Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 18

Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Hallo

wij hebben hier thuis zo`n intex 366 zwembad van 76 cm diep...

ik wil graag dat het iets makkelijker en sneller warm word

ik loop met het idee om twee bakken op het schuurdakje te maken en daar strak tegen elkaar opgerold zo`n 200 Meter 16 mm tyleenslang in te leggen ( PE leiding ), dit is zwart..

hier wil ik zo`n 5 a 10 cm boven eenb plexiglas plaat maken zodat de slang niet afkoelt door wind..

eigenlijk een soort kas

heeft iemand enige ervaring hiermee of dit gaat werken, of heeft iemadn zelf al zoiets gemaakt

het word een winter project voor me dus het maken mag best wat tijd kosten

de 200 meter is een schatting, het schuurdak is ongeveer 2,5 x 3,5 merter dus heb zo geen idee hoeveel er strak naast elkaar op zou kunnen

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Ik weet niet hoeveel graden je je zwembad op wilt warmen en in hoeveel tijd maar het lijkt me zinloos.

Stel je kunt die 200 meter slang kwijt op 2,5 * 3,5 m , wat heb je dan?

Het zonlicht ziet dan een oppervlak van 200 * 0,016 = 3,2 m2, meer niet.

Je zwembad heeft een oppervlak van 10,5 m2 oftewel een factor 3,3 groter.

Het lijkt me dat je beter je zwembad (voor het vullen) in de zon kunt zetten en er zwart plastic in hangen over wanden en bodem.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

het gaat niet om enorme verwarmingen

het gaat me erom of het toegevoegde waarde heeft, als ik de bestaande zonnecollectoren zie die je kant en klaar kan kopen dan zie ik dat die ook uit leiding bestaan waar het water doorloopt

ongeveer 30 % van het oppervlak van je zwembad moeten bedragen om gemiddeld de temperatuur zo`n 3 tot 5 graden hoger te hebben als zonder collectoren.. ( bij de kant en klare )

ik denk dat doordat je het in een soort kas legt hogere temperaturen te verwezelijken zijn, en als ik 3 graden warmer zou redden als zonder collectoren zou ik tevreden zijn, das net het verschil tussen wel of geen bibberende kinderen...

het is niet bedoeld als verwarming bij het vullen maar meer dat het redelijkop warmte blijft als de zon schijnt en dat als de zonschijnt dat het iets sneller opwarmt

ik dek een als die niet word gebruikt af met een noppenfolie

Berichten: 12.262

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Ik denk dat het wel kan werken als je het aanpakt zoals ze ook met kant en klare collectoren doen. Je kunt gewoon een (ondiepe) bak maken ter grootte van het dank, deze zwart spuiten en hier glas of plasticplaten over aanbrengen.

Hoeveel slag je erdoor legt is minder kritisch, zolang het maar genoeg is om warmte te wisselen. Wellicht is het beter daarvoor metalen buis te nemen (zoals gebruikt in waterleidingen). Plastic slang is isolerend, met metalen buis heb je dankzij geleiding betere overdracht.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Ik heb altijd gedacht dat een echte (professionele) zonneboiler een metalen collector met geïntegreerde waterbuizen heeft met een speciale coating maar ik geef toe, ik heb er nooit een gezien. Ik kan me echter niet voorstellen dat een zwartgeverfde bak met een buis erin veel zal doen. Natuurlijk, het doet altijd wel iets maar in zo'n geval wordt door de zwarte wand eerst de lucht opgewarmd en die stilstaande lucht moet dan die warmte weer overdragen naar de buis. Dat laatste geeft een slechte warmteoverdracht.

Deze DHZer heeft dat goed begrepen en maakt van aluminium platen en koperen pijpen een volledig metalen collector met geïntegreerde waterkoeling:

http://users.pandora.be/hagim/zonne_energi...neel-opbouw.htm

Het is wat meer werk maar dan heb je ook wat.

De allerbeste collector zou een metalen plaat zijn waarvan iedere vierkante cm in contact is met stromend water, zeg maar een platte buis. Als ik een zonnecollector zou willen maken die alleen bedoeld is voor het kinderzwembad dan zou ik bij een DHZzaak wat van die aluminium buizen voor rookkanalen kopen: een meter lang, 12 cm diameter (of wat is tegenwoordig de grootste).

Steek er een plank in en druk de buis voorzichtig plat. Zorg dat de bestaande naad ongeveer in het midden van een plat vlak komt en niet beschadigt. Haal plank eruit, maak boven- en ondereind dicht (is waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan) met een stuk buis erin en schakel ze aan elkaar met verbindingsslangen. Verven met de juiste kleur en in de kast met isolatie eronder en plexiglas erover.

Denk erom dat zwart niet hetzelfde is als zwart. Zwart absorbeert weliswaar veel warmte maar straalt ook veel warmte uit als het de verkeerde is. Het gaat erom een verf met een hoge absorptivity maar een lage emissivity te nemen.

http://www.solarmirror.com/fom/fom-serve/cache/43.html

Bij een warme collector of geverfde kast maakt dat een hoop uit, bij een volledig gekoelde platte buis minder. Straling gaat immers met de absolute temperatuur ( oC + 273) tot de vierde macht.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

ok

weer een goed idee, klinkt goed om het met metaal te doen

heb vandaag ( vanochteend ) wel even een klein proefje gedaan....

stukje PE leiding genomen

afgezaagt en aan 1 kant dichtgemaakt, gevuld met water en weer leeggegooit in een maatbeker zodat ik wist hoeveel water er in dat stukje buis zat

bleek precies 100 ML te zijn

weer gevult met water en andere kant ook dichtgemaakt

ook 100 ML in een bakje gegooit met kunstof zijkanten ( net zoals het zwembad heeft )

deze heb ik allebei naast elkaar 30 minuten in de zon gelegt, met alleen over de buis omgekeert een glazen schaal ( de afdekking )

na dit half uur allebei in een beker gegooit binnen en bij allebei de temperatuur gemeten

het schaaltje was opgewarmt naar 25 Graden celsius

het water uit het buisje, heb ik toen de temperatuurmeter op ruim 50 graden stond een er maar uitgehaald want de temp. meter loopt maar tot ongeveer 50 graden

Pe leiding eemt dus zeker wel wamrte op, maar zoals al gezegd zal metaal nog beter werken

Berichten: 186

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

We hebben thuis ook een zelfgemaakt systeem liggen dat Fred heeft aangehaald. Maar door die leidingen laten we niet het zwembadwater lopen, maar een soort glycol. Zo warmen we een boiler op waardoor het zwembadwater circuleerd.

Dit systeem werkt eigenlijk vrij goed, per dag dat het mooi weer is, werd het zwembadwater (45m³) 1 graad verhoogt. We hebben het bij echte warme dagen moeten stilleggen omdat de temperatuur en druk in de boiler te hoog werd :-D. Blijkbaar moet er nog een expansievat tussengeplaatst worden.

Berichten: 12.262

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Natuurlijk, het doet altijd wel iets maar in zo'n geval wordt door de zwarte wand eerst de lucht opgewarmd en die stilstaande lucht moet dan die warmte weer overdragen naar de buis. Dat laatste geeft een slechte warmteoverdracht.
Daarin heb je wel gelijk, een oplossing met metalen platen is natuurlijk een stuk beter.

Praktisch gezien zou je ook gewoon een radiator (van de verwarming) van het gewenste formaat zwart kunnen maken en in de isolerende bak plaatsen, maar ik denk dat dat nogal kostbaar wordt.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

@marcelca

Glycol dient om bevriezing in de winter te voorkomen maar is voor jouw systeem niet nodig want het kinderzwembad is dan toch niet in gebruik. De zonnecollector voor de winter natuurlijk wel leeg laten lopen.

@Belgjm

Ik zie op internet dat de warmteopbrengst van een commerciele zonneboiler in Nederland in de orde van 1 tot 2 GJ/m2.jaar . Merkwaardig genoeg hebben de grotere een lagere opbrengst per m2 dan de kleinere.

Neem ik 1,5 GJ/m2.jaar en houd ik rekening met de verdeling van de zonnestraling over de diverse maanden dan schat ik voor de zomermaanden 7 MJ/m2.dag .

Om een zwembad van 45 m3 met één graad per dag op te warmen is 189 MJ/dag nodig. Dat zou dus betekenen dat jouw systeem in de orde van 27 m2 collectoroppervlak zou moeten hebben (tenzij je met gas bijstookt).

Hoeveel m2 collectoroppervlak heb je?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 186

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Fred F. schreef:@marcelca

Glycol dient om bevriezing in de winter te voorkomen maar is voor jouw systeem niet nodig want het kinderzwembad is dan toch niet in gebruik. De zonnecollector voor de winter natuurlijk wel leeg laten lopen.

@Belgjm

Ik zie op internet dat de warmteopbrengst van een commerciele zonneboiler in Nederland in de orde van 1 tot 2 GJ/m2.jaar . Merkwaardig genoeg hebben de grotere een lagere opbrengst per m2 dan de kleinere.

Neem ik 1,5 GJ/m2.jaar en houd ik rekening met de verdeling van de zonnestraling over de diverse maanden dan schat ik voor de zomermaanden 7 MJ/m2.dag .

Om een zwembad van 45 m3 met één graad per dag op te warmen is 189 MJ/dag nodig. Dat zou dus betekenen dat jouw systeem in de orde van 27 m2 collectoroppervlak zou moeten hebben (tenzij je met gas bijstookt).

Hoeveel m2 collectoroppervlak heb je?
Mm, als je dat zo in cijfers ziet, is dat wel enorm veel. Maar je kent onze Belgische zomers waarschijnlijk niet :-D.

Om het zo uit te rekenen zou ik veel nauwkeuriger moeten weten hoeveel de temperatuur stijgt per dag. Nu geeft onze eendje (jawel, zo'n geval met om de 2 graden een streepke) iets aan dat 25°C kan zijn.

We hebben iets van een 8m² zonnecollector met een speciaal glas bovenop. Het is gemaakt door onze pa, dus hoe het er precies uitziet, weet ik niet meer. Het wordt wel ontzettend warm want onze plastic (PVC ofzo, buizen voor het zwembad eigenlijk) buizen waren vorige zomer gesmolten door de hitte, deze hebben we moeten vervangen door inox.

Recent hebben we op het zwembad een glazen overkapping zodat de temperatuur nog wat stijgt ...

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

nou even een update

heb twee bakken 5 cm hoog

de bakken zijn 1 x 1,5 m dus heb ik totaal 3 m2

in elke bak heb ik ongeveer 85 meter 16 mm tyleen buis gekregen, vlak naast elkaar opgerolt dus niet op elkaar

nadat de bakken waren geinstalleerd ben ik begonnen om ze te gebruiken

heb dus een intex zwembad van 366 doorsnee en 76 cm hoog

de doorstroomsnelheid wat ik heb wat het zwembad weer ingaat is 10 ltr /min ( gemeten )

als die stil heeft gestaan en ik zet hem aan kan ik de eerst 1,5 minuut mijn hand er niet onder houden, dan komt er water uit van minimaal een graad of 60 ( stoomt ook )

als die eenmaal doorloopt dan koelt ie natuurlijk verder af

bij een haflbewolkte dag zoals van de week heb ik een temperatuurverschil tussen instroom en uitstroom van ruim 3 graden ( met 10 ltr / min )

bij zo`n warme dag als vandaag had ik een verschil van bijna 4,5 graad tussen in- en uitstroom ( met 10 ltr / min )

eergister was het zwembad 28 graden.. ( de collector had ik al aangehad )

gister was die tussen de middag ongeveer 26 graden ( door afkoeling in de nacht )

heb het zwembad dicht gelaten en de collector aangezet, en om 7 uur s`avonds had ik water van 30 graden.

vandaag had ik niet gekeken voor de rest, alleen vlak voordat we erin gingen ( 14.30 )

toen was die 32 graden, hebben het syteem maar uitgezet want het werd wel erg warm

alle temperatuur metingen die ik gedaan heb heb ik gedaan op de bodem en aan de andere kant van het bad als waar de terugvoer van de collector zit

het zijn natuurlijk geen wetenschappelijk tests aar ben er van overtuigd dat het werkt...

een vriend van mij heeft exact het zelfde zwembad en heeft een iets langer in de zon staan overdag en zijn zwembad is gemiddeld 4 graden kouder

ik ben tevreden

ik heb wel wat foto`s , mocht er interesse in zijn zal ik proberen om ze online te zetten

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Je systeem werkt blijkbaar heel erg goed. Het verbaast me overigens dat je dat soort temperaturen in je zwembad wilt. Die 26 oC van de buurman zonder collector vind ik al hoog. Je moet rekening gaan houden met bacterien etcetera.

Even wat rekenen:

De zonnestraling in Nederland is op dit moment op het hoogtepunt van de dag en loodrecht op de zonrichting ongeveer 800 W/m2. Dat is 2,4 kW op 3 m2 als dat 'smiddags loodrecht op de zonrichting zou staan, of ongeveer 2,0 kW op 3 m2 voor een horizontaal vlak. Van zonsopgang tot zonsondergang gerekend ontvangt 3 m2 schuin dan 19 kWh, en 3 m2 horizontaal 16 kWh.
bij zo`n warme dag als vandaag had ik een verschil van bijna 4,5 graad tussen in- en uitstroom ( met 10 ltr / min )
Jij meet voor 10 liter/minuut (= 0,17 kg/s) een temperatuurverschil tussen in- en uitstroom van 4,5 oC,

dat is dan: 0,17 kg/s * 4,19 kJ/kg.C * 4,5 oC = 3,2 kW. Zelfs als ik er vanuit ga dat die meting op het heetst van de dag was en jouw collector schuin staat zou dat een rendement van 3,2 / 2,4 = 133 % betekenen.

Als je collector horizontaal is dan is het zelfs 3,2 / 2,0 = 160 % rendement.
gister was die tussen de middag ongeveer 26 graden ( door afkoeling in de nacht )

heb het zwembad dicht gelaten en de collector aangezet, en om 7 uur s`avonds had ik water van 30 graden.
Om al het water (zeg 6000 kg) in het zwembad van 26 tot 30 oC op te warmen is: 6000 * 4,19 * (30-26) = 100.560 kJ = 28 kWh nodig. En dat is in een halve dag. Dat is dan dus een rendement van 28 / (19/2) = 295 % voor een schuine collector, of zelfs 28 / (16/2) = 350 % voor een horizontale.

Er klopt dus duidelijk iets niet in de metingen.

Wellicht kun je nog eens nauwkeurig het debiet en in- en uitlaattemperatuur meten (als je hem weer aan hebt bij wat lagere temperaturen).
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 18

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

ik heb echt bewondering voor je berekeningen want daar heb ik absoluut geen kaas van gegeten...

ik zal als de temperaturen wat lager zijn het allemaal nog een keertje meten...

over de temp..

tja voor mij is het ook vrij hoog, je moet wel rekenen dat het een zwembad is waar je stil in zit en geen baantjes in trekt, mijn kids kwamen met een graad of 25 echt bibberend eruit na 45 minuten...

ikzelf wil hem rond de 28 graden houden...

chloor en ph houden we natuurlijk ook in de gaten

ik heb werkelijk geen idee waar het precies in zit dat ie zo wamr word

de collectors staan trouwens wel schuin op de zonrichting

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Wat een groot gat in de cijfers kan verklaren: het zwembad zelf is ook een zonnecollector, van om en nabij 14 m² als je de zonvangende zijkant meetelt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Zwembad verwarmen, zonnecollector zelf maken ?

Ik lees hier vanalles en nog wat over externe systemen die allen wel hun toegevoegde waarde hebben, maar die ook allen hun prijs hebben en energie verbruiken.

Hebben jullie er al eens over nagedacht dat de absorptie van de zonnestraling verre van ideaal gebeurd aan de oppervlakte'spiegel' van een zwembad? Ik heb hiervoor deze opstelling bedacht. Iedereen die zich reeds de vraag heeft gesteld over hoe zijn zwembad een paar graden warmer kan gehouden worden bezit een isolerend zeil. Wel, op dat zeil heb ik een zwart zeil gelegd. En de uitgang van mijn pomp gebeurd niet thv de zijkant van mijn zwembad, maar in het midden van mijn zart zeil. 90% van de tijd heb ik mijn zwembad niet nodig, en als ik weet dat het een zonnige namiddag zal zijn, start ik de standaard pomp die ik bij intex zwembad meegeleverd heb gekregen. Veel winst geeft het niet hoor, enkel die 2 à 3 graden die het zwemmen aangenaam maken. Grootste voordeel, het zeil heb ik voor 10 € gekocht en met een beetje silicone en een restje tuinslang heb ik de uitlaat in het midden van het zeil gelegd.

Proberen maar!

Groeten,

Vincent

Reageer