[Psychologie] Leren in je slaap

Moderator: Rhiannon

[Psychologie] Leren in je slaap

Een vriend van me vertelde mij ooit eens dat, als je 's nacht terwijl je slaapt een band met bijvoorbeeld leerstof voortdurend opnieuw laat afspelen, dat je dan die leerstof de dag erna perfect zal kennen.

Klopt dit?

En in hoe verre werkt dat? neem nu dat ik bijvoorbeeld mijn lessen op een band zou zetten en ik laat dat gedurende een hele week voortdurend 's nachts afspelen, zou dat dan tot gevolg hebben dat ik deze lessen in de examens niet meer zou moeten leren of dergelijke

Berichten: 87

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Anonymous schreef:Een vriend van me vertelde mij ooit eens dat, als je 's nacht terwijl je slaapt een band met bijvoorbeeld leerstof voortdurend opnieuw laat afspelen, dat je dan die leerstof de dag erna perfect zal kennen.

Klopt dit?

En in hoe verre werkt dat? neem nu dat ik bijvoorbeeld mijn lessen op een band zou zetten en ik laat dat gedurende een hele week voortdurend 's nachts afspelen, zou dat dan tot gevolg hebben dat ik deze lessen in de examens niet meer zou moeten leren of dergelijke
In eerste instantie zou ik zeggen van niet; je hersenen hebben op dat moment wel wat beters te doen.

Je zou kunnen proberen in je dromen zelf te gaal leren. Daar komt bij dat je wel bewust je dromen moet kunnen meemaken (lucide dromen). Als je dat niet kunt, lijkt het mij erg lastig. En zelfs als je in zo'n lucide droom probeert te leren zal het niet lukken, aangezien (bijna) iedereen moeite heeft met teksten lezen in een lucide droom

Berichten: 510

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Dit is echt onmogelijk. Ik heb weleens gelezen dat bij jongen kinderen 3> dit in beperkte zin mogelijk was. Ik weet alleen niet meer waar ik dit gelezen heb :shock:

Berichten: 683

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Je zou kunnen proberen in je dromen zelf te gaan leren. Daar komt bij dat je wel bewust je dromen moet kunnen meemaken (lucide dromen). Als je dat niet kunt, lijkt het mij erg lastig. En zelfs als je in zo'n lucide droom probeert te leren zal het niet lukken, aangezien (bijna) iedereen moeite heeft met teksten lezen in een lucide droom.
Hoe komt het boek waaruit je leert dan in je droom terecht?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

men heeft dit eens geexperimenteerd en het werkt niet.

mocht het wel werken, dan zou het hier vollopen met genieen: gewoon even de cursussen in spreken en gaan slapen.....
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 226

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

mocht het wel werken, dan zou het hier vollopen met genieen: gewoon even de cursussen in spreken en gaan slapen.....
Als het al zou werken, dan leerde je hoogstens de letterlijke tekst van voren naar achteren opdreunen.

Dan word je een idiot savant.

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Anonymous schreef:Een vriend van me vertelde mij ooit eens dat, als je 's nacht terwijl je slaapt een band met bijvoorbeeld leerstof voortdurend opnieuw laat afspelen, dat je dan die leerstof de dag erna perfect zal kennen.

Klopt dit?

En in hoe verre werkt dat? neem nu dat ik bijvoorbeeld mijn lessen op een band zou zetten en ik laat dat gedurende een hele week voortdurend 's nachts afspelen, zou dat dan tot gevolg hebben dat ik deze lessen in de examens niet meer zou moeten leren of dergelijke
:-) dit is een voorbeeld van een uit zijn verband getrokken waarheid. Nee, op die manier leer je niet tijdens je slaap. Wel is het zo dat het in zijn algemeenheid waar is dat mensen leren tijdens hun slaap. Dit komt doordat tijdens de slaap intraneurale verbindingen zich aanpassen. Of er kan sprake zijn van een neurale schoonmaak, of er is sprake van een versterking of verzwakking van bestaande verbindingen of die dag aangemaakte verbindingen. Of aanpassen leren is, betreft een andere discussie. Kortom, mensen leren tijdens hun slaap, iemand heeft dat een keertje gehoord en vertelde dit zonder de juiste context door en voila, het beeld ontstaat dat je met een bandje ' s nachts kunt leren....

Vincent

Berichten: 135

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Omelette du fromage!

Berichten: 510

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Omelette du fromage!


Die kent BakkerBart wel :shock:

Berichten: 14

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

zijn jullie dat volledig zeker? dat je niet kan leren in je slaap?

Volgens moet dit echt wel mogelijk zijn, wellicht natuurlijk niet in de vorm van, ja als je iedere nacht naar een cassetje luistert met je leerstof op dat je die dan kent.

Ik denk dat als je nu gedurende een week iedere nacht naar dat cassetje luistert. je aan het einde van de week de leerstof véél makkelijker zal kennen.

Want neem nu het coca cola experiment, waarmee men heeft aangetoond dat een mens eigenlijk voortdurend onbewust wordt beinvloed, prikkels die we niet gewaar worden beinvloeden ons gedrag.

Dit gebeurt ook tijdens de slaap. Je gehoor is immers nog steeds actief.

Al de prikels die we opnemen zullen door onze hersenen worden opgenomen en worden verwerkt.

We zullen van de merendeel van de prikkels niets gewaarworden, maar toch zijn ze door de hersenen opgenomen en verwerkt en deels opgeslagen in ons onbewuste.

Als je nu enkele dagen later zou die leerstof echt leren, zou de informatie die nog voor een deel in het onbewuste zit naar het bewuste kunnen gaan, met als gevolg dat je de leerstof véél makkelijker kan leren.

Dus ik zou zeggen ja, je kan leren door een je leerstof 's nacht te laten afspelen mit je het herhaalt op een actieve manier.

Beetje hetzelfde zoals je als je in de les niet oplet toch informatie opneemt door er gewoon maar te zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 238

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Volgens mijn NL leraar is het ook zo dat als je vlak voordat je gaat slapen huiswerk gaat maken of gaat leren je het dan ook beter leert. Dit komt omdat als je dan gaat slapen je hersenen alles van die dag gaan verwerken en goed in het geheugen opslaan en dit lukt beter met dingen die je gedaan hebt vlak voordat je gaat slapen.

Is ook de reden dat je geen enge film voor het slapen gaan moet kijken, krijg je nachtmerries of enge dromen.
Peter van Gemert

2e jaars Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek, TU Delft

Berichten: 510

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

zijn jullie dat volledig zeker? dat je niet kan leren in je slaap?


Als je het echt zeker wilt weten, probeer het gewoon uit :shock:

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

krak schreef:zijn jullie dat volledig zeker? dat je niet kan leren in je slaap?

Volgens moet dit echt wel mogelijk zijn, wellicht natuurlijk niet in de vorm van, ja als je iedere nacht naar een cassetje luistert met je leerstof op dat je die dan kent.

Ik denk dat als je nu gedurende een week iedere nacht naar dat cassetje luistert. je aan het einde van de week de leerstof véél makkelijker zal kennen.

Want neem nu het coca cola experiment, waarmee men heeft aangetoond dat een mens eigenlijk voortdurend onbewust wordt beinvloed, prikkels die we niet gewaar worden beinvloeden ons gedrag. Oke, maar dit betreft een vergelijking met een wakkere toestand en niet met de slaaptoestand. Van deze wakkere toestand is in de theorie bekend dat zulke uitingen werken via de centrale of perifere route, reps. je analyseert de argumenten vs je besteed er weinig aandacht aan, maar je laat je leiden door mooie beelden etc die op gevoel inspelen via het onbewuste. De vergelijking kan niet zomaar getrokken worden met het cassettebandje, waarin alleen auditieve informatie voorhanden is. Wat zal gebeuren is - als je werkelijk blijft slapen, want de hersenactiviteit wordt verhoogd door de prikkels (!) - is dat de auditieve informatie nog wel allerlei associaties kan oproepen, maar het is de vraag of dit de wenselijke associaties zijn, zeker in het geval van droge leerstof dat nu wordt geconfronteerd met de fantasie die in de slaap talrijker is dan in de wakkere toestand.

Dit gebeurt ook tijdens de slaap.  Je gehoor is immers nog steeds actief.  

Al de prikels die we opnemen zullen door onze hersenen worden opgenomen en worden verwerkt.

We zullen van de merendeel van de prikkels niets gewaarworden, maar toch zijn ze door de hersenen opgenomen en verwerkt en deels opgeslagen in ons onbewuste. Je zou moeten onderzoeken wat het gevolg is voor de hersenactiviteit en het resulterende moeten vergelijken met het leerproces in bewuste, wakkere toestand, wil je tot een uitspraak kunnen komen of je tijdens de slaap kunt leren. De contextfactor fantasie zal anders werken bijvoorbeeld, in de slaap zijn enkele remmingen weg bijvoorbeeld...

Als je nu enkele dagen later zou die leerstof echt leren, zou de informatie die nog voor een deel in het onbewuste zit naar het bewuste kunnen gaan, met als gevolg dat je de leerstof véél makkelijker kan leren. Dit hangt af van - indien de info werkelijk is doorgedrongen - ook de wenselijke resultaten zijn bereikt. Je kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat dit het geval is, misschien heb je juist wel de verkeerde dingen geleerd immers...

Dus ik zou zeggen ja, je kan leren door een je leerstof 's nacht te laten afspelen mit je het herhaalt op een actieve manier.  

Beetje hetzelfde zoals je als je in de les niet oplet toch informatie opneemt door er gewoon maar te zitten.
Dit hele punt gaat dus niet op, omdat je twee verschillende toestanden hetzelfde acht.

Berichten: 14

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

maar toch,

in uw slaap werkt uw auditieve zintuig verder,

dus word er allerhande informatie opgenomen, die verwerkt wordt.

En zo goed als alle informatie die een mens waarneemt word opgeslagen, we zijn er ons welliswaar niet bewust van want het zit in het onbewuste.

Waardoor je bij het leren van die leerstof ze véél makkelijker leert.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

zoals al eerder vermeld: omelet du fromage (schitterende text)

net zoiets als een boek onder je kussen leggen. de fout die de meeste mensen maken is dat ze het boek niet op de goede pagina open leggen. (LOL)
"Meep meep meep." Beaker

Reageer