[centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

je kan het gebruiken als planetenkijkertje: banden jupiter, maantjes jupiter, ringen saturnus. of je de poolkappen van mars bv gaat zien, weet ik niet, maar ik zou zeggen: van zodra je de kans krijgt, moet je het maar eens proberen :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 3

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Zijn die denk je ook even goed , als een van een speciaal zaak.

Maar ik denk het wel, voor dat bedrag

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

als je louter naar de prijs zou kijken zou ik zeker: ga bij een speciaalzaak.

een lenzenkijker is duur, dordat het vervaardigen van de lens duur is.

ik hebnog niets gehoord over het merk van deze telescoop, dus of hij kwalitatief goed is, geen idee. Het kan een truuk zijn om na een meade een goedkoop merk aan te bieden :shock:

Als je echt een beginnerstelescoop wou, dan had je beter wat sneller geweest, een meade etx70 is een goede kijker voor iemand die net de hemel gaat ontdekken

maar als ik dingen hoor van een merk (indien het een is met een naam :?: ), laat ik het weten.

voor dingen zoals een telescoop kan je beter wat langer sparen en in 1 keer kwaliteit kopen dan iets kopen en dan teleurgesteld zijn...
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

nee, dit is geen oud model, als lidl tenminste verkoopt wat er op het plaatje in de folder staat. de oude heeft ook een numeriek toetsenbord op de handbediening zitten en de aansluitingen zitten bij de nieuwe op de poot zoals op de lidle foto. voor meer info http://www.weasner.com/etx/menu.html

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

ik kwam op dat ouder model doordat iemand waarvan ik weet dat hij wel wat van telescopen kent het zei:

klik hier om het van die persoon zelf te lezen

voor mensen die in de omgeving van Hove(antwerpen) wonen en zo'n ETX70 aangeschaft hebben, kunnen naar een info-avond om meer te weten te komen over die telescoop (opstelling oa)

meer info: urania
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 38

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Heb jij je onlangs een ETX70 aangeschaft, of heb je er eentje aan de Sint gevraagd? De eerste vraag is dan natuurlijk, hoe werk ik er juist mee? Wat kan ik er juist mee zien? Die Autostar, is die wel echt zo eenvoudig te gebruiken?

Op al die vragen probeert Urania een duidelijk antwoord te geven. Daarom organiseren we op vrijdagavond 10 december een info-avond. Daarin brengen we je de basisbegrippen aan, leren we je hoe te werken met de Autostar en indien het helder is gaan we er mee waarnemen.

Inschrijven is verplicht en kan door een mailtje te sturen naar kvs@urania.be of door te bellen op 03/455.24.93. De prijs voor de info-avond komt op 5 Euro per persoon.

Berichten: 3

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb de Lidl SkyLux telescoop ook gekocht voor 89,95 euro.

Nadat ik per mail een vraag heb gesteld over de oculairen en het merk telescoop, kreeg ik van Meade het antwoord, dat het een Bresser telescoop is (een bijmerk van Meade). De servicedienst is ook van Meade (Duitsland).

Ik moet de telescoop nog verder uitproberen. In ieder geval is het statief met parallactiscche montering en de bijbehorende attributen zeer degelijk!

De oculairen zijn van het type Kellner. Gelet op de diameter (31,7 mm) kun je er gemakkelijk een ander (goed) oculair, bijv, van Plossl bijkopen.

De telescoop zelf is van metaal en er zijn 3 oculairen (4, 12 en 20 mm), een prisma en een ommekeerlens bijgeleverd. Al met al een redelijke kwaliteit voor een zeer lage prijs voor een dergelijke telescoop (70/700).

Als ik wat waarnemingen heb gedaan kom ik erop terug.

Overigens zijn de kritieken over deze telescoop op de diverse buitenlandse websites en forum, gelet op de lage prijs, zeer positief.

Een prima beginnerstelescoop dus voor een zeer lage prijs!

Berichten: 3

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Ik heb nog even verder gezocht.

De Lidl refractor SkyLux 890 (70/700) is identiek aan de Meade Bresser Mars Explorer (70/700).

De Lidl telescoop kost 89.95 euro. De Meade Bresser kost 159,00 euro.

Dat scheel toch 70 euro voor exact dezelfde telescoop!!

Berichten: 38

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

zelfde als bij die meade zene.

Maar die meade gaat wel beter zijn dan die skylux


Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Hallo!

Mijn moeder heeft vanmorgen een ETX70 bij de Lidl weten te scoren en die krijg ik deze maand kado :shock: maar ik weet nog niets van de ruimte en de sterren.

Wie weet een goede site of goed boekje voor beginners?

Alvast bedankt.

Vincent

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

er zijn tegenwoordig heel wat boeken over sterrenkunde op de markt. Van algemeen tot zeer specifiek. Daarnaast heb je heel wat waarnemingsboeken.

Leer eerst de hemel kennen alvorens te waarnemen met een telescoop. Een handig boekje hiervoor is the night sky (tegenwoordig stars) en een draaibare sterrenschijf.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.010

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

zo'n draaibaar sterrenschijf is ook handig

kan je instellen op ieder moment van de dag

en natuurlijk die cdrom die bij de kijker zit carte de ciel is een goed programma

Berichten: 11

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

He en hallo allemaal!

Zoals jullie kunnen zien aan mijn gebruikersnaam kun je de meest "domme"vragen van mij verwachten :shock:

Ook ik heb een ETX-70AT aangeschaft bij lidl (waren zo uitverkocht trouwens).

Ik heb ff 2 vragen waar ik mee zit,ik hoop dat jullie me hier verder mee kunnen helpen.

vraag 1 : het gaat om de telescoop in de alt/az-uitgangspositie te zetten

en dan met name het waterpas zetten van de telescoopbuis.

handleiding spreekt van:zet de telescoopbuis waterpas door de

wijzer op 0 graden van de declinatiecirkel te zetten.

deze schijf is echter vrij draaibaar,moet ik nu met een waterpas

de telescoopbuis afstellen,en dan de declinatieschijf op 0 graden

zetten?

vraag 2 : elke keer als ik de autostar start moet ik opnieuw de datum en

tijd ingeven,hoort dit zo of heb ik iets verkeerd gedaan tijdens

de installatie?

bvd voor antwoorden!!

Re: [centraal] Nieuwe telescoop kopen/gebruiken ?

Het uitrichten van de ETX70 is een fluitje van een cent.

Zet de telescoop met de lens naar het noorden, je kunt hier een goedkoop kompas voor gebruiken, hij hoeft niet 100% goed te staan...

Zet dan de telescoop gelijk met de horizon (dus de lengteas horizontaal) gewoon even over de buis langs de horizon kijken, ook dit hoeft niet 100%

Datum en tijd instellen, en de 2 sterren laten zoeken.

Als je de eerste ster niet in je oculair ziet (gebruik 25mm oculair) druk dan op de GOTO button de telescoop gaat nu in een spiraalvorm de ruimte afzoeken.

Als je de ster ziet druk je gelijk op enter, en daarna zet je hem met de pijltjestoetsen volledig in het middelpunt van je oculair.

Bij de 2e ster excact het zelfde verhaal.

Hierna sta je afgesteld....

Vertrouw niet te veel op de autostar, het is een handig hulpmiddel maar als je alleen maar de objectjes uit de computer tevoorschijn weet te toveren en jezelf niet verder in de materie verdiept dan is de lol er gauw af....

Succes.

Reageer