[Psychologie] Leren in je slaap

Moderator: Rhiannon

Berichten: 1

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Ik heb dat systeem al vaak toegepast: onlangs nog om mijn bescheiden vijfdemiddelbaar examen van recht te kunnen. Dat was geen probleem, gewoon de cursus voor het slapengaan even lezen en de volgende dag alles fris in het geheugen.

Alleen, nu zou ik dat niet meer kunnen, gewoon omdat er al een tweede nacht is over gegaan. Wat je in je slaap of er vlak voor leert en slapend verwerkt, onthoud je volgens mij slechts één dag. En als het dan al twee dagen duurt, na een week ben je 50 % vergeten en na twee weken al bijna 80 %. Gedurende die eerste dag kan je de letterlijke tekst die je onthouden hebt heel goed interpreteren en toepassen. Hij zit immers volledig ingeprent. Vaak tot in de puntjes, als je aandachtig genoeg hebt gelezen.

Ik denk dus dat het eerder een noodoplossing is voor die stukjes leerstof die je niet zo makkelijk van buiten leert of die je vergeten bent te leren.
--Is happiness in the middle of Christmas? Or is it existing at the other end of a year's term?--



Groetjes,

Maarten

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Ik ga het vanavond proberen. 6 a4'tjes franse woordjes. Ik zal posten of het werkt

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Ik doe dit testje ook als onderdeel van mijn profielwerkstuk. Ik ben benieuwd. Mijn hypothese is dat de auditieve informatie die binnenkomt voor een zeer belangrijk deel zou worden genegeerd aangezien de hersenen belangrijkere zaken te doen hebben namelijk het verwerken van de dag. Natuurlijk zal er wel enig effect zijn al was het maar dat je 1 woordje heb onthouden toen je wakker was en je je cassettebandje, mp3speler of wat dan ook nog moest afzetten. Maar wie weet zit ik wel helemaal fout. Ik post wanneer ik het resultaat wanneer ik dit binnen heb (dit zou na de zomervakantie zijn)
paultje2340

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Volgens mijn NL leraar is het ook zo dat als je vlak voordat je gaat slapen huiswerk gaat maken of gaat leren je het dan ook beter leert.
Als ik tot vlak voor het slapen mijn hersens intensief gebruik, kan ik geheid niet slapen. Daarom bouw ik altijd tenminste 10 min ontspanning in en ik slaap dan als een roos.

Ik onthoud het beste wat ik goed begrepen hebt.

Berichten: 8

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Hallo, Ik leer soms zelfs nieuwe dingen in mijn slaap die ik nooit eerder heb gehad. Het zijn eerder creatieve ideeen die ik uit informatie heb wat ik dan weer wel heb geleerd. Vreemd genoeg, blijkt het als ik het opschrijf allemaal te kloppen. Hoe komt het dat ik in me slaap ineens wel op deze ideeen weet te komen en overdag niet?

Berichten: 39

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Zoals eerder al aangegeven werkt het leren tijdens het slapen niet. Had het eerder al eens gelezen, en onlangs nog bij "Brainiac" geweest. Leren vlak voor het slapen, daar heb ik geen idee van, of dat beter werkt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Zoals eerder al aangegeven werkt het leren tijdens het slapen niet. Had het eerder al eens gelezen, en onlangs nog bij "Brainiac" geweest. Leren vlak voor het slapen, daar heb ik geen idee van, of dat beter werkt.
Studeren vlak voor het slapengaan, zou inderdaad zorgen voor een beter 'blijven hangen' van de stof. Omdat je dan geen last meer hebt van retro-actieve interferentie: de geleerde stof wordt niet meer 'vermengd/ vertroebeld' door andere, nieuwere gebeurtenissen die zich afspeelden na het leren & dus interfereren met het geleerde.

's Nachts kan dan inderdaad de nieuw opgedane info beter gereorganiseerd worden in onze hersenen en opgenomen worden in het lange termijn geheugen.

Probleem is wel dat er veel mensen zijn die moeilijker kunnen inslapen, net nadat ze gestudeerd hebben. Vandaar dat het soms toch beter is om eerst nog wat te ontspannen.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Gebruikersavatar
Berichten: 182

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Even los van de inefficientie* van subliminale/suboptimale waarneming tijdens de slaap: ik raad je ten zeerste af je lichaam en vooral je hersenen zodanig te belasten tijdens je slaap.

Het lijkt alsof je slechts gebruikt 'wat er toch al is'. Onthoud echter wel dat slaap bedoeld is voor heilzame doelen, het is dan ook geen tijdverspilling. Je kan denken aan de restoratie van stoffen die je door de dag heen verbruikt, het reserveren van energie en het verwerken van informatie.

(en laat dat nou net zijn wat je niet wil ontberen in je tentamenweek)

* = ik kan geen accenten op letters plaatsen tenzij ik alle snelcodes foutloos leer en onthoud (misschien voor het slapengaan, maar dan moet ik wel bereid zijn tot herhalen 'haha'). Ik bespaar mij die moeite omdat er slechts twee opties zijn: 1) je weet waar de accenten eigenlijk behoren te staan en beeld ze zelf maar in, of 2) je wist toch al niet hoe accenten worden toegepast en zal ze om die reden ook niet missen.
I'm anemic when I'm happy. I loose my way everyday. My memories of time are empty - ML

Berichten: 1

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

In je slaap verwerk je allerlei dingen die je door de dag gezien/gehoord en gevoeld hebt. Het tot rust komen van alle zenuwen en het verwerken van gegevens. Als je dit 's nachts gaat doen, ga je na mum van tijd uitgeput zijn. Je krijgt de kans van verwerking niet meer.

Het is wel zo dat je in bepaalde fases in je slaap dingen opneemt van buitenaf. Als je partner ligt te slapen, en je vraagt iets, ga je dikwijls antwoord krijgen, naargelang welke fase van de slaap waarin ze zich bevind. Dus ergens moet het mogelijk zijn. Aan de andere kant is het zo dat je in gedachten bepaalde kernwoorden gaat herhalen om deze makkelijker te onthouden. Dit kan je niet in je slaap, doordat je de leerstof dan niet bewust meemaakt. Dus denk ik langs deze weg bekeken dat het niet veel nut heeft.

Een voordeel is wel dat je, door de leerstof op tape te zetten, dit allemaal hardop gelezen hebt. Wat wel weer zorgt voor een betere opvang van data. Als je iets overleest, gebruik je minder concentratie als dat je iets hardop leest. En dan de ipod of mp3 speler wanneer je op de bus zit. Denk dat dat nog het vlotst zal werken

Gebruikersavatar
Berichten: 7

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Ik vroeg me dit ook af, dus ongeveer een maandje geleden had ik de leerstof die ik moest leren voor Geschiedenis (Opstand van de Nederlanden; 5 blz.) ingesproken en mezelf laten horen tijdens mijn slaap. Ik deed het goed op de uiteindelijke test, maar dat kwam gewoon omdat ik het zelf nog had ingesproken voor ik ging slapen. Hoe ik dit weet? Ik bleek een van de enigen te zijn die een voldoende had, en dus moesten we die toets opnieuw doen, ik gebruikte diezelfde opname zonder ze in te spreken, en ik had de laatste keer een onvoldoende.

Zonder twijfel dat je dingen hoort en opslaat in jouw hersenpan als je aan het slapen bent, maar de hersenen zijn dan bezig met iets veel belangrijkers en 'plaatsen' het gewoon in het onderbewuste. Mijn bedenkingen zijn dat je bepaalde dingetjes wel kan onthouden die je overkomen in je slaap, maar alleen als het klein en simpel is. Als je een simpel bandje met de boodschap 2+2=5 constant laat herhalen terwijl je slaapt, en de volgende dag vraagt iemand je dat, denk je er niet echt bij na. Het klinkt simpel, dus moeten we er niet over nadenken, maar omdat het diezelfde nacht ons zo werd 'ingestampt' dat 2+2=5, gaan we direct 5 zeggen. Het kan dus niet dat je bv. al je lessen gewoon opneemt en die nacht beluistert en dan nog eens voor de examens, je zal een paar dingen onthouden, maar zonder twijfel zal het niet genoeg zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 5

Re: [Psychologie] Leren in je slaap

Ik heb dus een testje gedaan voor mijn profielwerkstuk. Ik heb hiervoor Spaanse woorden ingesproken met vertaling, een reeks getallen en een aantal random voorwerpen. Iemand anders heeft toen de nacht met het geluidsfragment op geslapen. De volgende dag heb ik diegene een toets overhandigd waar de Spaanse vertalingen werden gevraagd. de reeks getallen en tot slot zoveel mogelijk van de random woorden. de uitslag: 1 Spaanse vertaling goed. Een niet al te best resultaat alom. Daarbij moet rekening gehouden worden dat de proefpersoon misschien het woord wel eens had gehoord, of misschien heeft opgevangen in de tijd dat zij nodig had om het geluid af te zetten. Hierbij dus voor eens en altijd Busted
paultje2340

Reageer