik heb er iets over gehoord op tv, maar ik zou er graag meer over willen weten

Dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Alkanen,alkenen,alkynen,alkadi

Alkanen kunnen op hun beurt kunnen worden onderverdeeld in een drietal vormen, zijnde Normaalalkanen (koolwaterstofverbindingen met lange, rechte ketens), Isoalkanen (koolwaterstofverbindingen met vertakte ketens) en Cycloalkanen (koolwaterstofverbindingen waarbij de ketens gesloten zijn tot een ring.
Alkenen zijn onverzadigde koolwaterstoffen, d.w.z. dat er in de molecule een dubbele binding voorkomt. Door deze dubbele binding zijn alkenen reactiever en minder stabiel dan alkanen. Alkenen komen niet voor in aardolie zelf, maar wel in kraakproducten.
je bedoelde waarschijnlijkALKYNEN

google is your friend :shock:
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Alkanen,alkenen,alkynen,alkadi

alkanen: een normale koolstof-waterstofketen bv CH3-CH2-CH3: propaan

alkenen zijn alkanen met een dubbele binding bv CH2=CH-CH3: propeen

Alkynen zijn alkenen met een drievoudige binden bv propyn

alkadienen zijn alkanen met 2 dubbele bindingen:

bv CH2=CH-CH=CH-CH3:1,3 pentadieen
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 283

Re: Alkanen,alkenen,alkynen,alkadi

En Alkenynen zijn koolwaterstoffen met een dubbele en een driedubbule binding. (Heb ik uit Binas)

Reageer