Auto op perslucht breekt door!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 94

Auto op perslucht breekt door!

Auto op lucht

Verlate 1 april-grap of revolutionaire doorbraak? Volgens de Franse topontwerper Guy Nègre rijden binnen afzienbare tijd de eerste auto's op lucht. Weg vervuiling, weg stank.

Hans Valkhoff freelance journalist

In het Zuid-Franse Brignolles werken de Franse uitvinder Guy Nègre en zijn equipe aan verschillende prototypes van een bijzonder schone verbrandingsmotor. De motor draait tot een snelheid van 70 km/u op geperste lucht en produceert dan geen schadelijke uitlaatgassen. Boven die snelheid schakelt hij automatisch over op benzine en verbruikt dan slechts 1 liter op 50 kilometer.

Lees meer:

Auto op lucht

Berichten: 4.546

Re: Auto op perslucht breekt door!

Mooi voor in de stad.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Auto op perslucht breekt door!

De link werkt niet.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 142

Re: Auto op perslucht breekt door!

Ik heb ooit zo iets gezien tijdens de nationale wetenschapskwis (ja, ook belgen kijken naar dit programma). Wat ik me erbij afvraag is met welke energie je aan de perslucht komt.
Don't try the above at home!

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto op perslucht breekt door!

Ik heb het even gegoogled en het is een bericht van 10 jaar oud,

http://www.milieudefensie.nl/publicaties/m.../april/auto.htm

Welke enorm laat gepost hier dan.

(in 1997 bestonden we nog niet, dus dat is mischien de uitleg)

Dit is trouwens een recente link: http://www.theaircar.com/

Berichten: 94

Re: Auto op perslucht breekt door!

Hier nog wat meer recente informatie:

filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=QmqpGZv0YT4

http://zoekspel.nl/subpagina/Lucht%20motoren.htm

Auto op perslucht

Februari 15th, 2007

Twee Franse ingenieurs uit Nice hebben een bestelauto ontwikkeld die rijdt op geperste lucht. De auto, CityCat gedoopt, heeft een topsnelheid van 110 kilometer per uur en kan op een volle tank vierhonderd kilometer rijden. Dit kost je ongeveer 2 EURO.De motor op perslucht, is behalve voor de aandrijving van de auto’s ook geschikt voor de opwekking van elektriciteit. In hybride versie (perslucht gecombineerd met elektriciteit) heeft de auto een veel grotere actieradius.

Tegelijkertijd ontwikkelde een Australische ingenieur een nieuw soort motor op perslucht die met niet meer dan 6 kilo aanzienlijk kleiner en lichter is dan een reguliere motor. Deze persluchtmotor wordt nu nog alleen gebruikt voor trolleys op de groenteveiling in Melbourne.

De Franse motor is gebaseerd op de traditionele automotor, maar gebruikt in plaats van een ontploffinkje door benzine, gas of diesel, perslucht om de zuigers op en neer te laten gaan.

Het Koreaanse bedrijf Energine Corporation is hier ook al een poosje mee bezig, daarbij rijdt de auto vooralsnog tot 20 km/u op gecomprimeerde lucht en bij hogere snelheden helpt een elektromotor een handje.

De 4-cilinder motor bestaat voornamelijk uit aluminium en weegt daardoor nog maar de helft van een normale verbrandingsmotor. Er kan zoveel aluminium worden gebruikt, omdat er in de motor geen verbranding plaats vindt. De auto is uitgerust met 4 carbon tanks van ieder 300 bar. Hiermee is een maximale snelheid van 110 km/u haalbaar en een actieradius van 200 km.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto op perslucht breekt door!

In weer wat nieuws op dit gebied:

http://www.engadget.com/2007/05/27/indian-...production-run/

In India zijn ze op het punt de kleine autotjes op lucht in producite te nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.902

Re: Auto op perslucht breekt door!

Luchtauto in Belgische productie?

Een Belgisch ondernemer heeft de licentie verworven om het MiniCATs-autootje met persluchtmotor van MDI te verkopen. Eind 2008 verwacht men te kunnen gaan leveren, voor een richtprijs onder 4000 euro. Alleen nog even een fabriek bouwen…

Volledig artikel AMT.nl

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Auto op perslucht breekt door!

Wie een auto op perslucht koopt kan nog flink gaan schrikken van zijn energierekening.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Auto op perslucht breekt door!

Tja, die zal inderdaad met 150 per maand vooruit gaan, zo veel stop je tenminste in je auto aan benzine iedere maand. En energie is nog steeds niet voor niks (alhoewel)

Toch vind ik dit een hele interessante technologie.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Auto op perslucht breekt door!

Helaas, het zal veel meer zijn dan die 150 euro. Het vullen van de tanks gaat gepaard met flinke verliezen - door het pormpen wordt de lucht immers warm, en dat is allemaal verloren energie. Houd er rekening mee dat je kilometerkosten minimaal zullen verdubbelen, waarschijnlijk zelfs verveelvoudigen. Je electriciteitsbedrijf zal zich ook wel gaan afvragen of je niet stiekem eem hennepplantage aan het runnen bent :D
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 94

Re: Auto op perslucht breekt door!

DePurpereWolf schreef:Tja, die zal inderdaad met 150 per maand vooruit gaan, zo veel stop je tenminste in je auto aan benzine iedere maand. En energie is nog steeds niet voor niks (alhoewel)

Toch vind ik dit een hele interessante technologie.
De persluchtauto is veel zuiniger omdat de energie voornamelijk wordt omgezet in beweging ipv warmte. De motor wordt ook niet heet, in tegenstelling tot de verbrandingsmotor. Hitte betekent energieverlies.

Daarbij is de motor veel en veel lichter. In laboratoria liggen al hoge luchtdruk motoren van slechts vijf kilo. In Australie is een motor uitgevonden die draait op perslucht en waarbij geen sprake is van energieverslindende zuigers. Nieuwe technieken dienen zich dankzij deze methode aan.

Ik heb ergens gelezen dat men verwacht binnenkort auto's te kunnen maken die 1 op 75 rijden. Kun je met één benzinetank duizenden kilometers afleggen.

De grote verliezers zijn de autoindustrie, die een goedkope auto moet produceren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Auto op perslucht breekt door!

De verliezen zitten niet in de motor maar in het pompen. De motor zal inderdaad niet heet worden. Door de expansie van de lucht zal hij juist afkoelen - wat ook een verlies betekent.

De grote verliezers zijn de mensen die zo'n ding kopen in de verwachting dat het hun geld gaat opleveren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Auto op perslucht breekt door!

Zou wel aardig wezen als er was vermeld wat de actieradius op een "volle" tank is.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: Auto op perslucht breekt door!

Ik zou een lekker geurtje toepassen aan de lucht,

bijvoorbeeld AXE,

rijdt je door Amsterdam,

het effect mag je raden.

Als de Regering door heeft dat ze er geld op gaan verliezen dan verhogen ze de belasting op de auto met een stupide bedrag.

Daarom zou ik nooit zo'n auto kopen.

Onze Regering is NIET te vertrouwen.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Reageer