Longvissen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Longvissen

Zijn longvissen de enigste dieren die zowel longen als kieuwen hebben?

Berichten: 100

Re: Longvissen

kikkervis?

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Longvissen

nee er zijn ook amfibiën die beide hebben. Bv een mudpuppy (necturus) of een axolotl. Dat zijn salamanders die als 'volwassenen' nog het uiterlijk van een jonge salamander hebben, nl uitwendige kieuwen. maar voor op het land hebben ze longen.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Longvissen

Dit beest is echt te gek! Hij ademt ook nog eens door de huid. De Axolotl:

Afbeelding
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Longvissen

Zijn longvissen de enigste dieren die zowel longen als kieuwen hebben?
Alle groepen vissen hebben longen, behalve de ware straalvinnigen en steuren. Omdat dit meer dan 90 procent van de vissen zijn valt het alleen niet zo op... Behalve longvissen hebben ook moddersnoeken, beensnoeken, kaaimansnoeken en kwastsnoeken longen.

De coelacanth beschikt over onfunctionele longachtige overblijfsels met vet gevuld...

Re: Longvissen

Knownothing schreef:Dit beest is echt te gek! Hij ademt ook nog eens door de huid. De Axolotl:

Afbeelding
Vergis ik me of is Axolotl de salamander die alles kan terug laten generen? (oog, poot, hersenhelft bijna alles)?

Re: Longvissen

Vergis ik me of is Axolotl de salamander die alles kan terug laten generen? (oog, poot, hersenhelft bijna alles)?


Klopt, het is de enige gewervelde die dat kan.

Berichten: 12

Re: Longvissen

Er schijnen bij de reactie van het teruggeneratie proces cellen te worden gebruikt die de mens ook bezit. Was laatst een artikel over in een wetenschapsblad, ben de naam even kwijt (zet ik er binnekort nog even bij). Onderzoekers hopen dat (hoewel het me sterk lijkt dat het lukt/mogelijk is) om deze cellen ook bij de mens te activeren aangezien ze wel aanwezig zijn, maar een inactieve houding aannemen. En zo organen en dergelijke terug te laten genereren, benieuwd waar het onderzoek heenleid...

Re: Longvissen

Ik heb een vraag... De Axolotl is altijd in de larv vorm gebleven.. waarom? en hoe komt het dat er zoveel albino's voorkomen bij de axolotl??

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Longvissen

Ik denk dat de albino's vooral in gevangenschap voorkomen, zoals bij konijnen. (Dus speciaal zo gekweekt worden). 'k Ben er echter niet zeker van.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Re: Longvissen

Ik heb een vraag... De Axolotl is altijd in de larv vorm gebleven.. waarom???
Misschien omdat ie z'n kieuwen weer terug wilde, da's het meest voor de hand liggende dat ik kan bedenken. Of misschien is er wel helemaal geen reden voor maar is het gewoon een genetische raritiet (een geintje van god zogezegt). Naar ik heb gehoord kunnen Axolotl's wel volwassen worden waarneer je een bepaalde stof in hun water gooit of ze een bepaald soort voedsel geeft. Dan krijgen ze een kleurtje en beginnen steeds meer hun longen te gebruiken in plaats van de kieuwen...

Dit hier zijn hele groene axolotjes: (Ze deden mij denken aan levende Ichthyostega's)

Afbeelding



Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Longvissen

Dario schreef:

Ik heb een vraag... De Axolotl is altijd in de larv vorm gebleven.. waarom???

dat heeft te maken met een hormoon/stofje dat niet wordt aangemaakt...heb t ergens in mn boeken thuis staan, weet niet meer uit mn hoofd hoe het precies zat, maar zoiets was het...

Re: Longvissen

hartstikke bedankt hé! ik moest die vragen hebebn ivm een tto werk ( toegepast thematisch onderzoek ) we moeten het met drie doen en hebben drie onderzoeksthemas

ik doe stilstaande evolutie en mn vrienden vogels en evolutie van de aap naarde mens

daarom ook de vraag van de axolotl.. als jullie nog een beestje weten dat ZEKER tot de stilstaande evolutie behoord zijn jullie altijd vrij om een antwoord te geven!

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Longvissen

Wat bedoel je met stilstaande evolutie??? De term is op zichzelf al een paradox... 'Evolutie' betekent verandering....

En waarom zou de axolotl hier een voorbeeld van zijn?
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 40

Re: Longvissen

ennuh....evolutie van de aap naar de mens?? je bedoelt over hoe uit een gemeenschappelijke voorouder zo'n 6 mijloen jaar geleden de oermens en oer(bonobo en)chimp ontstaan zijn??

just checking

Reageer