Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 18

Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Hallo

ben nieuw hier en weet niet of dit de jusite plaats is om deze vraag te stellen

wij hebben hier thuis zo`n rond zwembad en hebben vandaag als afdekking een isolatiedeken gekocht

dit is een soort noppenfolie ( donkerblauw van kleur )

nu twijfelen we erg welke kant boven moet van dit folie, er zit niets bij waar dit op staat..

weet iemand dit en kan je dit onderbouwen met een reden

de ene kant is dus glad, en de andere kant bestaat uit noppenfolie ( allemaal van die luchtkussentjes )

het folie moet een isolerende werking hebben en als het goed is als de zon er op staat het water ook wat verwarmen

wie oh wie weet welke kant boven moet

ps. ik denk zelf dat de gladde kant boven moet maar kan dit niet onderbouwen :-D :-D :-D

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Vreemd, de meeste noppenfolies die ik ken voor dit soort doeleinden zijn aan beide zijden glad. Heb je aan één kant noppen en aan de andere kant een gladde folie die de noppen bijeenhoudt, leg het folie dan met de gladde kant boven. Zo heb je een isolerende laag lucht IN de noppen, maar ook TUSSEN de noppen.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Lijkt me qua isolatie ook de beste oplossing.

Maar wat ik me dan afvraag: waarom maken ze dat spul donkerblauw? Als je wilt dat het bedekte zwembad door zonlicht wordt opgewarmd lijkt het me veel logischer transparante noppenfolie te nemen zodat de zon in het water schijnt en in de bodem en wanden geabsorbeerd wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Ik bedenk twee mogelijke redenen:

1) Je zult een zwembad meestal 's nachts afdekken. Onder een transparante folie gaat de uitstraling harder door.

2) snellere afbraak van desinfecterende watertoevoegingen o.i.v. zonlicht?? Algvorming?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 18

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

tja donkerblauw

ja dat zou je inderdaad denken

maar zo`n solarzak waar je onder kan douchen op de camping is zwart en neemt ook warmte op. , hij is namelijk speciaal zwart gemaakt zodat die water opwarmt

Berichten: 12.262

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Maar die solarzak is niet isolerend, als die warm wordt staat het materiaal in direct contact met het water binnenin, en warmt het langs geleiding op. Die noppen zorgen ervoor dat dat bij dit zwembad veel minder het geval is.

Wat uitstraling snachts betreft is het wel een voordeel als het niet transparant is, maar ik betwijfel of uitstraling uberhaupt een significante factor is bij de afkoeling van een zwembad - het temperatuurverschil met de omgeving is niet zo groot. Ik denk dat de voornaamste factoren verdamping en convectie zullen zijn, die beiden ook door transparante folie worden tegengegaan.

Snachts maakt het weinig uit natuurlijk, maar dat geldt dan ook voor de nadelen als algengroei en dergelijke.
Victory through technology

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

De gladde kant van de noppenfolie moet inderdaad boven, de bolletjes naar onder.

De kleur van de'oudere' noppenfolie is donkerder dan de 'modernere' noppenfolies, omdat de folie dan minder snel verduurt. Er zijn nu ook transparantere folies (bevat meer UV stabilisers wat de levensduur verlengt) om dus meer zonlicht in het zwembad te laten.

De belletjes zorgen inderdaad voor isolatie, maar ook voor drijfvermogen.

De afdekking beperkt namelijk de verdamping, veruit de belangrijkste reden van warmteverlies.

Voor meer informatie, zie www.zwembadafdekkingen.be

Wij zijn de grootste producent van zwembadafdekkingen in de Benelux.

Met vriendelijke groet,

Eric van Loenen

Berichten: 12.262

Re: Zwembad afdekking ( noppenfolie )

Erg leuk om de reactie van een kenner te lezen hier!

Concludeer ik correct dat de kleur van die folie er eigenlijk alleen in (hoeft/hoefde) te zitten om de levensduur te vergroten, maar dat het voor de opwarming beter is transparante te gebruiken?
Victory through technology

Reageer