Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
- Berichten: 2.005
Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
WELLINGTON - Luchtvaartmaatschappij Air New Zealand gaat een testvlucht uitvoeren met een Boeing 747 waarvan een van de motoren werkt op biobrandstof gemengd met kerosine. Op de vlucht gaan geen passagiers mee.
Lees meer... Nu.nl
Lees meer... Nu.nl
...verhit de dichloormono-oxide tot 277 graden Celcius en geniet van het effect...
-
- Berichten: 94
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Afgezien van algen, die ik nog een kans geef, geloof ik niet in bio-brandstof. Sterker nog, ik denk dat het gebruik van bio-brandstof een averechts effect zal hebben op het milieu, en nauwelijks iets veranderd aan het broeikaseffect, mogelijk versterkt het deze zelfs.
Bijvoorbeeld koolzaadolie.
Bij het teeltproces komen bijvoorbeeld broeikasgassen vrij omdat de grond wordt omgewoeld. Bij de teelt van koolzaad is bovendien kunstmest nodig. Bij de fabricatie daarvan komt CO2 vrij. Eenmaal uitgestrooid op het land komt N2O vrij, dat is ook een sterk broeikasgas.
Het staat mij niet zo helder meer voor de geest maar ik heb eens uitgerekend hoeveel grond er nodig is om 1 vrachtwagen 1 jaar te laten rijden op koolzaad en daar werd ik niet vrolijk van.
Bijvoorbeeld koolzaadolie.
Bij het teeltproces komen bijvoorbeeld broeikasgassen vrij omdat de grond wordt omgewoeld. Bij de teelt van koolzaad is bovendien kunstmest nodig. Bij de fabricatie daarvan komt CO2 vrij. Eenmaal uitgestrooid op het land komt N2O vrij, dat is ook een sterk broeikasgas.
Het staat mij niet zo helder meer voor de geest maar ik heb eens uitgerekend hoeveel grond er nodig is om 1 vrachtwagen 1 jaar te laten rijden op koolzaad en daar werd ik niet vrolijk van.
- Berichten: 10.563
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Door het omwoelen van grond komen geen broeikassen vrij, en het gebruik van kunstmest leidt niet tot de uitstoot van N2O. Ook niet tot de uitstoot van NO2 overigens, dat verder geen bijzonder belangrijk broeikasgas is.
Biobrandstoffen hebben een heel ander probleem: Voedsel is om te eten, niet om op te rijden.
Biobrandstoffen hebben een heel ander probleem: Voedsel is om te eten, niet om op te rijden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
-
- Berichten: 94
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Ik baseer me op twee bronnenMarko schreef:Door het omwoelen van grond komen geen broeikassen vrij, en het gebruik van kunstmest leidt niet tot de uitstoot van N2O. Ook niet tot de uitstoot van NO2 overigens, dat verder geen bijzonder belangrijk broeikasgas is.
Biobrandstoffen hebben een heel ander probleem: Voedsel is om te eten, niet om op te rijden.
1.Eric van Kaathoven en Lucas Reijnders zijn respectievelijk milieukundige en hoogleraar milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam en Open Universiteit:
De netto uitstoot van broeikasgassen verbonden met koolzaad-diesel is trouwens zeker zo hoog als die van gewone benzine. Dat komt door het verlies van koolstof uit akkerbodems, door alle energie die in de teelt gestopt wordt en door de uitstoot van het broeikasgas distikstofoxide, een omzettingsproduct van kunstmest.
Trouw:Milieu / Bio-energie is minder groen dan het lijkt
En tevens:
Hans Jager, beleidsmedewerker klimaat en energie bij stichting Natuur en Milieu
Bij biobrandstoffen kijken we naar de netto CO2-winst. Biodiesel die uit koolzaad wordt gewonnen is niet CO2-neutraal. Bij het teeltproces komen bijvoorbeeld broeikasgassen vrij omdat de grond wordt omgewoeld. Bij de teelt van koolzaad is bovendien kunstmest nodig. Bij de fabricatie daarvan komt CO2 vrij. Eenmaal uitgestrooid op het land komt N2O vrij, dat is ook een sterk broeikasgas.
OneWorld:Koolzaadolie is ongeschikt als alternatieve brandstof
-
- Berichten: 12.262
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Vreemd verhaal om ermee te gaan vliegen terwijl je het niet veilig genoeg acht op passagiers mee te nemen - ik denk vooral een publiciteitsstunt? Bij Rolls hebben ze die motoren natuurlijk al lang getest op de nieuwe brandstof, en als dat niet betrouwbaar werkt gaat een maatschappij echt geen duur toestel als een 747 riskeren voor een testritje.
Dat vechten we wel uit als de olie zo'n beetje te duur is om uit de grond te halen
Biobrandstoffen hebben een heel ander probleem: Voedsel is om te eten, niet om op te rijden.
Dat vechten we wel uit als de olie zo'n beetje te duur is om uit de grond te halen
Victory through technology
- Berichten: 10.563
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Dat vechten we wel uit als de olie zo'n beetje te duur is om uit de grond te halen
Daar ben ik inderdaad bang voor.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
- Berichten: 1.450
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Publiciteitsstunt? Misschien. Een vreemd verhaal dat er wordt test gevlogen nadat een motor is aangepast, absoluut niet.Vreemd verhaal om ermee te gaan vliegen terwijl je het niet veilig genoeg acht op passagiers mee te nemen - ik denk vooral een publiciteitsstunt? Bij Rolls hebben ze die motoren natuurlijk al lang getest op de nieuwe brandstof, en als dat niet betrouwbaar werkt gaat een maatschappij echt geen duur toestel als een 747 riskeren voor een testritje.
Bij vrijwel elke aanpassing van de (in dit geval) Boeing standaard wordt testgevlogen. Zeker als het gaat om de motor, maar zelfs als bijvoorbeeld alleen het videosysteem voor de passagiers is vernieuwd worden er al zonder passagiers testvluchten gedaan om te kijken of de nieuwe apparatuur ergens stoort op belangrijkere systemen.
Ook als er aan de machine groot onderhoud wordt gepleegd zonder dat er aanpassingen aan de standaard worden gedaan moet er al een paar uur leeg mee worden gevlogen om hele lijsten met testen af te leggen. Doet een maatschappij dit niet, dan verliest het vliegtuig zijn bewijs van luchtwaardigheid.
-
- Berichten: 12.262
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Uiteraard, maar dan is er wel de intentie om met het toestel inclusief de aanpassingen vervolgens passagiers te gaan vervoeren.
Het bericht geeft het idee dat men er een keer biobrandstof in gooit, een stukje leeg vliegt, en vervolgens weer teruggaat op normale kerosine voor de passagiers... dat is toch iets anders als een testvlucht maken van iets dat je daadwerkelijk wilt gaan inzetten.
Het bericht geeft het idee dat men er een keer biobrandstof in gooit, een stukje leeg vliegt, en vervolgens weer teruggaat op normale kerosine voor de passagiers... dat is toch iets anders als een testvlucht maken van iets dat je daadwerkelijk wilt gaan inzetten.
Victory through technology
- Berichten: 1.450
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Ik reageerde meer omdat je in je vorige post specifiek stelde dat het "niet veilig genoeg" geacht zou worden om meteen met passagiers te gaan vliegen. Ik wou duidelijk maken dat dat meer een kwestie van procedure is.
Verder denk ik zeker niet dat het de intentie is om het bij één "show" vluchtje te laten. De laatste dagen wordt ineens bekend dat alle motoren fabrikanten bezig zijn met soortgelijke experimenten. Verder meldt Virgin dat ook zei in januari een testvlucht gaan maken op biobrandstof.
Of al dit harde werk wordt verricht vanuit een ecologisch standpunt of gewoon omdat kerosine uit olie in de toekomst alleen maar duurder en duurder wordt laat ik daarbij in het midden.
Verder denk ik zeker niet dat het de intentie is om het bij één "show" vluchtje te laten. De laatste dagen wordt ineens bekend dat alle motoren fabrikanten bezig zijn met soortgelijke experimenten. Verder meldt Virgin dat ook zei in januari een testvlucht gaan maken op biobrandstof.
Of al dit harde werk wordt verricht vanuit een ecologisch standpunt of gewoon omdat kerosine uit olie in de toekomst alleen maar duurder en duurder wordt laat ik daarbij in het midden.
-
- Berichten: 12.262
Re: Vliegmaatschappij test biobrandstof in boeing 747
Het zou me niet verbazen als het komt tot een brandstofmengsel waarin een deel biodiesel (of iets dat erop lijkt) is verwerkt - flex fuel voor de luchtvaart. Wellicht is het ook wel zo dat het nut daarvan een politieke kwestie is, bijvoorbeeld om het vast een klimaatvriendelijk tintje te geven waarmee extra (co2-)heffingen voorkomen kunnen worden.
Victory through technology