chemie voor kinderen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

chemie voor kinderen

L.S.

Ik geef leiding aan een groep van 20 kinderen in de leeftijdscategorie van 5 tot 7 jaar. Nu hebben we een programma bedacht voor de 5e december waarbij een 'echte' verstrooide professor wat proefjes gaat doen voor de kinderen.

Nu is mijn vraag, weet iemand toevallig een paar proefjes die je met huis tuin en keuken middelen kan doen waarbij een leuk effect zichtbaar is voor de kinderen (kleur verandering, gekleurde gassen die ontsnappen, etc), maar die niet schadelijk zijn of letsel kunnen veroorzaken.

De proefjes worden gedaan door volwassenen, dus de kinderen zelf zullen niet in aanraking komen met de soffen.

Ik hoop heel erg dat jullie me zouden kunnen helpen, want ik zit echt omhoog hiermee.

Alvast bedankt

Met dankbare groet,

Maarten

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: chemie voor kinderen

Zorg dat je droogijs (vaste CO2) hebt. Maak licht zure oplossingen met een indicator. Verwarm de zaak (niet koken).

Gooi vaste CO2 erin.

Effect: "rook" eigenlijk damp van de CO2 die van het water afkomt

Bubbels: de oplossing gaat borrelen

Kleuromslag van de indicator (bijvoorbeeld methyloranje).

Maak een mengsel van propanol en water 1:1.

Doop hierin een bankbiljet. Steek in de fik.

Het bankbiljet zal heel blijven.

>> Edit Moderator: ivm de giftigheid van oplosbare bariumverbindingen niet geschikt voor kinderen <<

Zet een brander aan, met een blauwe, niet ruisende vlam.

Maak zoutoplossingen van Natriumchloride, Strontiumnitraat, Lithiumnitraat (wel een beetje duur) en bariumnitraat in aparte glazen. Doe wat oplossing in een vernevelaar (zo'n plantesproeier werkt denk ik wel, als de nevel maar goeie kleine druppeltjes heeft, zo klein mogelijk)

en sproei in de vlam.

Natrium: gele/oranje vlam

Barium: gifgroene vlam

Strontium: dieprode vlam

Lithium: lichtpaarse vlam.

Succes!(leuk idee trouwens!)
Appareo decet nihil munditia?

Re: chemie voor kinderen

Met het sap van rode kool kun je leuke kleurveranderingen laten zien.

Als je er zuur bij doet (azijnzuur bijv.) kleurt het roze. Doe er iets basisch bij (gootsteenontstopper?) kleurt het groen tot blauw.

Gebruikersavatar
Berichten: 117

Re: chemie voor kinderen

Een chemische klok is leuk om te maken

Een Belousov-Zhabotinskii-oscillator is eenvoudig te maken. Hiertoe volstaat het 14 gram malonzuur en 5 gram kaliumbronmaat op te lossen in een 1 molaire oplossing van zwavelzuur. Aan dit mengsel voegt men een kleine hoeveelheid van een cerium(IV)zout en enkele druppels ferroïne toe. Om mooie kleuromslagen te verkrijgen is een homogeen reactiemengsel noodzakelijk. Dit realiseren we door het mengsel te roeren op een magnetische roerder.

Na een aanloop-periode van enkele minuten zijn er kleuromslagen waar te nemen tussen het blauw van de gereduceerde toestand van het ferroïne en het magenta van de geoxideerde vorm. Deze oscillaties, die optreden met een periode van 1 minuut, voltrekken zich over een totale tijdsduur van enkele uren.

voor meer info kun je ff kijken bij de volgende link

www.quantchem.kuleuven.ac.be/department/goochelen/chemklok.html

Re: chemie voor kinderen

Kijk, daar kunnen we wat mee..

Onwijs bedankt iedereen!

Alleen zijn sommige ingredienten wat te hoog gegrepen.

Ik zoek eigenlijk een leuke effect met huis-tuin-en-keuken middelen.

Die kool is een goede tip, ik zal het eens proberen. ;)

Meer ideeën zijn natuurlijk welkom! :shock:

Re: chemie voor kinderen

Los een klein beetje looizuur op in wat water.Maak een oude keukenhanddoek vochtig met die oplossing,laat een beetje drogen.

Los een beetje ijzersulfaat op in een waskom met water.Laat nu een volwassen slachtoffer zijn handen wassen in de waskom en afdrogen met de handdoek.Zijn handen worden zwart !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: chemie voor kinderen

roger schreef:Los een klein beetje looizuur op in wat water.Maak een oude keukenhanddoek vochtig met die oplossing,laat een beetje drogen.

Los een beetje ijzersulfaat op in een waskom met water.Laat nu een volwassen slachtoffer zijn handen wassen in de waskom en afdrogen met de handdoek.Zijn handen worden zwart !
gheghe, goeie grap! :shock:

Tja, de proefjes die ik opschreef zijn zeg maar het standaard pakket bij de open dag van de MBO laboratoriumtechniek. Het stelt chemisch geen moer voor, maar ik wel leuk.

De chemische klok kennen wij ook.

Stuivers in schoonmaakazijn? laat ze een tijdje liggen, en ze worden mooi schoon! (als je het goed doet, kan je die kiddo's laten denken dat je het in goud hebt veranderd ;-))

Edit: wel even wat keukenzout in de azijn doen! (kan je ook weer een grote poppenkast van maken met "toverpoeder")
Appareo decet nihil munditia?

Re: chemie voor kinderen

Het looizuur kun je vervangen door sterke thee.Thee bevat ook looizuur.

Berichten: 81

Re: chemie voor kinderen

>> Edit Moderator: ivm de giftigheid van loodverbindingen niet geschikt voor kinderen <<

een oplossing van lood(II)nitraat maken en een van kaliumjodide.

je giet ze samen en het mengsel wordt geel door de neerslag van lood(II)jodide.

Je kan aan de kinderen zeggen de je water geel kan toveren.

Re: chemie voor kinderen

In de kwalitatieve analyse vind je heel wat mooie dingen.Het probleem is van aan je producten te geraken.Een vriendelijke apoteker uit de buurt kan voor de gelegenheid misschien met iets over de brug komen.Als dat een oudere man is in een wat oudere apoteek,heeft die zeker nog het een en ander staan.Bovenop krijg je nog een beetje goeie raad.

Re: chemie voor kinderen

Je kan ook knalgas maken. Bevestig draadjes aan de + en - pool van een 9 volts batterij en hang deze in zeepsop. Er zal nu waterstof en zuurstof worden gevormd en dit wordt ingevangen in schuim wat ontstaat. Daar moet je dan een lucifer bijhouden.

ps. Ik zou al deze proefjes wel een keer van te voren uitproberen zodat je niet voor verassingen komt te staan.

Re: chemie voor kinderen

Ik ben ooit eens naar een demonstratie geweest van shakashiri, die deed allerhande leuke proefjes waarvan een deel zeker ook uit te voeren is met eenvoudig materiaal(meer info staat op zijn website), wat hij ook deed was dat van droog ijs en al die rook als je dat binnen doet is dat echt wel indrukwekkend!

Gebruikersavatar
Berichten: 100

Re: chemie voor kinderen

Zorg dat je droogijs (vaste CO2) hebt. Maak licht zure oplossingen met een indicator. Verwarm de zaak (niet koken).

Gooi vaste CO2 erin.

Effect: "rook" eigenlijk damp van de CO2 die van het water afkomt

Bubbels: de oplossing gaat borrelen

Kleuromslag van de indicator (bijvoorbeeld methyloranje).
Je moet een licht basische oplossing maken, omdat CO2 zuur reageert.

Bariumnitraat is een giftige stof en zo'n oplossing zou ik niet met een sproeier verspreiden. Loodnitraat is trouwens ook giftig.

Dat proefje met knalgas zou ik bij zo'n jonge kinderen ook niet doen, ze zullen zeker schrikken van de knal (en huilen).

Nog een idee:

Maak een oplossing van NaOH in water (ca. 25 g NaOH per 100 mL water) en doe hier zinkpoeder bij. Verwarm dit mengsel tot ca. 90 gr. C (koken is nogal gevaarlijk omdat het natronloog plotseling over kan koken en dit voor de reactie toch niet nodig is). Leg er dan een stuiver in. Deze zal in de loop van de tijd 'verzinken', d.w.z. de koperkleur verdwijnt en hij wordt dof zilverkleurig. Nu heb je koper dus in 'zilver' veranderd. Natuurlijk zijn we hiermee nog niet tevreden en willen we 'goud' hebben!!! Daarvoor kun je de verzinkte munt op een hete kookplaat leggen, en hij zal goudkleurig worden. Het afgescheiden zink vormt namelijk een legering (vermengt zich) met het koper waardoor het messing wordt, dat een gouden kleur heeft.

Berichten: 4

Re: chemie voor kinderen

>> Edit Moderator: ivm gevaarlijke reactiviteit van zeer onedele metalen niet geschikt voor kinderen <<

een klein brokje natrium, calcium of barium in water doen.

dat reageert met water

>> Edit Moderator: ivm de giftigheid van loodverbindingen niet geschikt voor kinderen <<

met een zout oplossing van (even in me binas kijken)

natriumsulfaat, en loodnitraat bij elkaar doen. er ontstaar dan als ik het goed heb vrij snel een fel gele neerslag. ziet er wel grappig uit.

het verschil laten zien tussen een ijzeren spijker in vuur en fijn ijzerpoeder.

electrolyse van water is ook wel leuk.

en dan een klein beetje in een omgekeerde reageerbuis doen,

en dat boven een flam houden. je krijgt dan een tjoep geluid.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: chemie voor kinderen

Joeri schreef:een klein brokje natrium, calcium of barium in water doen.

dat reageert met water
Doe dit wel onder een stolp en overdrijf het stukje natrium niet!

Wat ook al leuk is:

neem een lege metalen aanmaaklimonadefles en doe er een bodempje water in. Verhit het geheel zonder dop op het gasfornuis tot het ding geheel gevuld is met stoom. Draai er nu de dop op en zet het ding in een bak koud water (onder de kraan werkt ook prima).. het ding zal imploderen. Erg spectaculair.

Of: een ei laten drijven in zout water; begin met een glas met gewoon water en een glas met zout water. Doe in elk glas een ei nadat je een toverspreuk over het glas hebt uitgesproken ofzo.. dan, om het te bewijzen, verwissel je de eieren (zie je wel: het werkt alleen met het betoverde glas)

Zie ook deze geweldige site :shock:

bijvoorbeeld dit

of deze

;)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer