Grafiek (inc. trendlijn) + berekening determinatiecoëfficiënt en correlatiecoëfficiënt

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

Grafiek (inc. trendlijn) + berekening determinatieco

Goedemiddag,

Ik heb een probleem waar ik zelf niet uitkom. Hier hoort het volgende bestand bij (grafiek is zelf gemaakt):

Grafiek Omzet Speelgoedbranche

Het is de bedoeling dat ik de omzet voor de eerste twee periodes van 2006 bereken. Allereerst moet de prognose voor trend en tijdreekswaarden voor de komende twee periodes gegeven worden. Dit wilde ik aanpakken door bovenstaande gegevens in een grafiek te zetten. Door het gebruik van een trendlijn (polynoom) kan ik dus de omzet van de eerste twee periodes in de grafiek zien. Hieruit komt dan een formule, waarbij ik de waarde 'X' in kan vullen in de formule zelf. Nu is het probleem, omdat de omzet in het laatste kwartaal veel hoger is, dan klopt de geschatte omzet voor de eerste twee periodes natuurlijk nooit! (Of moet dit überhaupt niet op deze manier??)

Hierna moet ik het determinatiecoëfficiënt (R kwadraat) en een correlatiecoëfficiënt bepalen. Het correlatiecoëfficiënt wordt bepaald door;

Afbeelding

Hier kom ik al helemaal niet uit! Idem dito voor het determinatiecoëfficiënt.

Alvast erg bedankt!

xxxx Shalinie pi.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grafiek (inc. trendlijn) + berekening determinatieco

Nu is het probleem, omdat de omzet in het laatste kwartaal veel hoger is, dan klopt de geschatte omzet voor de eerste twee periodes natuurlijk nooit! (Of moet dit überhaupt niet op deze manier??)
Daarom is het toch ook een schatting? Die zal in het algemeen helemaal niet kloppen.

Wat je je wel moet afvragen, schat je wel best met een polynoom van graad twee?

De R² kan Excel je direct bij de trendlijn geven (aanvinken dat je die wil weergeven).

De correlatiecoëfficiënt kan je laten berekenen met de functie CORREL (Eng toch).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 6

Re: Grafiek (inc. trendlijn) + berekening determinatieco

Bedankt voor je reactie!

Nu je het zegt, Determinatiecoëfficiënt is simpel aan te vinken in Excel. Weer wat geleerd. :D

Correlatie zal ik op school proberen. Heb hier een Nederlandse versie, maar dit komt ook wel goed denk.

Nu het volgende;
Wat je je wel moet afvragen, schat je wel best met een polynoom van graad twee?
Wat bedoel je hiermee? Wanneer ik één van de andere types trendlijn gebruik, dan lukt het me niet om een goede trend te krijgen. Dit leek mij het meest betrouwbaar of... 8-)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Grafiek (inc. trendlijn) + berekening determinatieco

Ik wil maar zeggen: het spreekt voor zich dat je schattingen (en je R² en corr.coëff) afhankelijk zullen zijn van de gekozen (type) trendlijn. Kwadratisch werkt hier op zich redelijk, maar is met het beperkt aantal datapunten en de relatief grote schommelingen niet echt een meerwaarde ten opzichte van een eenvoudigere lineaire curve.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer